K knipo skrev:
Jag har inte läst att TS är misstänkt för häleribrott. Inte heller att han blivit förhörd.
Han har med all säkert blivit förhörd, men knappast då som misstänkt. I så fall som vittne.
Åklagaren brukar inte gå vidare till åtal för häleri om försäljningsannonsen verkar legit och prisnivån nornal för begagnade varor. Det måste vara tydligt att det är frågan om stulna föremål. Det finns en hel del verktyg av denna typ ute på marknaden efter konkurser mm. Även uthyrningsmaskiner åker ofta med i konkursauktioner eftersom hyresföretagen inte är snabba nog med att hävda äganderött och uthyrningsmaskinerna därför anses vara del i det konkursade bolagets tillgångar.
 
Grejen hämtas idag, var snabba ryck nu.

Dyrköpt läxa...
Behöver verkligen samma pryl, men nu får man väl köpa nytt för begagnat törs jag inte köpa
 
Baka in dina kostnader so´m uppstår för att du nu saknar maskinen, i dina skdeståndskrav mot tjuven/hälaren.

Du lär väl som sagt aldrig få ut något, men det kan ändå vara bra att visa den verkliga kostnaden för brottsligheten.

Och din fordran står ju kvar länge. Det händer att polis o kronofogde gör "razzior" och beslagtar egendom från kända krminella, även om de inte just då är misstänkta för annat än att undanhålla pengar från kronofogden.

För något år sedan spärrade polisen alla infarter till Stockholm city och plockade pengar, bilar guldklockor osv från kriminella som var på väg till klubbarna på kvällsnöje. Borde ske oftare.
 
  • Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
TickyNucker
Kan väl inte få nån hjälp från mitt f.bolag, dumhet går väl inte att försäkra sig mot
Eftersom du köpt varan i god tro kanske din försäkring täcker det. Man kan tycka att de borde i alla fall. Särskilt som en ”lagligt” köpt pryl kostar lika mycket.
 
Ringde dom i ett annat ärende och då passade jag på att fråga om man kunde försäkra sig mot dumhet... men det gick inte så ingen hjälp därifrån
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Polisen identifierar rättmätiga ägare till saker/verktyg utifrån serie nr och liknande på dem ...….om detta INTE finns kan de inte göra jobbet och du kan efter 6 månader begära tillbaka saken/verktyget från polisen men du måste påvisa att du har köpt något i god tro samt begära tillbaka den.
God tro kan bara påvisas genom att du har betalat ett rimligt pris för den utifrån det skick som saken/verktyget var i. Vid ny vara ska du påvisa att det fanns en kampanj eller liknande ungefär till det priset som du köpte varan för, Vid begagnat köp gäller det att hitta något på Blocket eller likande sidor får att påvisa att priset varit rimligt och inte under marknadsvärde. Fanns serie numret eller annat som gjorde att verktyget kunde knytas till sin rättmätige ägare är det ofta kört.
men.....
Det enda som du kan använda till din fördel är att om den rättmätiga ägaren måste informera dig inom 6 månader att de är den rättmätige ägaren och att de anser att verktyget ska bli deras. Ofta är detta ett försäkringsbolag eftersom företaget där verktyget blivit stulet ifrån säkert redan fått ut sin ersättning och försäkringsbolaget anses ha köpt alla inventarier som de har stulit från dem. Sker inte detta inom tidsramen på 6 månader kan du begära tillbaka verktyget om du hela tiden har hävdat god tro. Så skriv upp datum, be att få ärende nr hos polisen och be dem registrera att du har lämnat in den på något sätt. Polisen kommer att meddelar dig om verktyget kan knytas till brottet. Sedan måste du på något sätt inom 6 månader få information från ägaren/försäkringsbolaget att de begär tillbaka sitt verktyg från dig. Mitt förslag är att du sätter upp detta datum 6 månader framåt i tid och helt enkelt begär tillbaka verktyget om du inte får någon informationen från domstolen eller försäkringsbolaget innan. Du måste dock finnas registrerad i stämningsansökan till domstolen på något sätt. Så när du begär tillbaka måste du påvisa att försäkringsbolaget inte kontaktat dig inom tidsramen om 6 månader på något sätt from det datumet polisen meddelat dig att verktyget är stulet och ingår i målet. Så du har några viktiga saker att hålla reda på i målet som faktiskt kan ge dig verktyget tillbaka.
1. Hävda God Tro, läs gärna
lag SFS 2003:161 (Lag om godtrosförvärv av lösöre)
2. Polisens meddelande till dig om att verktyget ingår i målet. (Om de inte kan knyta verktyget til målet får du tillbaka det)
3. Sätt upp det datumet 6 månader framåt.
4. Vid utgången tidsfrist om 6 månader från polisens meddelande till dig i punkt 2 och utan att ägaren begärt att behålla verktyget.
5. Begär verktyget tillbaka, och påvisa punkterna 1-4 skriftligt till åklagaren i målet. Så det finns i stämningsansökan.

Jag fick lära mig den hårda vägen och förlorade tyvärr en nya motorsåg (ca 5000 kr) som vart stulen pga av att jag aldrig begärde tillbaka den även när tidsfristen om 6 månader hade gått ut. Jag kan ge dig tips på vad du behöver göra så att du kanske kan få tillbaka den och inte missa som jag gjorde. Jag överklagade tom Tingsrättens dom men förlorade i Hovrätten, tyvärr brukar domstolarna och våra statliga instanser alltid döma till de stora företagens fördel även när de har gjort bort sig. Bestäm dig om det är värt att ta fighten och kör annars får du ta det som en läropeng.;)

Lycka Till
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
TS kan inte numera bli misstänkt för häleri, han kan på gränsen ha varit misstänkt.
Om TS hade nekat att han hade haft kontakt med säljaren så hade han blivit misstänkt för häleri.

[länk] 6§
6 § Den som
1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott,
2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv, eller
3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran

döms för häleri till fängelse i högst två år.

För häleri döms likaledes den som i näringsverksamhet eller såsom led i en verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande förvärvar eller mottar något som skäligen kan antas vara frånhänt annan genom brott.

Är brott som avses i första eller andra stycket grovt, döms för grovt häleri till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har avsett betydande värde eller varit av särskilt farlig art. Lag (2017:442).”
-Det är just det jag menar
”. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran”
-Hävdar TS att han har fordran i ”grejen” - så riskerar han att anses skyldig till häleribrott
 
D Destrier skrev:
-Det är just det jag menar
”. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran”
-Hävdar TS att han har fordran i ”grejen” - så riskerar han att anses skyldig till häleribrott
Tror faktiskt att du har fel där eftersom både polis och mitt försäkringsbolag har sagt att jag ska ställa ersättningsanspråk eller hävda ägande rätt
 
Nej, efter som han inte kommit över fordran genom brott.
 
D Destrier skrev:
-Hävdar TS att han har fordran i ”grejen” - så riskerar han att anses skyldig till häleribrott
Hur har du kommit fram till det?!
Det är ju helt orimligt.
Jag brukar inte hojta om att man skall visa källor o annat, men i detta fallet får du gärna hänvisa till det lagrum som är relevant.
 
K knipo skrev:
Hur har du kommit fram till det?!
Det är ju helt orimligt.
Jag brukar inte hojta om att man skall visa källor o annat, men i detta fallet får du gärna hänvisa till det lagrum som är relevant.

K knipo skrev:
Hur har du kommit fram till det?!
Det är ju helt orimligt.
Jag brukar inte hojta om att man skall visa källor o annat, men i detta fallet får du gärna hänvisa till det lagrum som är relevant.
BrB 9 Kap
6 § Den som
1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott,
2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv, eller
3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran

döms för häleri till fängelse i högst två år.

För häleri döms likaledes den som i näringsverksamhet eller såsom led i en verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande förvärvar eller mottar något som skäligen kan antas vara frånhänt annan genom brott.

Är brott som avses i första eller andra stycket grovt, döms för grovt häleri till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har avsett betydande värde eller varit av särskilt farlig art. Lag (2017:442).

Häleribegreppet har utökats med EU-inträdet 1995
-Konst och annat som stals under andra världskrigets plundringar har till exempel återbördats till efterlevande till de ursprungligen bestulna
 
F
D Destrier skrev:
BrB 9 Kap
6 § Den som
1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott,
2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv, eller
3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran

döms för häleri till fängelse i högst två år.

För häleri döms likaledes den som i näringsverksamhet eller såsom led i en verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande förvärvar eller mottar något som skäligen kan antas vara frånhänt annan genom brott.

Är brott som avses i första eller andra stycket grovt, döms för grovt häleri till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har avsett betydande värde eller varit av särskilt farlig art. Lag (2017:442).

Häleribegreppet har utökats med EU-inträdet 1995
-Konst och annat som stals under andra världskrigets plundringar har till exempel återbördats till efterlevande till de ursprungligen bestulna
Å, jisses. Du missförstår totalt vad som står ganska tydligt beskrivet i lagen och du missförstår vad det är TS har gjort genom att hävda en fordran. Det ramlar in om det tex inte går att fastställa att den är stulen eller om det skulle råka bli nån rättsteknisk blunder. Som tex när min kamrat ställde kravet på en mobiltelefon privat vid ett personrån men det i själva verket var hans företag som ägde telefonen.
 
När polisen frågar om och förklarar varför jag ska begära ersättningsanspråk eller äganderätt så tror jag mer på dom...
Tror inte dom skulle "lura" eller uppmana mig till brott
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nu har det gått över 3månader sen polisen hämtade och jag har inte hört nåt...

Hade inte polisen 3mån på sig att bevisa vem som äger grejen?
Tycker att jag borde få besked om att ärendet är utrett?

Förundersökningen är inte klar heller
 
Tre månader är tiden som hittegods ligger. Är det prylar som hänger ihop med en förundersökning kan de nog ligga så länge den pågår, minst. Ses det som beslagtaget bevismaterial kan det ligga hur länge som helst, eller förverkas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.