Fasen vad jobbigt! Hoppas det löser sig för dig. Tycker att du är onödigt hård mot dig själv och skuldbelägger dig själv helt i onödan. Det hjälper ingen. Eftersom du betalade marknadspris är det ju ett ärligt misstag som vem som helst kan göra. Den enda som behöver känna skuld är tjuven.
 
  • Gilla
Hella1 och 2 till
  • Laddar…
Ärlighet varar längst?

Hur upptäckte du att det var stöldgods och varför inte gjorde du inte detta innan köp?


nino nino skrev:
Jag har lyckats köpa ett verktyg, kan vi kalla det för, som nu har visat sig vara stulet.

Köpte för ungefär samma pris som man får ge för samma sak som inte är stulen.

Har varit i kontakt med polisen flera gånger och tydligen var det en större liga som sålt grejer över hela landet.
Åklagaren? har beslutat att grejen jag har ska hämtas för vidare utredning och jag blir av med den.
Som tur är så kommer man inte åtala mig eller andra som köpt från samma liga om jag förstod det rätt.

Jag kan begära hette det äganderätt och/eller begära återbetalning av mina utlägg.
Vem skulle isåfall betala mig? Han jag köpt av? Han lär ju ha skulle upp över öronen när han blir dömd...

Någon som har erfarenhet av nåt liknande?
Surt att behöva betala lärpeng på cs 17000:-
Hade jag vetat att den var stulen hade jag inte köpt då det var samma pris som beg kostar vanligtvis

Man känner sig så jäkla korkad som gjort en sån här dum grej, skäms gör man också

Grejen är stulen från en större uthyrningsfirma.
Frågade om jag kunde kontakta dom och göra upp om ett pris istället för att grejen ska fraktas 45mil enkel resa men se det gick inte
 
JanneJanne123
Står i inlägg #20.
 
Ok! Svårt att neka då!
nino nino skrev:
Polisen ringde efter någon månad och frågade om jag köpt nåt av X
Hade haft både sms telefon och Messenger kontakt med X så dom hade ju redan full koll, X satt då häktad
 
  • Gilla
Saramaa
  • Laddar…
B
Det finns hopp skulle jag säga om än litet. Lyckades själv köpa en sak som var tillskansat genom bedrägeri, det slutade med att jag fick behålla då ägaren inte var intresserad av att få tillbaka varan.

Gissar dock att det kan vara lite skillnad i hantering när det kommer till hur säljaren kommit över grejerna.
 
C
Appendix Appendix skrev:
Man gjorde an lagändring för en drös år sen och tog bort helt begreppet "god tro".
Helt fel. Här är gällande lag:
Godtrosförvärv av äganderätt
2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.

En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).


nino nino skrev:
Vet inte hur mycket "bevis" dom måste ha för att kunna påvisa att dom är ägare?
Det räcker inte för ägaren:
3 § Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt 2 § är uppfyllda, består ägarens rätt till egendomen, om egendomen har frånhänts honom genom att någon olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som trängande fara.

Eftersom det är ett uthyrningsföretag måste ägaren även visa att de inte hyrde ut egendomen till X som sedan sålde den. Eller att egendomen helt enkelt var uthyrd till någon och stals under tiden. För att de ska få tillbaka egendomen måste den ha stulits (eller rånats) från ägaren.
 
  • Gilla
daniel1973
  • Laddar…
nino nino skrev:
För polisen, dom måste hämta och skulle jag få ägande till den så är det 90 mil tor för mig.
Det funkade inte så tror jag att jag fick till svar...
Tänkte att det kommer kosta ganska så mycket att skicka någon med lastbil att hämta, kommer ju troligen bli halva värdet av grejen bara att få den till polisen
De rättsliga kvarnarna är långsamma och dyra, men förhoppningsvis effektiva. Polisen finns inte till för att tjäna eller spara pengar. Så det är inget stort problem att det blir dyrt att frakta, förvara, utreda och så vidare. Systemet får vara dyrt för att det ska vara robust och pålitligt.
 
C civilingenjören skrev:
Eftersom det är ett uthyrningsföretag måste ägaren även visa att de inte hyrde ut egendomen till X som sedan sålde den. Eller att egendomen helt enkelt var uthyrd till någon och stals under tiden. För att de ska få tillbaka egendomen måste den ha stulits (eller rånats) från ägaren.

Grejen var högst troligt uthyrd när den blev stulen.
 
J jugge37 skrev:
Ok! Svårt att neka då!
Hur kan man ens komma på en sådan tanke?
 
  • Gilla
Dodger och 3 till
  • Laddar…
[
17000kr låter precis som den vibratorplatta från Atlas Copco jag ringde på på Blocket. Det verkar finnas X antal stulna vibratorplattor på nätet. Ringde även på en Swepac FB450 som skulle finnas i Västerås, ringde på ett nummer (som var hemligt) och de ringde upp från ett annat hemligt nr. Plattan stod i Sundbyberg och ja priset var diskuttabelt. Snacka om ljusskygga jävlar! Köp endast av någon som är skriven på adressen och som kan legitimera sig och skriva ett riktigt kvitto. Instruktionsbok och vetskap om maskinen är ett måste. Och.... Om det är för billigt så är det troligen något som är fel.. Jag vill i allafall inte befatta mig med stöldgods. Bättre att lägga ut X antal tusen mera och sova gott om natten. Troligen blir det enklare att sälja i sin tur också.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
S
J jugge37 skrev:
Ok! Svårt att neka då!
D Daniel 109 skrev:
Hur kan man ens komma på en sådan tanke?
Håller med Daniel till 100%. Det är konstigt och sorgligt med människor var första reflex verkar vara att ljuga för att tillskansa sig själv största möjliga fördel.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
H Herrn123 skrev:
[
17000kr låter precis som den vibratorplatta från Atlas Copco jag ringde på på Blocket. Det verkar finnas X antal stulna vibratorplattor på nätet. Ringde även på en Swepac FB450 som skulle finnas i Västerås, ringde på ett nummer (som var hemligt) och de ringde upp från ett annat hemligt nr. Plattan stod i Sundbyberg och ja priset var diskuttabelt. Snacka om ljusskygga jävlar! Köp endast av någon som är skriven på adressen och som kan legitimera sig och skriva ett riktigt kvitto. Instruktionsbok och vetskap om maskinen är ett måste. Och.... Om det är för billigt så är det troligen något som är fel.. Jag vill i allafall inte befatta mig med stöldgods. Bättre att lägga ut X antal tusen mera och sova gott om natten. Troligen blir det enklare att sälja i sin tur också.
Ja problemet är/var ju att jag hade kontakt både via samtal sms och Messenger, fick även bild på säljarens pass då jag kände mig lite osäker då denne ville ha en mindre summa swishat i handpenning.
Kollade även med en bekant i området som visste vem säljaren var men inte mer än så, inget om att denne kanske höll på med olagligheter.
Priset var där liknande prylar ligger, varken högre eller längre.

Så i min värld så gjorde jag vad jag kunde, hade dragit mig ur om jag vetat att det var stulet.
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Nej, du har gjort vad som är rimligt att förvänta sig och lite till. Bara att kolla upp att personen är den som den utger sig för att vara är bra.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Göm prylarna i skogen och fly landet, ser ingen annan utväg. Turkiet har jag hört saknar utlämningsavtal eller vad det nu heter ✌️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.