3 732 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Köpt större stuga än vad som står på papperet.
Har köpt stuga och på taxeringspapperet står det att stugan är 45m2
Men tyckte att den såg lite väl stor ut så jag mätte och den är 61m2 byggyta.
Vad händer nu?
Min tanke med den är stugan är att riva/renovera och bygga ut till 75m2.
Vad säger kommun om dom extra kvadraten som inte finns med på papperet osv.
Måste man söka bygglov på dom iaf.
Stugan är från 60-talet.
Men tyckte att den såg lite väl stor ut så jag mätte och den är 61m2 byggyta.
Vad händer nu?
Min tanke med den är stugan är att riva/renovera och bygga ut till 75m2.
Vad säger kommun om dom extra kvadraten som inte finns med på papperet osv.
Måste man söka bygglov på dom iaf.
Stugan är från 60-talet.
Redigerat:
Nummer ett, du skriver stuga, är det detaljplanerat eller sammanhängande bebyggelse vilket kräver bygglov?
Ligger den fristående på ej detaljplanerat, ej strandnära och du tillför inte nytt VA så skulle jag bara kört på.
Ligger den fristående på ej detaljplanerat, ej strandnära och du tillför inte nytt VA så skulle jag bara kört på.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om man tittar på det ur bygglovssynpunkt så har taxeringspappren inget med det att göra. Utan det intressanta är i så fall hur ritningarna hos kommunen ser ut i förhållande till stugaqn som faktiskt står där.
Men jag är inte riktigt med på problemet.
Du vill riva och bygga nytt. Du behöver då rivingslov, och kommunen lägger sig inte i om du river en 61 kvm stuga istället för en 45 kvm stuga.
Du behöver bygglov för att bygga upp igen. Om du skall bygga ut stuga så är det heller inget problem om en del av den bef., stugan skulle visa sig vara svartbyggd, så länge du inte vill bygga ut så att det strider mot en detaljplan eller områdesplan. Svartbygget (om det är svart) preskiberades efter 10 år.
Men jag är inte riktigt med på problemet.
Du vill riva och bygga nytt. Du behöver då rivingslov, och kommunen lägger sig inte i om du river en 61 kvm stuga istället för en 45 kvm stuga.
Du behöver bygglov för att bygga upp igen. Om du skall bygga ut stuga så är det heller inget problem om en del av den bef., stugan skulle visa sig vara svartbyggd, så länge du inte vill bygga ut så att det strider mot en detaljplan eller områdesplan. Svartbygget (om det är svart) preskiberades efter 10 år.
Det är ju att som det är nu att stugan är 61m2. Så behöver jag inge bygglov för att uppnå 75m2.
Isf kan jag underhållsrusta.
Alltså jag byter en vägg åt gången. Eller bygger en ny stugan utan på den gamla river eftersom.
Då slipper jag rivningslov, bygglov på ett nybygge och slipper en byggkontrollant. Dvs spar massa pengar på bara ansökningar.
Men är det 45m2 på papperet så behöver jag bygglov för att uppnå 75m2.
Men som du säger så är det väl bara å vända sig till kommun och kolla vad det står på deras ritningar.
Isf kan jag underhållsrusta.
Alltså jag byter en vägg åt gången. Eller bygger en ny stugan utan på den gamla river eftersom.
Då slipper jag rivningslov, bygglov på ett nybygge och slipper en byggkontrollant. Dvs spar massa pengar på bara ansökningar.
Men är det 45m2 på papperet så behöver jag bygglov för att uppnå 75m2.
Men som du säger så är det väl bara å vända sig till kommun och kolla vad det står på deras ritningar.
Om den ligger utanför detaljplanerat område och det inte räknas som sammanhängande bebyggelse finns det inget som behöver dokumenteras. Däremot skriver du om en granne, hur när bor denna grannen (avstånd till byggnad) och finns det flera grannar?
Just nu ska du fokusera på regelverket gällande bygglov och om det krävs.
Just nu ska du fokusera på regelverket gällande bygglov och om det krävs.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Varför slipper du bygglov om du bygger ut från 61 m2 till 75 m2?
Du kan ju alltid begära rättelse av taxeringsuppgifter. Med foton mm kan du säkert göra trovärdigt att stugan var byggd med 61 m2 från början. Som sagt ovan, åtgärder eller förlägganden för svartbyggen kan inte vidtas efter tio år.
Om du får denna rättelse (för säkerhets skull även hos Lantmäteriet) så kan du följa dina planer.
Du kan ju alltid begära rättelse av taxeringsuppgifter. Med foton mm kan du säkert göra trovärdigt att stugan var byggd med 61 m2 från början. Som sagt ovan, åtgärder eller förlägganden för svartbyggen kan inte vidtas efter tio år.
Om du får denna rättelse (för säkerhets skull även hos Lantmäteriet) så kan du följa dina planer.
Intressant att det "bara" behövs bygganmälan om du bygger till max 15kvm... Å andra sidan så är det nästan samma krav på bygganmälan och bygglov.... Även bygganmälan kan nekas....smidifix skrev:
Är det attefalls tillbyggnaden du tänker på? Då krävs det bygglov....
Attefalltillbyggnad klarar sig också med en anmälan.
Är det utomplans och utanför sammanhållen bebyggelse? Då kan du göra en liten tillbyggnad helt utan kontakt med kommunen. Troligtvis kan du då bygga till 14 på 61, men inte 30 på 45. Fråga din kommun - olika regler gäller.
Är det utomplans och utanför sammanhållen bebyggelse? Då kan du göra en liten tillbyggnad helt utan kontakt med kommunen. Troligtvis kan du då bygga till 14 på 61, men inte 30 på 45. Fråga din kommun - olika regler gäller.
Det som är bra är att du utanför detaljplanerat område i de fall när inget bygglov/anmälan krävs kan bygga varje år och fortsätta att utöka byggnaden. Storleken på utbyggnad utgår från storleken på byggnaden när du gör tillbyggnad, dvs det utgår inte från storlek på det bygglov som ev. finns registrerat.haavard skrev:
Haft kontakt med kommun nu.
Då det va över 10 år sedan tillbyggnaden byggdes så är "svartbygget" preskriberat.
Dvs. Jag kan räkna mä dom kvadraten på stugan nu.
Så då kan jag bygga ut stugan till 75m2 utan bygglov.
Där emot så ska ju ritningar in.
Men skillnaden är ju kostnaden och jag slipper söka bygglov på 30m2 och ha en byggkontrollant.
Då det va över 10 år sedan tillbyggnaden byggdes så är "svartbygget" preskriberat.
Dvs. Jag kan räkna mä dom kvadraten på stugan nu.
Så då kan jag bygga ut stugan till 75m2 utan bygglov.
Där emot så ska ju ritningar in.
Men skillnaden är ju kostnaden och jag slipper söka bygglov på 30m2 och ha en byggkontrollant.
Det där en väldigt generös tolkning av kommunen för som jag har förstått det blir ett svartbygge inte vitt efter 10 år utan efter 10 år kan inte kommunen sätta några straffavgifter eller lämna rivningsbeslut men själva utbygget blir inte godkänt för det.
Bara att gratulera om det är så.
Bara att gratulera om det är så.
Det används normalt bara i de fall där en ytterligare utbyggnad strider mot detaljplan eller liknande för utökning av byggnadsytan på en fastighet. Kan t.ex. vara att man byggt större än vad som tillåts, men att man inte behöver riva.Bezt skrev:
Om en kommun skulle få för sig att neka något utifrån en "bestraffning" som inte har stöd i gällande detaljplan/regelverk så hamnar man i problem och kommer att bli tillrättavisade vid en ev. överklagan till högre beslutsinstans.
Klicka här för att svara