Jag skulle säga ja, det får han.
Avkastning, som fastigheten frambringar före den dag då tillträde skall ske, tillkommer säljaren
https://lagen.nu/1970:994#K4P10S1
Men, är det inte mognat så skulle jag säga nej det får han inte.
Med ”frambringar” menas sådant som växt, mognat och skördas på fastigheten fram till tillträdesdagen och måste tas om hand för att inte bli förstört. I och med att t.ex. skog inte har något ”bäst före datum” har man i andra meningen satt en gräns för hur mycket en säljare får avverka.
Avkastning, som fastigheten frambringar före den dag då tillträde skall ske, tillkommer säljaren
https://lagen.nu/1970:994#K4P10S1
Men, är det inte mognat så skulle jag säga nej det får han inte.
Med ”frambringar” menas sådant som växt, mognat och skördas på fastigheten fram till tillträdesdagen och måste tas om hand för att inte bli förstört. I och med att t.ex. skog inte har något ”bäst före datum” har man i andra meningen satt en gräns för hur mycket en säljare får avverka.
Redigerat:
D Dilato skrev:Jag skulle säga ja, det får han.
Avkastning, som fastigheten frambringar före den dag då tillträde skall ske, tillkommer säljaren
[länk]
Men, är det inte mognat så skulle jag säga nej det får han inte.
Med ”frambringar” menas sådant som växt, mognat och skördas på fastigheten fram till tillträdesdagen och måste tas om hand för att inte bli förstört. I och med att t.ex. skog inte har något ”bäst före datum” har man i andra meningen satt en gräns för hur mycket en säljare får avverka.
Hör i södra Skåne hos oss har det varit redo att skörda i över en vecka nu, har plockat ett första varv redan i helgen
(Den gula är från ett annat träd där de bara blir ljusrosa när det mognar, så den är också mogen bara blandat sig inför den spontana bilden)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Den gula är från ett annat träd där de bara blir ljusrosa när det mognar, så den är också mogen bara blandat sig inför den spontana bilden)
Ser gott ut. Får se hur säljaren gör. Efter din bild kommer jag att plantera fler körsbärsträd. Vad heter sorten? Är de söta? Mina är gula bigarråer.A ajn82 skrev:
Ingen aning, är nog ett närmre hundra år gammalt träd 😀M Mannhem skrev:
Och ja, de är söta, brukar till och med vara sötare än de mörkröda på bilden, men när jag nu sitter och småäter framför forumet så märker jag att de röda är bättre i år. Kanske var lite snabb på de ljusa trots allt, men alternativet är att fåglarna tar allt.
Det beror säkert på vilken sort.A ajn82 skrev:
Jag har två gigantiska träd som kajor, kråkor och skator brukar kalasa på, dom är så stora/höga att det är svårt att lägga på nät, men det räcker med det som kan nås med kort stege, sååå himla mycket äter vi inte (längre).😇


