Hej alla, det var ett tag sedan jag skrev i tråden. Måste säga att ni alla hjälpte mig oerhört mycket och att ni tog er tid att svara på mitt inlägg hjälpte att stilla min oro.

Nu har vi fått tillträde till huset och vi noterar lukt i källaren - vet inte riktigt hur jag ska förklara den mer än lite ungefär som hotell lukt utomlands. Är ju såklart orolig för fukt, jag har tagit kompletterande fuktprover (i samma borrhål som besiktningsmannen tidigare tog) och får samma bra värde.
Kan denna lukt bero på att golvet inte är ventilerat? Och om vi ventilerar golvet, kan lukten försvinna?
Vad kan en sån åtgärd kosta (rummen tillsammans + hall är ca. 30 kvm).

Tror ni att det kan vara annat eller har ni tips på annat? Vill åtgärda detta så fort som möjligt då det är lukt i två sovrum och jag vill inte sova där då jag känner oro kring lukten.

Värt att poängtera är att denna lukt inte fanns vid visning - kan detta gå på dolda försäkring?

MultiMan
Annorlunda lukt i ett hus byggt 1947 är inget dolt fel. Att tänka i de banorna direkt är inte konstruktivt.

Finns massor av saker som kan lukta i gamla hus utan att det är ett direkt fel. Har ni uteslutit fuktskador är det bara att leva med det, bygga om ventilationen (omfattande arbete i gamla hus som byggdes med självdrag) eller plocka bort alla gamla material som kan lukta, dvs totalrenovera.

Mitt hus från 1926 kan lukta lite ibland, särskilt när man inte vädrat på ett tag och det är väderförhållande som gör att självdraget inte fungerar optimalt. Helt normalt så länge man inte fått fuktskador eller liknande, men det mäter man ju upp lätt.

Att det inte luktade vid visning kan bero på en så enkel sak som att man haft dörrar och fönster öppna och vädrat ordentligt.

• Gilla
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
Det finns nog ingen källare som inte luktar, det luktar mindre om det ventileras väl men det är oftast inte ett tecken på något fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.