K Kontoristen7 skrev:
Oro, ångest, panik, rädsla...
Är det här verkligen rätt typ av boende för dig? Att köpa och äga ett hus från 1947 är att flytta in i ett pågående förfall...
Eller är det bara den nya tidens sätt att uttrycka sig?!

Med det sagt, så bor jag själv i ett hus från -47 och det är även med sina kända brister i konstruktionen rätt robust hus som tål lite variationer i underhållet, det mesta är rätt lätt fixat då det är en enkel konstruktion.
Har huset stått i 80 år så står det ett tag till!

Grattis till husköpet och lycka till.
Haha bra fråga, det undrar jag också om jag ska vara ärlig. Har aldrig bott i hus - är uppvuxen i lägenhet därav är detta en helt ny värld för mig. Ska testa på detta med hus - se om barnen verkligen leker i trädgården och om vi kan ta hand om huset - annars får vi sälja och flytta tillbaka till lägenhet.
Tack snälla.

M Mirre Jansson skrev:
På visningen kändes det luftigt och friskt, fanns ingen källardoft alls. Vet inte om de hade vädrat innan visningen, det kan väl ha en inverkan?
Inlägg #26 från 4774 summerar det bra!

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
J
Jag skulle, om tex badrum och tvättstuga ska göras om, riva allt ned till betongen - badrum är dyra men det är inte dyrt att riva upp och bygga om ett uppreglat golv.

Sovrum i källare är väl aldrig bra, man vet inte hur det är gjort. Är det torrt och fint så låt det vara. Annars, det är förstås jobbigt att göra om. men ett sovrum i en källare är -relativt- billigt att göra om, så blir det fukt och dåligt lukt så går det att åtgärda.

Dräneringen kan ju funka helt perfekt trots åldern, om inte så behöver det inte vara dyrt, men visst, det kan vara utbyggnader och sättningar och konstiga markförhållanden som gör det dyrt. Men det är nog vanligare att det är relativt billigt.

Att äga ett äldre hus är som sagt alltid ett renoveringsarbete. Så man måste nog viga pengar, mer eller mindre beroende på om man kan lägga tid på att lära sig och jobba själv.

1947 byggde man fortfarande oftast rätt rejäla hus, så förhoppningsvis så kommer de stå hela din livtid med rimligt underhåll.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M Mirre Jansson skrev:
Ingen avfuktare i källaren vad jag kunde se på visningen. Ska fråga säljaren om de brukar ha det.
Källaren har vattenburna radiatorer i rummen samt elektriskt värmegolv i badrum.

Var är det bäst att placera mätaren? i sovrum främst? :)
Jag har hängt mina på dörrhandtag.

Du bör skaffa dig en avfuktare. Innan jag flyttade till hus med källare tyckte jag att det verkade vara onödigt och tog emot lite ("det borde ju vara torrt, om man måste ha avfuktare så är det problem"). Men det stämmer inte. Avfuktare bör du ha i källare. Funkar jättebra att torka tvätten som hängts upp snabbare också ;)

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
Det är nog en ganska normal känsla med ångest när man köper sitt första hus.

Min kom direkt jag fått meddelande av mäklaren att säljaren godtar mitt bud som vinnande.

Men ta det lungt. Du har ju världens bästa husforum till din hjälp.

Fråga här först innan du gör något.

K Kanotisten skrev:
Jag har hängt mina på dörrhandtag.

Du bör skaffa dig en avfuktare. Innan jag flyttade till hus med källare tyckte jag att det verkade vara onödigt och tog emot lite ("det borde ju vara torrt, om man måste ha avfuktare så är det problem"). Men det stämmer inte. Avfuktare bör du ha i källare. Funkar jättebra att torka tvätten som hängts upp snabbare också ;)
Räcker ju med att ha det uppvärmt. Behövs det en avfuktare är det ju något som är fel 😁

M Mirre Jansson skrev:
Tack för svar. Kan det vara bra att göra det om 5-10 år eller bör man göra det tidigare än så? Vad kan det kosta må tro? Huset har en boarea på 63 kvm (+ biarea på lika mycket).
150 k efter rot

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Med tanke på att ni har reglar som ligger på betonggolvet under så är det ju bättre att dränera lite för tidigt än för sent. Er dränering är över 40 år, men allt beror ju på hur mkt fukt som tillförs utanför.
Jag hade kanske kunna tänka mig vänta upp till 5 år men inte 10, just för att slippa byta golvreglar och sånt när det väl börjar bli för fuktigt.
Men det kan lika gärna funka 15 år till, frågan är ju bara om man vill chansa och riskera behöva byta golvbjälklaget.
Men just nu verkar ditt hus friskt och välmående.
Verkligen inte! En välgjord dränering kan hålla väldigt länge beroende på förutsättningarna. Typ av jord, placering av huset. Högt lågt etc

Jag byggde ut mitt hus och därför grävde jag upp min dränering jag hade lagt 25 år tidigare. Den var som helt ny. Inte tillstymmelse till igentäppt.
Så, jag hade inte dränerat om i onödan. Istället hade jag inspekterat genom de redan uppborrade hålen vart annat år kanske, så att man eventuellt kan upptäcka en förändring.

Dina fuktvärden är ju dessutom finemang. Så skit I dräneringen och lägg energi på att inviga det nya sovrummet Istället. 😎

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ta ett djupt andetag och andas! Grattis till husköpet! Jag hade skaffat en avfuktare och sedan är det så klart bra med en fuktmätare men du måste veta hur du skall mäta och förstå värdena. Bara för att det inte är exakt 0% så behöver det inte inneböra en katastrof😉!

Hade jag varit i dina kläder hade jag tagit in en besiktningsman när ni fått tillträde. Det gjorde vi då vi tog över mina föräldrars hus. Det var toppen - vi fick en bra genomgång om evenuella risker, vad som behövde göras i närtid, på lite längre sikt och vi sov dessutom gott om nätterna därefter. Lycka till med huset!

Grattis till huset. Det du skriver är ju bra värden. Sen spelar det lite roll när man mäter, vintern är normalt sett torr medans sensommar/höst är mer fuktig. Så du för förmodligen lite högre värden just då.

Bor också med inredd källare på 100m2 doch utan sovrum. Vi har en luftavfuktare som används för tvätt i tvättstugan och blir det en riktigt fuktig period, kan vi slå på den även när vi inte torkar tvätt för att få en luftfuktighet som är kring 60-70. Det är en liten investering för att känna sig lugnare och den är grymt effektiv för att torka tvätt.

Dräneringen av huset är ju väldigt beroende av läge, bor man i ett träsk så måste den vara tipp-topp. Bor man på en sandkulle, är den knappt nödvändig. Att ert hus har inted källare sedan lång tid är ju ett bra kvitto på att det funkar just där ni bor. Att anlägga inreddkällare är riskabelt då mycket kan bli fel, även om man gör mycket rätt. Men att köpa en som funkat i 30år är ju inte alls lika riskabelt.

Bo och njut, lär dig att ha koll men ta de lugnt med åtgärder som inte bevisligen behövs.

Nu har du fått många bra svar. Byggahus är en ovärderlig källa till kunskap som ska användas.

En sak jag skulle vilja att du/ni tar med er framöver. Att äga hus innebär att saker, problem, möjligheter, oförutsedda kostnader mm. dyker upp. Det kan vara småsaker, men det kan vara stora dyra saker som kräver snabb hantering också.

Ett bra ”mind set” är att förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa. Följ råden här, bygg en ekonomisk buffert, åtgärda saker när de är små problem. Lär känna ert hus och alla egenheter det har så att ni märker när något avviker.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P
M Mirre Jansson skrev:
om vi kan ta hand om huset
Tror det är en viktig punkt.
Med hus så finns det ingen som fixar/lagar/skaffar nytt bara för man säger till.
Eget ansvar, egen kostnad. Men fördelen är att man inte behöver tjaffsa med någon 'förvaltare'.
Jag hade det omvända förhållandet mot dig. Uppvuxen i hus, flyttade till lägenhet när jag flyttade hemifrån. Det var kul i nått år men sen började jag krypa på väggarna.
Köpte radhus, bytte till hus x 2ggr och nu gård.

Råder dig att ta det lugnt med renoveringar. Känn efter först. Idag så är man ofta så het på att man måste byta köket, badrum det första man gör. Stora dyra kostnader.
Och man är också så känslig för ordet 'fukt' . Så fort någon säger 'fukt' så är något fel och det måste rivas. Ta det lugnt.
Jorden kommer snurra imorgon också.
Och huset kommer stå kvar.
Lycka till

Även trädgården skall lämnas ifred de första åren, så ni faktiskt vet vad det är för växtlighet ni har.
Och för hela friden -köp ingen motorsåg!

M Mirre Jansson skrev:
Hej alla kunniga!
Precis köpt mitt första hus och min nervositet ger mig ångest. Är så rädd för allt som kan gå fel att jag nästan ångrar köpet.
Vi har letat hus i området till bra prisklass och nu när vi äntligen hittade huset så slog vi till - det blev en snabb affär där vi skrev på dagen efter visningen och vi godkände säljarens besiktning.
Nu när allt har landat känner jag att det gick lite för snabbt och vi borde ha gjort en egen besiktning.

Nu till saken som gör mig nervös är att det är inredd källare med två sovrum i källaren - vilket innebär att vi kommer vistas mycket där. Andra rum som finns i källaren är badrum, tvättstuga och pannrum. Sovrummen i källaren har fönster med bra ljusinsläpp. Källarutrymmet har även en egen utgång till det fria.

Dränering gjordes senast 1988.

De senaste dagarna har jag läst mycket i forumet och blir helt skräckslagen - vill nästan inte flytta in nu.

Så här står det i besiktningsprotokollet:

Källare med betongplatta på mark med uppreglade och
flytande golv, grundmurar av betongsten som är utreglade och
isolerade samt ett bjälklag av trä.

Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för
mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes.

Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande
isolering och med ett uppreglat isolerat golv dikt an betongen i gästrum
och sovrum samt flytande golv i hallen.
Grundmurar av betongsten som är utreglade och isolerade.

Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten i den
omgivande luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot på
17 %.

Fuktkvot 1 uppmättes till 11,7 % via ett borrhål i det uppreglade golvet i
gästrummet, i en regel som har kontakt med bottenplattan.
Fuktkvot 2 uppmättes till 13,0 % i en regel som har kontakt med
bottenplattan i trappförrådet.
Fuktkvot 3 uppmättes till 12,0 % via ett borrhål i en regel som har kontakt
med grundmuren i sovrum 2

Befintlig golvkonstruktion och eventuella väggsyllar/ reglar mot grundmur
riskerar att drabbas av fuktskador på grund av naturlig fuktpåverkan.
Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av
mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till
boendemiljön. Om väggsyllarna är tryckimpregnerade kan även en kemisk
lukt förekomma.

Är det något jag behöver oroa mig för eller åtgärda? Känns som att jag har gjort ett dåligt köp med sovrum i källaren och att det är dåligt för barnen :(
Ta det lugnt. Besiktningsprotokollet ser bra ut. Även om det hade funnits anmärkningar (vilket det alltså inte gör), så faller ytterst sällan hus ihop eller blir obeboeliga, utan det mesta kan åtgärdas successivt i takt med att man sparar ihop pengar och/eller - varför inte? - får tid över att göra jobbet själv.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.