6 760 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Köpt nytt hus - HJÄLP!
Det är normal att känna så. Hade det varit ett nytt hus hade man instället varit rädd för fel som inte uppstått än. I ett äldre hus har nästan allt redan skett och det man kanske överraskas av istället är att man inte insett att mycket av underhållet måste ska ganska snart.
I ert fall är det väl främst, när byttes taket samt stammar som jag kommer att tänka på.
Mycket att det som går att läsa i besiktningsprotokollen redogör för allmänna fakta dvs det finns alltid en risk med uppreglade golv på oisolerad platta, det betyder dock inte att det måste vara ett problem just i ditt fall men efter som man redogjort för risken kan du inte klandra säljaren om du sedan får eller upptäcker problem där.
Personligen skulle jag vara mest fundersam på saker som har gjorts precis inför försäljningen. Alltså har man precis målat om i tvättstugan finns det ju risk att det gjordes för att det fanns tydliga fuktfläckar på väggen innan osv.
Men överlag är det ju så att man inte behöver ha panik över saker även om det är lätt att av olika anledningar stressa upp sig i onödan. Mina väggar i tvättstugan blir blöta så det rinner längst med dem, tror det till största delen är kondens för att de inte är isolerade alls och när man kör tvätt och torktumlare så blir det varmt och fuktigt men vi håller inte rummet uppvärmt i övrigt så väggarna är riktigt kalla. Detta göra dock inte något eftersom väggen är sten och det är bara kakel på dem, inget organiskt material men inte är det optimalt direkt.
Saker kan få vara "fel", det kan få finnas någon sättning eller spricka. Det kan knaka ordentligt när solen ligger på och material expanderar, golv kan luta mm. Många förväntar sig att hus skall vara som en 3D rendering helt utan skavanker eller avvikelser från exakta mått. Så är det oftast inte. Ser man ett hus som något som ska skydda mot väder och vind så har man helt plöttsligt ett betydligt större spelrum för fel där husets syfte fortfarande klart uppfyller kraven. Ett hus är något som är i ständigt förfall, man motarbetar detta genom ständiga åtgärder. Vissa små och billiga andra stora och dyra. Det viktigaste enligt mig är att skapa sig en god uppfattning om status på de dyra och omfattande så man kan planera dessa många år i förväg och inte bli tagen på sängen.
Vad är status på följande:
Tak
Avloppstammar
Dränering
Badrum
Kök
Utifrån behov, vad kostar det att byta dessa hur långt bort i tiden räknar vi med att detta behöver göras. Sedan slår du ut kostnaden över hur långt bort detta är och räknar hur mycket du behöver lägga undan i underhåll för dessa punkter. Eller i alla fall vet att du kommer att behöva kunna ta lån för och hur snart.
Har man andra system som värmepump är det ju bra att veta hur gammalt det systemet är samt förväntad livslängd och vad det kostar att förnya det.
När man känner att man har kontroll över situationen försvinner mycket av ångesten och när man börjat öppna lite väggar och man känner att man "känner" sitt hus försvinner den nästan helt. Det man kan vara rädd för är ju att säljarna kört med tex ozon 'renare' som gömmer dålig lukt några veckor och så börjar det lukta unket och man får börja leta fel o bråka. Men har man bott där utan problem i typ 1 år kan man nog känna sig hemma och bara planera för kända saker vilket är mycket mindre stressande.
I ert fall är det väl främst, när byttes taket samt stammar som jag kommer att tänka på.
Mycket att det som går att läsa i besiktningsprotokollen redogör för allmänna fakta dvs det finns alltid en risk med uppreglade golv på oisolerad platta, det betyder dock inte att det måste vara ett problem just i ditt fall men efter som man redogjort för risken kan du inte klandra säljaren om du sedan får eller upptäcker problem där.
Personligen skulle jag vara mest fundersam på saker som har gjorts precis inför försäljningen. Alltså har man precis målat om i tvättstugan finns det ju risk att det gjordes för att det fanns tydliga fuktfläckar på väggen innan osv.
Men överlag är det ju så att man inte behöver ha panik över saker även om det är lätt att av olika anledningar stressa upp sig i onödan. Mina väggar i tvättstugan blir blöta så det rinner längst med dem, tror det till största delen är kondens för att de inte är isolerade alls och när man kör tvätt och torktumlare så blir det varmt och fuktigt men vi håller inte rummet uppvärmt i övrigt så väggarna är riktigt kalla. Detta göra dock inte något eftersom väggen är sten och det är bara kakel på dem, inget organiskt material men inte är det optimalt direkt.
Saker kan få vara "fel", det kan få finnas någon sättning eller spricka. Det kan knaka ordentligt när solen ligger på och material expanderar, golv kan luta mm. Många förväntar sig att hus skall vara som en 3D rendering helt utan skavanker eller avvikelser från exakta mått. Så är det oftast inte. Ser man ett hus som något som ska skydda mot väder och vind så har man helt plöttsligt ett betydligt större spelrum för fel där husets syfte fortfarande klart uppfyller kraven. Ett hus är något som är i ständigt förfall, man motarbetar detta genom ständiga åtgärder. Vissa små och billiga andra stora och dyra. Det viktigaste enligt mig är att skapa sig en god uppfattning om status på de dyra och omfattande så man kan planera dessa många år i förväg och inte bli tagen på sängen.
Tak
Avloppstammar
Dränering
Badrum
Kök
Utifrån behov, vad kostar det att byta dessa hur långt bort i tiden räknar vi med att detta behöver göras. Sedan slår du ut kostnaden över hur långt bort detta är och räknar hur mycket du behöver lägga undan i underhåll för dessa punkter. Eller i alla fall vet att du kommer att behöva kunna ta lån för och hur snart.
Har man andra system som värmepump är det ju bra att veta hur gammalt det systemet är samt förväntad livslängd och vad det kostar att förnya det.
När man känner att man har kontroll över situationen försvinner mycket av ångesten och när man börjat öppna lite väggar och man känner att man "känner" sitt hus försvinner den nästan helt. Det man kan vara rädd för är ju att säljarna kört med tex ozon 'renare' som gömmer dålig lukt några veckor och så börjar det lukta unket och man får börja leta fel o bråka. Men har man bott där utan problem i typ 1 år kan man nog känna sig hemma och bara planera för kända saker vilket är mycket mindre stressande.
Som flera andra svarat så kan du vara hyfsat lugn. Värdena ser normala ut, men du kommer kanske behöva göra en ny dränering nån gång - men vänta tills du märker tecken på problem.
Några frågor
1. Har ni avfuktare i källaren?
2. Hur värms källaren upp?
Jag har två såna här på varsitt ställe i min källare för att uppmäta luftfuktigheten. Riktigt bra köp som jag rekommenderar
https://eu.govee.com/products/wi-fi-thermo-hygrometer
Några frågor
Jag har två såna här på varsitt ställe i min källare för att uppmäta luftfuktigheten. Riktigt bra köp som jag rekommenderar
https://eu.govee.com/products/wi-fi-thermo-hygrometer
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
När det gäller dräneringen. Det finns en shablon som säåger att den bör göras om var 30e år. MEN så har det sagts sedan 70 talet. På den tiden fram till början av 70 talet så var dränering utförd med korta tegelrör (tegel suger upp och släpper igenom vatten bra). De var muifflösa, låg batra ihop i skarvarna för att vatten skulle kunna rinna in där. Lite beroende på markens beskaffenhet kunde de här rören fyllas med lera på 5-10 år och då helt sluta fungera.
Sedan 70 talet har man använt dränering av perforerade plaströr. Som läggs dränerande grus. Man använder syntetisk duk som hindrar lera från att komma fram till de dränerande hålen.
Vi har ett hus som är byggt 1930, utbyggt på 70 talet. Omkring 1990 dränerade förre ägaren om. Vi gjorde ett arbete 2008 då vi råkade gräva upp ett dräneringsrör (från 1990), som jag skarvade ihop då. Röret var i nyskick, det låg en svag beläggning i botten av röret, kanske 1mm damm. Jag är övertygad om att det röret kommer att fungera i minst 60 år, kanske 100.
Så lite modernare dränering, som det är i ditt fall är säkert inget akut att fixa. Är man orolig kan man ev. låta filma rören om det går att komma åt någonstans att gå in med kamera. Det kan ju givetvis finnas något direkt fel, som att någon sättning har kapat ett rör.
Uppreglade golv/väggar i ädre källare är alltid en risk. Men att det är en risk betyder inte att det absolut är ett fel. Nu har du ju bra mätvärden. Så sluta oroa dig.
MEN se till att så fort som möjligt bygga upp en ekonomisk buffert. I ett hus av den åldern kommer du att få oväntade renoveringskostnader soim man behöver ha beredskap för. Och lägg in i en 5 -10 års plan att göra om de här rummen med uppreglade golv.
När man har en sådan här inredd äldre källare så kan man förbättra situationen, minska risken genom att ha koll på god ventilation, ha alltid lite värme på i källaren (helst även på sommaren).
Mekanismen är att under huset någonstans har du en grundvattenyta. Från den avdunstar det hela tiden vattenånga som tränger upp genom marken. När den träffar undersidan av ditt källargolv. S¨kommer den att tränga igenom betongen och du får lite förhöjd luftfuktighet i källaren. Som du ventillerar bort. Vid vissa temperaturförhållanden riskerar man att fuktigheten kondenserar. Detta är ett av problemen med 70 talshus med platta på mark, de har ofta isoloering på ovansidan av betongen. Ångan som kommer underifårn kondenserar på den oupvärmda betongen, och sugs som vatten upp av betongen, vidare in i trämaterial som på 70 talet gjöts in i betongen. Mögel och murknande trä.
I moderna konstruktioner, typiskt från tidigt 90 tal och frammåt har man istället en tjock frigolit isolering under hela plattan. Dels bromsas vattenångan av frigoliten, dels håler betoplattan då ungefär rumstemperatur, det blir ingen kondens. Men viss vattenånga kommer iallafall att passera igenom betongplatta.
Jag peronligen är lite skeptisk till att ha boyta i källare. Men det finns oerhört många hus i Sverige med sovrum, TV rum och andra rum däe man vistas i källare. I det här fallet finns det inget som tyder på problem. Flytta in och njut av ditt nya hus!
Sedan 70 talet har man använt dränering av perforerade plaströr. Som läggs dränerande grus. Man använder syntetisk duk som hindrar lera från att komma fram till de dränerande hålen.
Vi har ett hus som är byggt 1930, utbyggt på 70 talet. Omkring 1990 dränerade förre ägaren om. Vi gjorde ett arbete 2008 då vi råkade gräva upp ett dräneringsrör (från 1990), som jag skarvade ihop då. Röret var i nyskick, det låg en svag beläggning i botten av röret, kanske 1mm damm. Jag är övertygad om att det röret kommer att fungera i minst 60 år, kanske 100.
Så lite modernare dränering, som det är i ditt fall är säkert inget akut att fixa. Är man orolig kan man ev. låta filma rören om det går att komma åt någonstans att gå in med kamera. Det kan ju givetvis finnas något direkt fel, som att någon sättning har kapat ett rör.
Uppreglade golv/väggar i ädre källare är alltid en risk. Men att det är en risk betyder inte att det absolut är ett fel. Nu har du ju bra mätvärden. Så sluta oroa dig.
MEN se till att så fort som möjligt bygga upp en ekonomisk buffert. I ett hus av den åldern kommer du att få oväntade renoveringskostnader soim man behöver ha beredskap för. Och lägg in i en 5 -10 års plan att göra om de här rummen med uppreglade golv.
När man har en sådan här inredd äldre källare så kan man förbättra situationen, minska risken genom att ha koll på god ventilation, ha alltid lite värme på i källaren (helst även på sommaren).
Mekanismen är att under huset någonstans har du en grundvattenyta. Från den avdunstar det hela tiden vattenånga som tränger upp genom marken. När den träffar undersidan av ditt källargolv. S¨kommer den att tränga igenom betongen och du får lite förhöjd luftfuktighet i källaren. Som du ventillerar bort. Vid vissa temperaturförhållanden riskerar man att fuktigheten kondenserar. Detta är ett av problemen med 70 talshus med platta på mark, de har ofta isoloering på ovansidan av betongen. Ångan som kommer underifårn kondenserar på den oupvärmda betongen, och sugs som vatten upp av betongen, vidare in i trämaterial som på 70 talet gjöts in i betongen. Mögel och murknande trä.
I moderna konstruktioner, typiskt från tidigt 90 tal och frammåt har man istället en tjock frigolit isolering under hela plattan. Dels bromsas vattenångan av frigoliten, dels håler betoplattan då ungefär rumstemperatur, det blir ingen kondens. Men viss vattenånga kommer iallafall att passera igenom betongplatta.
Jag peronligen är lite skeptisk till att ha boyta i källare. Men det finns oerhört många hus i Sverige med sovrum, TV rum och andra rum däe man vistas i källare. I det här fallet finns det inget som tyder på problem. Flytta in och njut av ditt nya hus!
Husägare
· Klagshamn
· 109 inlägg
Andas. Och läs inte för mycket här inne, då kan man lätt tro att det bara är problem med hus. NÄR problemen dyker (det kommer dom att göra, det är bara att var inställd på det) så är detta forum ett bra ställe att inhämta mer kunskap på.
Som övriga skrivit, håll koll på lukt, kika lite då och då i hörn, fuktmät om ni känner oro.M Mirre Jansson skrev:
Sen behöver inte dränering vara enormt dyrt, man kan handgräva själv en sida i taget, men det är ju lite jobb. Själva materialet sen kostar inte så mkt, utan det är arbetstid som går åt.
Men flytta in, njut och håll lite koll.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Som fuktmätare kan jag rekommendera den här:
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare-2000034777
Den mäter lite på djupet utan att skada ytskiktet
. De flesta billiga mätare mäter med två nålar som man trycker in i materialet. Den här typen av mätare skickar in radiovågor och mäter hur de reflekteras i materialt.
Man kan framförallt göra jämförande mätningar. Jag skulle kanske inte lita fullt ut på absolutvärden från en sådan här (mer proffisga varianter kostar 10 000 och uppåt). Men jämför mellan säkert torra ytor, och misstänkta ytor. Jämför mellan sommar och vinter osv.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare-2000034777
. De flesta billiga mätare mäter med två nålar som man trycker in i materialet. Den här typen av mätare skickar in radiovågor och mäter hur de reflekteras i materialt.
Man kan framförallt göra jämförande mätningar. Jag skulle kanske inte lita fullt ut på absolutvärden från en sådan här (mer proffisga varianter kostar 10 000 och uppåt). Men jämför mellan säkert torra ytor, och misstänkta ytor. Jämför mellan sommar och vinter osv.
Tack snälla för lugnande ord. Skönt att veta att jag inte är ensam om att känna så. Har varit panikslagen sen vi skrev på.K Karin Svensson5 skrev:Jag har köpt hus några gånger, både som sambo och som singel. Varenda gång har jag fått den där panikkänslan som du beskriver. Det går över efter ett tag och när du flyttar in kommer du vara jättenöjd. Försök att fokusera på alla positiva saker som att barnen kommer kunna leka i trädgården och att ni inte behöver hyssja dem när de stojar tidigt på morgonen.
På visningen kändes det luftigt och friskt, fanns ingen källardoft alls. Vet inte om de hade vädrat innan visningen, det kan väl ha en inverkan?A anderslofwall skrev:Känna och lukta räcker ofta långt. Hur upplevelsen i utrymmet är. Känns det unket, instängt och luktar gammal källare eller är känslan luftig och frisk. Hålla koll på de ställen där trä står mot osiloerad betongplatta så att träet inte börjar bli fuktangripet över tid. Går också att köpa fuktmätare billigt men det kan också vara lite svårt att få tillförlitliga resultat själv med en sådan och opålitliga resultat kan ju snarare skapa onödig panik. Känner ni er riktigt nojjiga och inte litar på era egna sinnen kan ni ju ta in någon som gör en fuktmätning (så som gjordes vid besiktning) med ett par års mellanrum.
Tack snälla för ett utförligt svar.T TypRätt skrev:Det är normal att känna så. Hade det varit ett nytt hus hade man instället varit rädd för fel som inte uppstått än. I ett äldre hus har nästan allt redan skett och det man kanske överraskas av istället är att man inte insett att mycket av underhållet måste ska ganska snart.
Tak
Avloppstammar
Dränering
Badrum
Kök
Taket byttes 2007 (betongpannor) det lär väl hålla i minst 20 år till
Avloppstammar har jag inte reflekterat över - ska fråga säljaren.
Dränering gjordes 1988 av nuvarande ägare - jag ska fråga säljaren om de har dokumentation som visar hur de har dränerat.
Badrum är från 2002.
kök är från 92 med enkel renovering 2011.
2009 byttes uppvärmningssytem från olja till luft/vattenvärmepump. Hur ofta bör pumpen bytas ut?
Ingen avfuktare i källaren vad jag kunde se på visningen. Ska fråga säljaren om de brukar ha det.K Kanotisten skrev:Som flera andra svarat så kan du vara hyfsat lugn. Värdena ser normala ut, men du kommer kanske behöva göra en ny dränering nån gång - men vänta tills du märker tecken på problem.
Några frågor
[länk]
Källaren har vattenburna radiatorer i rummen samt elektriskt värmegolv i badrum.
Var är det bäst att placera mätaren? i sovrum främst?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Nej, att vädra hjälper inte mot "källardoft" och lita istället på din egna upplevelse av luften i källaren. Allt är bra enligt de uppgifter som du har skrivit här från besiktningsprotokollet, så flytta in och njut av huset. Lär känna det innan ni gör någon större renovering annat än rent kosmetiska. Rädsla, osäkerhet och liknande är vanligt. Det är ett stort köp och det påverkar oxå. Men släpp ångesten om det går och fokusera på glädjen i att ha köpt ett fint välbyggt hus i området som ni vill bo i.M Mirre Jansson skrev:
Tack snälla för utförligt svar.H hempularen skrev:När det gäller dräneringen. Det finns en shablon som säåger att den bör göras om var 30e år. MEN så har det sagts sedan 70 talet. På den tiden fram till början av 70 talet så var dränering utförd med korta tegelrör (tegel suger upp och släpper igenom vatten bra). De var muifflösa, låg batra ihop i skarvarna för att vatten skulle kunna rinna in där. Lite beroende på markens beskaffenhet kunde de här rören fyllas med lera på 5-10 år och då helt sluta fungera.
Jag ska höra med säljaren om de möjtligtvis har sparat dokumentation från utförd dränering. Det bästa hade varit om vi kan dränera om tidigast 5-10 år då vi inte har råd just nu.
Vad är bäst att göra med de uppreglade golven i källaren? Vi har för avsikt att eventuellt byta golv i ett av rummen (det är heltäckningsmatta där idag och såg inte vad för slags golv det var under).
Det är självdrag i hela huset, är paxfläkt något att rekommendera i badrummet i källaren?
Funderar även på att måla om i sovrummen i källaren, är det bäst att använda vanligt målarfärg eller silikatfärg?
Oro, ångest, panik, rädsla...
Är det här verkligen rätt typ av boende för dig? Att köpa och äga ett hus från 1947 är att flytta in i ett pågående förfall...
Eller är det bara den nya tidens sätt att uttrycka sig?!
Med det sagt, så bor jag själv i ett hus från -47 och det är även med sina kända brister i konstruktionen rätt robust hus som tål lite variationer i underhållet, det mesta är rätt lätt fixat då det är en enkel konstruktion.
Har huset stått i 80 år så står det ett tag till!
Grattis till husköpet och lycka till.
Är det här verkligen rätt typ av boende för dig? Att köpa och äga ett hus från 1947 är att flytta in i ett pågående förfall...
Eller är det bara den nya tidens sätt att uttrycka sig?!
Med det sagt, så bor jag själv i ett hus från -47 och det är även med sina kända brister i konstruktionen rätt robust hus som tål lite variationer i underhållet, det mesta är rätt lätt fixat då det är en enkel konstruktion.
Har huset stått i 80 år så står det ett tag till!
Grattis till husköpet och lycka till.
Tack för tips. Denna mäter inte fuktkvot utan indikerar om det finns fukt? Räcker det om jag mäter en på på vintern och sommaren?J Jesper Karlsson3 skrev:Andas. Och läs inte för mycket här inne, då kan man lätt tro att det bara är problem med hus. NÄR problemen dyker (det kommer dom att göra, det är bara att var inställd på det) så är detta forum ett bra ställe att inhämta mer kuns
H hempularen skrev:Som fuktmätare kan jag rekommendera den här:
[länk]
Medlem
· Stockholm
· 68 inlägg
Tror man brukar säga nånstans runt 15-20 år för en luftvatten pump.M Mirre Jansson skrev:Tack snälla för ett utförligt svar.
Taket byttes 2007 (betongpannor) det lär väl hålla i minst 20 år till
Avloppstammar har jag inte reflekterat över - ska fråga säljaren.
Dränering gjordes 1988 av nuvarande ägare - jag ska fråga säljaren om de har dokumentation som visar hur de har dränerat.
Badrum är från 2002.
kök är från 92 med enkel renovering 2011.
2009 byttes uppvärmningssytem från olja till luft/vattenvärmepump. Hur ofta bör pumpen bytas ut?