Hejsan.
Jag har köpt nya däck till bilen via bythjul.se och har nu (efter jag kom hem från min vän som hjälpte till med däckskiftet) upptäckt att däcken är tillverkade v19 2023. Alltså för ca 2,5 år sedan.
Företagets kundtjänst hävdar att dom får sälja däck som är upp till 3 år gamla som nya, så länge dom förvaras enligt tillverkarens instruktioner och att det är först när däcken tas i bruk som de börjar åldras.
Deras kundtjänst skriver även att OM däcken är äldre än 3 år så skriver dom ut det tydligt i beskrivningen så man vet det innan man klickar på beställ.
De skriver också att 5% av alla däck dom levererar inte är tillverkade samma år som man beställer dom.
Då däcken redan är i bruk kan jag inte reklamera dom. (Då jag förväntade mig nya däck så dubbelkollade jag inte, en lärdom jag får med mig)
Hade det stått i beskrivningen att det finns en risk att 2,5 år gamla däck levereras hade jag avstått från att beställa.
I sammanhanget är det inga jättesummor, ca 4200:- men jag har ändå en olustig känsla över det hela.
Överreagerar jag?
Jag har köpt nya däck till bilen via bythjul.se och har nu (efter jag kom hem från min vän som hjälpte till med däckskiftet) upptäckt att däcken är tillverkade v19 2023. Alltså för ca 2,5 år sedan.
Företagets kundtjänst hävdar att dom får sälja däck som är upp till 3 år gamla som nya, så länge dom förvaras enligt tillverkarens instruktioner och att det är först när däcken tas i bruk som de börjar åldras.
Deras kundtjänst skriver även att OM däcken är äldre än 3 år så skriver dom ut det tydligt i beskrivningen så man vet det innan man klickar på beställ.
De skriver också att 5% av alla däck dom levererar inte är tillverkade samma år som man beställer dom.
Då däcken redan är i bruk kan jag inte reklamera dom. (Då jag förväntade mig nya däck så dubbelkollade jag inte, en lärdom jag får med mig)
Hade det stått i beskrivningen att det finns en risk att 2,5 år gamla däck levereras hade jag avstått från att beställa.
I sammanhanget är det inga jättesummor, ca 4200:- men jag har ändå en olustig känsla över det hela.
Överreagerar jag?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Kolla med någon däckstillverkare vad de säger om åldring. Om gränsen 3 år är något de hittat på själva på bythjul, eller om det är enl. rekommendation från tillverkaren.
Jag skulle definitivt velat ha rabatt motsvarande den andel av däckets "livslängd" som redan passerat.H husbyggets skrev:
Men har å andra sidan alltid fått färska däck, så har ingen erfarenhet eller haft anledning att reflektera över vad som "gäller" enligt praxis. Noterar dock att jag inte hittar något om detta i deras villkor.
Att 5% av däcken som säljs är tillverkade ett annat år är väl inte så konstigt runt årsskiften. Man förstår ju att man inte får dagsfärska däck.
Detta med att däcken börjar åldras först när det tas i bruk är ju helt ologiskt (tekniskt alltså, man förstår ju att man gärna vill ha det så av marknadsföringsmässiga skäl), men har sett det påståendet tidigare. Klart att de åldras snabbare ute i väder och vind, men vinterdäck ligger ju i förvaring största delen av sitt liv även efter att de tagits i bruk. Innebär det att gummit håller sig fräscht 2-3 ggr längre än rekommenderat? Knappast...
Vad är det för däck och vad har du betalat?
Jag skulle inte vara speciellt orolig, men det beror ju även på hur många år du tar på dig för att nöta ut en omgång däck. 2 år eller 10 år? I bortänden där börjar det spela större roll.
Jag skulle inte vara speciellt orolig, men det beror ju även på hur många år du tar på dig för att nöta ut en omgång däck. 2 år eller 10 år? I bortänden där börjar det spela större roll.
Dom hänvisar till en undersökning genomförd av Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI). Men jag har skickat ett mail till tillverkaren, så vi ser vad dom svararH hempularen skrev:
Jag har också letat på deras hemsida för att få lite klarhet men det står ingenting. Känns som att dom förlitar sig helt på undersökningen av VTI - https://stro.se/information/aldring-av-dack/.C cpalm skrev:Jag skulle definitivt velat ha rabatt motsvarande den andel av däckets "livslängd" som redan passerat.
Men har å andra sidan alltid fått färska däck, så har ingen erfarenhet eller haft anledning att reflektera över vad som "gäller" enligt praxis. Noterar dock att jag inte hittar något om detta i deras villkor.
Att 5% av däcken som säljs är tillverkade ett annat år är väl inte så konstigt runt årsskiften. Man förstår ju att man inte får dagsfärska däck.
Detta med att däcken börjar åldras först när det tas i bruk är ju helt ologiskt (tekniskt alltså, man förstår ju att man gärna vill ha det så av marknadsföringsmässiga skäl), men har sett det påståendet tidigare. Klart att de åldras snabbare ute i väder och vind, men vinterdäck ligger ju i förvaring största delen av sitt liv även efter att de tagits i bruk. Innebär det att gummit håller sig fräscht 2-3 ggr längre än rekommenderat? Knappast...
Då jag köpt av dom tidigare och även planerat ett inköp till våren så frågade jag om en rabatt på det kommande köpet men det gick dom inte med på.
https://www.bythjul.com/dack/kumho/kumho_wintercrafticewi32/205-60r16/254049Fotografen skrev:
ca 4200 (4800:- med frakt)
Kör ungefär 800-1000 mil om året, jämnt fördelat på årets månader.
TackarK Kane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag har uppfattat det som standard att ett däck fortfarande räknas som nytt upp till tre år, om de gör oanvänt och korrekt förvarat.
Så här skriver exempelvis Nokian:
Gummiblandningen som används vid däcktillverkningen hårdnar i takt med att däcket åldras. Detta påverkar däckets egenskaper och därför får enbart däck som är högst fem år gamla säljas som nya.
Så här skriver exempelvis Nokian:
Definition av ett nytt däck
Gummiblandningen som används vid däcktillverkningen hårdnar i takt med att däcket åldras. Detta påverkar däckets egenskaper och därför får enbart däck som är högst fem år gamla säljas som nya.
VTI har ju bara testat hur däck som legat på hyllan tre år presterar. Föga överraskande att de är som nya då, men hur bra är de 7 år senare?H husbyggets skrev:
Stro drar ju den absurda slutsatsen "däck åldras inte under lagring", men det är ju inte det VTI har testat.
Nåväl, man kan ju tycka att detta rimligtvis prövats av ARN, men jag hittar inget i deras databas. Kanske en bra idé att kika lite med ARN och/eller andra konsumenträttsorganisationer om det finns någon praxis på området?
Redigerat:
Då kommer det ju ta ett tag att nöta ner de där, du får ju snudd på kassera dem på kalendertid redan från början...hmm, jag hade varit irriterad men jag kan inte säga om du har ett case eller inte.H husbyggets skrev:
Dom flesta däcktillverkare säger att man kan sälja däck som nya ända upp till 3-5 år efter tillverkning och att även om däcket teoretiskt börjar åldras direkt det görs så är det inte mätbara skillnader på oanvända däck med korrekt lagring och däcken är nya så länge dom är oanvända och säljs som nya även 3-5 år efter när dom är tillverkade.
Har jobbat med bilar som yrke under många år av mitt liv så det den faktan som presenteras av branschen..
Pga hur branschen funka så kan såklart inte alla nya däck av alla varianter alltid ha tillverkats nyss utan vissa ovanliga dimensioner görs mer sällan.. Inga fabriker har kapacitet att göra alla däck och sälja dem tätt på tillverkning det är helt enkelt omöjligt.
så nej du har inget case och ingen har gjort något fel.. Är däcken korrekt lagrade så är det inget att fundera på ens, och ingen som säljer däck i stor skala är så dumma så dom lagras fel
Har jobbat med bilar som yrke under många år av mitt liv så det den faktan som presenteras av branschen..
Pga hur branschen funka så kan såklart inte alla nya däck av alla varianter alltid ha tillverkats nyss utan vissa ovanliga dimensioner görs mer sällan.. Inga fabriker har kapacitet att göra alla däck och sälja dem tätt på tillverkning det är helt enkelt omöjligt.
så nej du har inget case och ingen har gjort något fel.. Är däcken korrekt lagrade så är det inget att fundera på ens, och ingen som säljer däck i stor skala är så dumma så dom lagras fel
Sen när du börjar använda däcken så startar en snabbare nedbrytning då däcken utsätts mer för allt skadligt..
så har man köpt däck som är några år gammla och vet att dom inte började användas förens dom var 4 år gamla så behöver man såklart inte slänga dom den dagen dom är 5-6-7-8 år utan man börjar räkna från att man började använda däcken.
Om du kollar på däck som använts och sen legat i förrådet så ser man att det blir som en hårdare hinna eller yta ytterst på däcken.. Den behöver ju sen slitas av innan däcket funkar bra igen. Det syns än tydligare på däck där man använd dom en tid och sen har lagt dom i förrådet gärna mer än en sesong.
Så att man fått några år gammla däck men oanvända betyder normalt sett ingenting för totala livslängden egentligen utan det är mer användning och förvaring sen kunden börjat använda som gör störst skillnad på total livslängd på däcken. Stollarna som förvara sina däck hemma ute vid husknuten när den andra uppsättningen sitter på bilen är dom där det snabbast uppstår torrsprickor och åldrande i däcken.
Syns rätt tydligt på husvagnar och släpvagnar som ofta står på sommardäck hela året och efter 5-7 år så har man oftast torrsprickor det är dags att byta även om mönsterdjupet är som nya så är förvaringen "fel"
så har man köpt däck som är några år gammla och vet att dom inte började användas förens dom var 4 år gamla så behöver man såklart inte slänga dom den dagen dom är 5-6-7-8 år utan man börjar räkna från att man började använda däcken.
Om du kollar på däck som använts och sen legat i förrådet så ser man att det blir som en hårdare hinna eller yta ytterst på däcken.. Den behöver ju sen slitas av innan däcket funkar bra igen. Det syns än tydligare på däck där man använd dom en tid och sen har lagt dom i förrådet gärna mer än en sesong.
Så att man fått några år gammla däck men oanvända betyder normalt sett ingenting för totala livslängden egentligen utan det är mer användning och förvaring sen kunden börjat använda som gör störst skillnad på total livslängd på däcken. Stollarna som förvara sina däck hemma ute vid husknuten när den andra uppsättningen sitter på bilen är dom där det snabbast uppstår torrsprickor och åldrande i däcken.
Syns rätt tydligt på husvagnar och släpvagnar som ofta står på sommardäck hela året och efter 5-7 år så har man oftast torrsprickor det är dags att byta även om mönsterdjupet är som nya så är förvaringen "fel"
Köpte nya vintesulor för ca en månad sedan tillverkade 2023 men det stod tydligt på sidan hos försäljaren att dom var tillverkade 2023, ser ingen skillnad mot nya när jag vara på en däckverkstad för att kränga på dom på fälgarna..K Kane skrev:
Jag hade förmodligen inte märkt någon skillnad på om mina var från 2025. Dom jag köpte ser helt nya ut och känns som nya när jag kör.J Jansson69 skrev:
Fick du ett bättre pris på dina däck från 2023? Eller betalde du samma som däck tillverkade 2025?
Jag beställde dom ifrån Bythjul.com och dom var 550kr/st billigare än våran lokala däckverkstad ink frakt..H husbyggets skrev:
Pratade med montören som sa att det det spelar ingen roll några år hit och dit och han hämtade ett som var tillverkat 2025 som jag kunde lägga bredvid mina ifrån 2023 exakt samma typ av däck och jag kunde inte känna eller se någon skillnad..
Men jag visste ju att mina var ifrån 2023 när jag köpte dom..