elpaco skrev:
Du har rätt i att det inte har varit så mycket aktuell rapportering. Men alla födda tidigare än 80-talet har det inpräntat i sig att asbest betyder död. Det sitter djupt i oss.
Inte i mig i alla fall.

Jag har i andra trådar berättat om de asbestförkläden och asbesthandskar vi hade när vi gjorde experiment i skolan. Sen kom det fram att arbetare som jobbat med asbest fick asbestos. Men det var bara en av alla arbetsrelaterade sjukdomar man kunde drabbas av. Stendammslunga, förgiftningar av kvicksilver, tuolen, PCB, Hormoslyr, nafta... Asbest var bara en av alla skadliga ämnen som folk skulle undvika att jobba med.

Men det var aldrig någon som trodde att man dog direkt bara man tog i en bit asbest. Det är en uppfattning som dykt upp på senare tid.

• Gilla
geekling
  • Laddar…
andersmc skrev:
Inte i mig i alla fall.

Jag har i andra trådar berättat om de asbestförkläden och asbesthandskar vi hade när vi gjorde experiment i skolan. [..]
Jag tror du i sammanhanget är en väldigt dålig snittperson för landets befolkning i stort .. =P

Är det någon skillnad inom och utomhus? Vi hade asbest i fog och fix i det kaklade badrummet från 1968. När vi skule ta bort det lejde vi en saneringsfirma för att vi var rädda att få ut det i huset och sen virvla runt det med dammsugaren exempelvis, då vet man ju inte hur länge det blir kvar i huset. Överdrivet försiktigt kanske, så här i efterskott.

C

Elpacotycker det känns som att det är du som frångår riksnormen :)
Det första förbudet mot asbest kom1976 och det blev inte banlyst i sverige fören 1982, men det används fortfarande i produkter producerade utomlands...så jag tycker ditt resonemang om att ni som är födda före 80-talet skulle ha inpräntat i Er att det är farligt med asbest.. Det är ju snarare så att folk födda på 80 talet och senare fått det inpräntat i sig att asbest betyder död och förbannelse efter 20 år.. Men de är konstigt att så många 40talister fortfarande inte utvecklat asbestos om det är så farligt med tanke på vilket mirakelmaterial det var tidigare under 1900talet.
Missförstå mig rätt nu, Asbest är jävligt dumt att leka med om man inte vet vad man gör, men asbest i sin fasta form är inte farligare än sanden i sandlådan, kanske tillochmed mindre farligt?

Tommor skrev:
Elpacotycker det känns som att det är du som frångår riksnormen :)
Det första förbudet mot asbest kom1976 och det blev inte banlyst i sverige fören 1982, men det används fortfarande i produkter producerade utomlands...
Jag menade vi som var tillräckligt gamla på 80-talet för att komma ihåg larmet. De som föddes 83 var nog inte lika bekymrade .. ;-)

• Gilla
Tommor
  • Laddar…
Hej! tar upp ett gammalt ämne, vi är precis i samma situation som Camilla05 Vi har köpt hus där vi lagt handpenning. Nu har vi fått reda på att det är eternit under träfasaden. Träfasad som säljaren har satt upp Vilket inte framkom varken i beskrivningen från mäklaren eller vid Anticimex besiktning som säljaren bekostade. Vi känner att huset är mindre värt vid en framtida försäljning och att det kan bli problem i framtiden vid utbyggnad eller om man ska ta upp hål i väggen för ventilation mm. Om man förutsätter att fasaden är rätt gjord rent byggtekniskt finns det något man kan göra ? Finns det några risker med att bygga in eternit t.ex fuktproblem mm ?. Vi vill inte häva köpet. men vi vill ha någon slags kompensation. Har läst vad som skrivits här och inser att det som någon skriver att man kanske får gilla läget.

Mäklaren hävdar att man inte behöver ta upp att det finns eternit plattor och även Anticimex är inne på den linjen.

Antar att allt eventuellt damm är borta då det gjordes för flera år sedan. Men vad händer om man anlitar hantverkare som behöver borra mm i fasaden, tänk om vi inte hade fått reda på det. Vad är säljarens ansvar ? Har förstått att man som köpare har en plikt att ta reda på visa saker.

Plattorna kommer inte att ställa till med något, de dammar inte av sig av sig självt.

• Gilla
Peter11
  • Laddar…
Eternit som material betecknat är bra. Det möglar, ruttnar, brinner inte osv.

Det tråkiga är att personer som YRKESMÄSSIGT bearbetar materialet kan blir sjuka. Det är alltså ofarligt att ha det inbyggt så länge man inte river i det. Man kan diskutera hur farligt Eternit är för vanliga svenssons som utsätts några gånger i livet.
Säljaren har inget ansvar så vitt jag kan se.
Det ligger på köparen att undersöka sitt objekt .
Detta med överlåtelsebesiktningar som säljaren bekostat finns det spaltkilometer att läsa om i forumet, gör ett försök med sökfunktionen så får du se. Kontentan av trådarna är att dessa besiktningar enbart är en indikation på skicket och att den man bekostar själv är det enda som är värt något.
Vad gäller hantverkare så beror det på om dom bryr sig om eterniten. Jag har stött på några som gormar om asbest så fort dom ser ett hus äldre än 1980.Förmodligen har dom väl en kompis som driver asbestsanering som vill sälja.
Andra hantverkare har en mer sund inställning och gör jobb så länge dom inte behöver utsättas för dammet varje dag.

Fredrik

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det finns inget sakligt skäl för att huset skulle vara mindre värt gga. inbyggd eternit. Men det är tänkbart att en framtida köpare av rent känslomässiga skäl eller av okunnighet lägger ett lägre bud.

Som jag tolkar inlägget så har ni skrivit kontrakt, och ni har ingen villkorsklasul som ger rätt att häva avtalet. I så fall är det inget att göra, och det finns ingen egentlig anledning att göra något heööer.

Har ni en vanlig besiktningsklausul kan ni givetvis häva köpet och försöka pruta.

Ja det var nog det känslomässiga jag tänkte på eternit= asbest. Tyvärr så är man för blåögd och ovan vid såna här saker självklart så skulle vi ha haft en villkorsklasul och även betalat för en egen besiktning. Huset är fint och vi kommer bo där i många år.

Peter11, du behöver inte vara orolig någonstans. Det är troligare att något annat händer som gör huset mindre värt.
Troligen kommer din eftertänksamhet med ert nya hus leda till en rad förbättringar under många år som kommer höja värdet istället.
Sitt lugnt i båten, läs på om asbest/eternitplattor och njut av ert fina hus.

• Gilla
Fredrik Å och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Ja, eternit är inte farligt så länge det sitter där, utan är snarare ett väldigt bra byggmaterial. Det är först när du börjar ha sönder en platta som asbest frigörs. Man ska ha klart för sig att de som fick cancer av eternit var de som jobbade med framställningen, inomhus, dagarna i ända, omgivna av dammet. Dessutom var det bara storrökarna som drabbades.

Det framgår inte om ni ändå hade tänkt byta ut fasaden och måste riva den, eller om ni tänkte göra det bara för att ta bort eterniten under? Är det det senare ni funderar på så låter det helt vansinnigt.

Läs gärna den här artikeln i ämnet: [länk]
Exakt, det här med asbest har ju gått lite överstyr. Visst är det en stor skandal med de stackars män (mest män) som arbetade ovetandes i dessa fabriker, fulla av asbest-damm i luften. Och inte ens alla dom fick ju cancer, bara en förhöjd risk. Så för oss andra är det nog rätt lugnt.

Jag tror att allt vanligt damm på bygge, från gips, bruk och isolering, kanske inte är helt hälsosamt heller i längden.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Besiktningsmannen borde upptäckt ??
Vad var hans uppdrag, var det att leta efter asbest eller var det att leta efter brister i byggnaden och dess konstruktion.
Asbest var för sin tid ett mycket uppskattat byggnadsmaterial, och är nog näst efter trä det mest använda fasad materialet på småhus.
Det är självklar bra att vi oroar oss för saker som kan vara farliga i vår omgivning,men vi har nog betydligt farligare saker i vår dagliga omgivande miljö som borde oroa mer.

O
Bland alla dessa saker som vi lärt oss eftersom som dödliga så tillhör väl ändå asbest till den minst farliga. Då asbest är som mest farligt när man bearbetar det. annars är det tämligen ofarligt.
Men som sagts tidigare, vi blir i proppade massa om hur farligt asbest är.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.