52 838 läst ·
92 svar
53k läst
92 svar
Köpt hus ovetandes om att det var eternit under träfasad.
Varför gör man en stor affär av att det finns eternitplattor i ett hus?
Det finns ju t.o.m kommuner som rekommenderar att bevara hus med eternit av kulturskäl.
Sen en fråga till alla som är så otroligt oroliga.
Kommer ni att vara lika oroliga när ni ska ösa makadam, singel eller annat stenmaterial? Kommer ni att våga bila i betong i ert hus?
Kvartsdamm som finns i massor på krossad granit, som är bland det vanligaste i makadam, är ju otroligt silikos framkallande men diskuteras väldigt lite. Silikos är ju i princip samma sjukdom som orsakas av asbest.
Det är bara att inse att det är farligt att leva.
Det finns ju t.o.m kommuner som rekommenderar att bevara hus med eternit av kulturskäl.
Sen en fråga till alla som är så otroligt oroliga.
Kommer ni att vara lika oroliga när ni ska ösa makadam, singel eller annat stenmaterial? Kommer ni att våga bila i betong i ert hus?
Kvartsdamm som finns i massor på krossad granit, som är bland det vanligaste i makadam, är ju otroligt silikos framkallande men diskuteras väldigt lite. Silikos är ju i princip samma sjukdom som orsakas av asbest.
Det är bara att inse att det är farligt att leva.
Redigerat:
Varför oroa sig för detta? Du har asbest på betydligt värreställen i ditt hus kan jag garantera..
Asbest finns i allt från lim till isolering och är inte farligt att ha så länge man inte rör det. Då är det förmodligen betydligt mycket farligare att låta barnen leka i sandlådan och riskera dammlunga..
Asbest finns i allt från lim till isolering och är inte farligt att ha så länge man inte rör det. Då är det förmodligen betydligt mycket farligare att låta barnen leka i sandlådan och riskera dammlunga..
Ni har så rätt.elpaco skrev:
Anna_H: Ber om ursäkt att jag läste lite slarvigt.
Edit: Eller snarare kanske att jag inte begriper det jag läser.
Redigerat:
Tror det finns många tankar och idéer om asbest, men var sanningen ligger får vi nog aldrig reda på...
Men som det har konstaterats tidigare... Med tanke på att TS liksom många andra bor i storstan, så finns det många andra saker att oroa sig för när det gäller ens barn... Lite asbest på fasaden är det minst farliga så länga ingen får för sig att börja bearbeta dessa
Dolt fel känner jag mig mer säker på att det inte är efter att ha läst Lolles inlägg!
Men som det har konstaterats tidigare... Med tanke på att TS liksom många andra bor i storstan, så finns det många andra saker att oroa sig för när det gäller ens barn... Lite asbest på fasaden är det minst farliga så länga ingen får för sig att börja bearbeta dessa
Dolt fel känner jag mig mer säker på att det inte är efter att ha läst Lolles inlägg!
Att asbest inte är speciellt nyttigt är vi nog överens om..
Men så länge som folk köper en lägenhet för 10 miljoner intill en hårt trafikerad gata här i Stockholm som ger en rejäl dos skit i lungorna varje dag så ter sig detta löjligt.
Ingen mår dåligt av att bo i ett hem med "fattiglappar" på utsidan och det är inte förens man börjar bryta sönder dessa som man skall passa sig.
Använd sunt förnuft och undvik asbestdamm och storstäder som "Tokholm" så förblir du frisk.
Men så länge som folk köper en lägenhet för 10 miljoner intill en hårt trafikerad gata här i Stockholm som ger en rejäl dos skit i lungorna varje dag så ter sig detta löjligt.
Ingen mår dåligt av att bo i ett hem med "fattiglappar" på utsidan och det är inte förens man börjar bryta sönder dessa som man skall passa sig.
Använd sunt förnuft och undvik asbestdamm och storstäder som "Tokholm" så förblir du frisk.
Vilken trist och förmanande attityd som utvecklats. Det är inte så självklart att man skall känna sig lugn med asbestplattor utanpå huset, när all mediarapportering går ut på att asbest är jättefarligt. Det är väl sunt att TS är orolig för sina barns hälsa, men det är även sunt om hon nu kontrollerar detta med en myndighet/byggnadsingenjör, och inser att hon inte behöver riva all fasad-
Vi hjälper ju bättre genom att upplysa om läget, istället för att dra konstiga jämförelser. Man får inte stendamslunga av sandlådan, och visserligen är valhallavägen i Sthlm Sveriges smutsigaste gata att bo på, men det är ändå långt mindre farligt än asbestdamm (som alltså inte frigörs av sig själv från eternit).
Vi hjälper ju bättre genom att upplysa om läget, istället för att dra konstiga jämförelser. Man får inte stendamslunga av sandlådan, och visserligen är valhallavägen i Sthlm Sveriges smutsigaste gata att bo på, men det är ändå långt mindre farligt än asbestdamm (som alltså inte frigörs av sig själv från eternit).
Men å andra sidan så går väl de flesta mediarapporteringar ut på att försöka tjäna pengar på folks oro och rädsla.
Hmm. Lite ot kanske.
Hmm. Lite ot kanske.
Jag funderar lite på det där. Är det så mycket i medierna om asbest egentligen? Jag kan inte minnas att jag hört eller sett nånting om asbest på många år.elpaco skrev:
Så jag undrar var den närmast paniska skräcken (detta är långt ifrån den enda tråden om det) för asbest kommer ifrån.
Undrar faktiskt om du vet vad du talar om?elpaco skrev:Vilken trist och förmanande attityd som utvecklats. Det är inte så självklart att man skall känna sig lugn med asbestplattor utanpå huset, när all mediarapportering går ut på att asbest är jättefarligt. Det är väl sunt att TS är orolig för sina barns hälsa, men det är även sunt om hon nu kontrollerar detta med en myndighet/byggnadsingenjör, och inser att hon inte behöver riva all fasad-
Asbest i sig är helt ofarlig där den sitter.
Faktum är vidare att kvartsdamm är lika farligt som asbestdamm eftersom båda ger upphov till samma skador på lungorna.
Jag förstår inte vad som är en konstig jämförelse? Samma sjukdom och uppkomsten sker vid exponering av damm från de båda ämnen.
Kanske du kan ge lite förklaring.
Mitt tidigare inlägg var faktiskt precis som du själv skriver en direkt upplysning om det faktiska läget.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Asbest är ofarligt, men andas du in dammet från asbest är det farligt.
Granit är ofarligt, men andas du in dammet från granit är det farligt.
Vatten är ofarligt, men dricker du för mycket vatten är det farligt.
Man kan jämföra massor av saker och olika grader av farlighet.
Det handlar om HUR du exponeras mot olika ämnen.
Jag föreslår att TS läser på lite mer om asbest på andra håll än lyssnar på oss, då jag upplever att vi inte riktigt kommer fram till en vettig konsensus.
Granit är ofarligt, men andas du in dammet från granit är det farligt.
Vatten är ofarligt, men dricker du för mycket vatten är det farligt.
Man kan jämföra massor av saker och olika grader av farlighet.
Det handlar om HUR du exponeras mot olika ämnen.
Jag föreslår att TS läser på lite mer om asbest på andra håll än lyssnar på oss, då jag upplever att vi inte riktigt kommer fram till en vettig konsensus.
Du har rätt i att det inte har varit så mycket aktuell rapportering. Men alla födda tidigare än 80-talet har det inpräntat i sig att asbest betyder död. Det sitter djupt i oss.andersmc skrev:
Jag kanske uttryckte mig lite luddigt och onödigt vasst. Det ber jag om ursäkt för. Ja jag vet en hel del och då det medicinska, även om jag aldrig skulle utge mig för att vara en expert.oceanis skrev:Undrar faktiskt om du vet vad du talar om?
Asbest i sig är helt ofarlig där den sitter.
Faktum är vidare att kvartsdamm är lika farligt som asbestdamm eftersom båda ger upphov till samma skador på lungorna.
Jag förstår inte vad som är en konstig jämförelse? Samma sjukdom och uppkomsten sker vid exponering av damm från de båda ämnen.
Kanske du kan ge lite förklaring.
Mitt tidigare inlägg var faktiskt precis som du själv skriver en direkt upplysning om det faktiska läget.
Vad jag menade var att jag inte tror att det hjälper TS att vi säger att barnen kan få stendammlunga av att leka i sandlådan på dagis. Den poängen kanske inte riktigt går hem hos alla. Bättre då att bara lugnt faktiskt förklara att där plattorna sitter så utgör de noll risk, som folk faktiskt redan gjort. Och kanske tom ge en bra länk.
Helt ok om du var vasselpaco skrev:Jag kanske uttryckte mig lite luddigt och onödigt vasst. Det ber jag om ursäkt för. Ja jag vet en hel del och då det medicinska, även om jag aldrig skulle utge mig för att vara en expert.
Vad jag menade var att jag inte tror att det hjälper TS att vi säger att barnen kan få stendammlunga av att leka i sandlådan på dagis. Den poängen kanske inte riktigt går hem hos alla. Bättre då att bara lugnt faktiskt förklara att där plattorna sitter så utgör de noll risk, som folk faktiskt redan gjort. Och kanske tom ge en bra länk.
Ingen har väl iofs sagt att barnen får stendammlunga. Men det blir lite smått patetiskt när man blir rädd för eternitskivor som bara sitter orörda i en vägg eller på ett tak när man som hus ägare sen går ut och öser makadam eller kross som sprider kvartsdamm i mängder. Nu inte sagt att TS gör det men det är ett ganska vanligt fenomen ibland oss husägare.