Tack för era inlägg, känns lite bättre .

Se bara till att upplysa den person som ska göra hål osv vad som finns under om ni ska dra nå ventrör eller nått och inte gör det själv.

NLA skrev:
Se bara till att upplysa den person som ska göra hål osv vad som finns under om ni ska dra nå ventrör eller nått och inte gör det själv.
En vanlig hålsåg biter inte på eternit heller.

pelpet skrev:
En vanlig hålsåg biter inte på eternit heller.
Gissningsvis skall man använda såg med diamantbeläggning, vattenbegjuta, och använda andningsskydd.
Då klarar man sig nog bra.

KnockOnWood skrev:
Gissningsvis skall man använda såg med diamantbeläggning, vattenbegjuta, och använda andningsskydd.
Då klarar man sig nog bra.
Andningskydd och overall, är mycket bra

Men det där med att vattenbegjuta, blir jag tveksam till.
vart rinner vattnet. vattnet dunstar och kvar ligger asbestdammet. :thumbdown:

En luftrenare samt damsugare som klarar asbestfibrer.

Är man osäker på hur man ska hantera asbest, kontakta en saneringsfirma isåfall.
Ska man tex ta upp ett hål i väggen, är det bästa att plocka ner plattorna hela från utsidan. där hålet ska vara. man kanske måste ta bort lite mer av ytterpanelen runt det tänkta hålet.

Det är inte kul att hitta överaskningar av den här typen när man köpt ett hus...
Men doldt fel det har jag svårt att tro. Man kan också fråga säljaren vilken fasad som fanns under när fasaden är bytt. Men det är lätt att vara efterklok.

En sak jag är säker på, skulle aldrig medvetet utsätta min familj för asbest damm i samband med någon byggnation här hemma.
(har utbildning för att sanera asbest) har dock aldrig arbetat med sanering av asbest yrkesmässigt.
Känner flera som arbetar med sanering. De har gett mej tipps och råd när jag stött på asbest i hemmet, så jag har kunnat tagit bort asbesten enkelt och säkert själv. Men det kräver utrustning och planering.

HSP skrev:
....samt damsugare som klarar asbestfibrer.
Det blir nog inte lätt att hitta....:o

Ingper skrev:
Det blir nog inte lätt att hitta....:o

Inga problem, klart det finns dammsugare som klarar asbest. hur tror ni saneringsfirmorna gör?

jag har en Pullman S1300 som byggdamsugare. Köpte dammsugaren begagnad, beställde nya filter från pullman. bästa byggdammsugaren jag haft. Klarar allt damm men inte vatten.
untitled.png

En annan sak asbest är inte farligt om det sitter så att det inte kan damma eller behandlas så det inte dammar av det.

Redigerat:
Huset är mindre värt så länge eterniten sitter där. Hade det framgått från början hade priset blivit något annat. (Vad än mäklaren försöker hävda).

Det är dock inte omöjligt att fixa så ingen stopper!

Så pruta ett par hundra tusen om du har besiktningsklausul för byte av fasad i framtiden. Plocka ner en träfasad, plocka ner eternit och sen sätta upp fasad igen (gammal eller ny) är ett ganska stort jobb.

Redigerat:
Barnrikehuset skrev:
Huset är mindre värt så länge eterniten sitter där. Hade det framgått från början hade priset blivit något annat. (Vad än mäklaren försöker hävda).

Det är dock inte omöjligt att fixa så ingen stopper!

Så pruta ett par hundra tusen om du har besiktningsklausul för byte av fasad i framtiden. Plocka ner en träfasad, plocka ner eternit och sen sätta upp fasad igen (gammal eller ny) är ett ganska stort jobb.
Då spricker husbubblan om det nu finns en sådan, om en mycket stor del av alla hus byggda före 1960-70 tal skall minska i pris. En prisreduktion lika med vad det kostar att sanera och förse huset med ny fasad. Nej du köp bara ett hus du trivs med istället, vilket innebär att du kontrollerar noggrant innan köp.

HSP skrev:
Inga problem, klart det finns dammsugare som klarar asbest. hur tror ni saneringsfirmorna gör?
Jo, att hitta sådana dammsugare är nog inga problem.
Förlåt mig för kommentaren ovan, jag kunde inte låta bli.......;)

• Gilla
HSP
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Då spricker husbubblan om det nu finns en sådan, om en mycket stor del av alla hus byggda före 1960-70 tal skall minska i pris. En prisreduktion lika med vad det kostar att sanera och förse huset med ny fasad. Nej du köp bara ett hus du trivs med istället, vilket innebär att du kontrollerar noggrant innan köp.
Självklart har hus med eternitfasad ett lägre värde än ett utan. Bara att se alla trådar om detta material och oron som finns runt det. En stor del av köparna vänder redan på Hemnet om det är eternitfasad på ett hus. Om det visar sig att eterniten sitter dold ska det återspeglas i priset. Kanske är lite blodigt att få hela beloppet för återställande då fasaden faktiskt blir bättre än på det huset man budade på.

Med en eternitfasad som är dold har man alla nackdelarna av fasaden (osäkerhet vi borrning, sågning, anlitande av hantverkare etc) men inte hållbarheten.

Jag skulle lätt köpa ett hus med Eternitfasad men bara pga av att man får mer hus för pengarna och det är ganska lätt att åtgärda själv (om man har ett par sommarsemestrar över).

• Gilla
Sajhmon
  • Laddar…
O
Jag tror inte att priset skulle sjunka så mycket bara för att det är eternit.
Ända gången som det blir dyrare är den dagen man måste byta ut fasaden. Men innan dess finns ingen anledning att byta ut fasaden.

Som säljare hade jag bara sagt "Take It, or leave it"

Odjuret skrev:
Jag tror inte att priset skulle sjunka så mycket bara för att det är eternit.
Ända gången som det blir dyrare är den dagen man måste byta ut fasaden. Men innan dess finns ingen anledning att byta ut fasaden.

Som säljare hade jag bara sagt "Take It, or leave it"
Klart man känner så som säljare med vetskapen att det är inte så farligt och köparen får inte cancer eller det nyfödda barnet som familjen köper hus pga inte heller kommer få cancer. Men så känner man nog inte riktigt som köpare, där ser man risker med både eterniten i sig, framtida värde på fastigheten vid försäljning vad släkt och vänner säger osv osv.

Men om det framkommer att det är dold eternit under hela fasaden dvs inget som spekulanter visste när dom la buden skulle du få säga nej till högsta budgivaren och sen gå till budgivare två som undrar varför hoppade budgivare ett av, den kommer säkert också få lite kalla fötter pga detta.

O
Barnrikehuset skrev:
Självklart har hus med eternitfasad ett lägre värde än ett utan. Bara att se alla trådar om detta material och oron som finns runt det. En stor del av köparna vänder redan på Hemnet om det är eternitfasad på ett hus. Om det visar sig att eterniten sitter dold ska det återspeglas i priset. Kanske är lite blodigt att få hela beloppet för återställande då fasaden faktiskt blir bättre än på det huset man budade på.

Med en eternitfasad som är dold har man alla nackdelarna av fasaden (osäkerhet vi borrning, sågning, anlitande av hantverkare etc) men inte hållbarheten.

Jag skulle lätt köpa ett hus med Eternitfasad men bara pga av att man får mer hus för pengarna och det är ganska lätt att åtgärda själv (om man har ett par sommarsemestrar över).
Som tur var tänker inte alla köpare lika rationellt som du.... De flesta skulle inte reagera, men så är det många som inte heller gör en ordentlig besiktning.
Jag förstår din tankegång, men jag tror faktiskt inte att priset skulle sjunka nämnvärt, om ens något.
Men vi kan bara sitta här och spekulera... ingen av oss vet. Själv skulle jag inte bry mig nämnvärt om det visade sig vara eternit bakom träpanelen.
Medans andra skulle lägga ett lägre bud anpassat efter vetskapen... Men jag tror att ett gammalt badrum drar ner mer på priset än eterniten.:)

Jag tror att vi får komma överens om en sak... att vi inte är överens....

Det är fortfarande mycket vanligt med eternit (sidiplattor) på småhus, som inte blivit utsatta för utvändig tilläggsisolering.
Eterniten är ju mycket varaktig och kräver knappast något underhåll alls.

Den som har en ledig stund över och fallenhet för statistik kan ju gå igenom till-salu-annonser och jämföra priser på hus med och utan eternitfasad. Justerat för ålder mm naturligtvis.

Sedan finns det kanske ännu fler hus med eternittak, i alla fall i Sydsverige.

• Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.