52 844 läst ·
92 svar
53k läst
92 svar
Köpt hus ovetandes om att det var eternit under träfasad.
Visst ska man ha respekt för att demontera eternitplattor, men som alla säger, skyddsmask och engångsoverall så har man skyddat sig med både hängslen o byxrem.
Eftersom TS bor i Stockholm så är det snarare den omgivande luften man ska oroa sig för och inte eternitplattor på husväggen.
Eftersom TS bor i Stockholm så är det snarare den omgivande luften man ska oroa sig för och inte eternitplattor på husväggen.
Även om eterniten i sig är ofarlig där den sitter, och inte heller farlig att ta ner, så kanske det här kan vara ett dolt fel ändå. Eternit är ju ett förbjudet material som måste hanteras enligt särskilda regler. Står det träfasad i prospektet och det inte går att se eterniten bakom så tycker jag absolut att man kan framställa ett krav gentemot säljarna.
Skulle även limmet innehållande asbest under en plastmatta vara ett dolt fel då?pelpet skrev:Även om eterniten i sig är ofarlig där den sitter, och inte heller farlig att ta ner, så kanske det här kan vara ett dolt fel ändå. Eternit är ju ett förbjudet material som måste hanteras enligt särskilda regler. Står det träfasad i prospektet och det inte går att se eterniten bakom så tycker jag absolut att man kan framställa ett krav gentemot säljarna.
För att något ska vara ett dolt fel så ska de ju vara svårt att upptäcka vid en normal besiktning och oväntat, i den mening att man inte kunde förvänta sig att felet skulle finnas. Här finns det en massa osäkerhet - är det egentligen ett fel i juridisk mening och är det oväntat. Min lekmannagissning är att det beror på omständigheterna.öringen skrev:
Jag förstår att du tycker att det är tveksamt att begära ersättning för något som du inte upplever som ett fel. Men asbestlim under en plastmatta kan nog inte vara ett dolt fel eftersom man troligen kan förvänta sig det under vissa plastmattor.
Ingen har väl dött pga eternit som fasad?
Att man är orolig som småbarnsförälder är helt normal men det finns nog andra och viktigare åtgärder isf i huset och dess när omr.
Lycka till med hus och barn.
Att man är orolig som småbarnsförälder är helt normal men det finns nog andra och viktigare åtgärder isf i huset och dess när omr.
Lycka till med hus och barn.
Problemet är att praktiskt taget alla rekvisit talar emot säljaransvar i TS fall.
För det första så är det svårt att få det till ett juridiskt fel då det inte påverkar funktionen, tvärtom så är lösningen att panela på en eternitfasad relativt välanvänd av fackmän och har inte heller i längden uppvisat några större problem.
För det andra så är det just en lösning som man mycket väl kan förvänta sig på en gammal fastighet. Det innebär att den avviker egentligen inte från vad köparen med fog kan förutsätta (läs JB 4:19).
För det tredje så är det något förvånande att konstruktionen inte framkommer inför köpet. Det är troligt att konstruktionen hade framkommit vid en enkel fråga vid undersökning inför köp.
För det första så är det svårt att få det till ett juridiskt fel då det inte påverkar funktionen, tvärtom så är lösningen att panela på en eternitfasad relativt välanvänd av fackmän och har inte heller i längden uppvisat några större problem.
För det andra så är det just en lösning som man mycket väl kan förvänta sig på en gammal fastighet. Det innebär att den avviker egentligen inte från vad köparen med fog kan förutsätta (läs JB 4:19).
För det tredje så är det något förvånande att konstruktionen inte framkommer inför köpet. Det är troligt att konstruktionen hade framkommit vid en enkel fråga vid undersökning inför köp.
Reglerna som gällde vid utförandet gäller, inte dagens regler. Hade det varit som du skriver hade det varit fel på 99% av alla hus.pelpet skrev:Även om eterniten i sig är ofarlig där den sitter, och inte heller farlig att ta ner, så kanske det här kan vara ett dolt fel ändå. Eternit är ju ett förbjudet material som måste hanteras enligt särskilda regler. Står det träfasad i prospektet och det inte går att se eterniten bakom så tycker jag absolut att man kan framställa ett krav gentemot säljarna.
Tror inte dold eternit kan vara dolt fel, då det kan förväntas av ett hus i den åldern, särskilt om man ser att det sitter ny beklädnad utanpå, vilket man ser på fönsternischerna, annars hade fönstren livat med fasaden.
Att ta in hjälp för att ta bort eternit är som TS säger en rejäl extra kostnad, och en tråkig sådan. Företag får betala DYRT för att göra sig av med materialet nämligen, och har helt andra regler om skyddsutrustning.
Riskerna för en privatperson att sanera eternit en gång i sitt liv är extremt minimala, särskilt om man inte röker och att lämna eterniten på tippen är gratis. Det går inte att jämföra med det som någon skrev om att jobba med asbestisolering inomhus.
Att ta in hjälp för att ta bort eternit är som TS säger en rejäl extra kostnad, och en tråkig sådan. Företag får betala DYRT för att göra sig av med materialet nämligen, och har helt andra regler om skyddsutrustning.
Riskerna för en privatperson att sanera eternit en gång i sitt liv är extremt minimala, särskilt om man inte röker och att lämna eterniten på tippen är gratis. Det går inte att jämföra med det som någon skrev om att jobba med asbestisolering inomhus.
Dolt fel är det inte, däremot så är det kanske något som besiktningmannen skulle ha påpekat/upptäckt vid besiktningen. Jag skulle iallafall tro att det är enda chansen att få någon "ekonomisk hjälp" (troligvis är det nog så att det isåfall är ett försäkringbolag som är motparten och dom kan ju vränga sig ur vad som....)
Hade det varit mitt hus när ombeklädnaden gjordes så hade jag flyttat ut fönstren med.Anna_H skrev:
Så rent generellt kan man nog inte säga så.
Men drömhus, Anna skriver inte att man alltid kan se vilka hus som har ny fasad genom att titta på fönstren, utan att det just i dessa fall, då man inte flyttat med dem, finns tecken till det.Drömhus2012 skrev:
Jag känner blandat inför den här posten. Å ena sidan är det sant till viss del, samtidigt som man sår frö till skräckpropaganda.goerana skrev:Hej ! men hallå där bara storrökare som drabbades, inte sant överhuvudtaget, känner folk i släkten som INTE rökte OCH INTE jobbade inomhus hela dagarna, jobbade som isolerare utomhus osv..
Asbetsfiber är lömska, klart som privatperson som kan man ju chansa, men att tycka att det är ju inte farligt, lite skit dör man ju inte av..inte så seriöst..
//Goerana
När det gäller asbest, så är det lömskt, och vi är alla olika känsliga för lungsjukdomen, det beror helt enkelt på hur vår kropp reagerar. Men klart är att dos, rökning och genetiska faktorer spelar in. Men allt sådant här resonemang är på populationsnivå, man kan alltid som individ ha "otur".
Med detta sagt så betyder det inte att asbest i bunden form, i väggen, är farlig. Det är det generellt inte. Tex så finns det massor med asbest i isoleringen i ett av våra universitetssjukhus, och det tar man bara bort på de ställen man renoverar/bygger ut på.
Vad dina släktingar dog av säger du inte, men det låter konstigt om de dog av asbest utan att blivit utsatta för det! Men det finns många liknande lungsjukdomar som ger samma sorts symtom..