12 439 läst ·
56 svar
12k läst
56 svar
Köpt gård, vattenläcka och inget varmvatten vid inflytt
Finns det tvättmaskinseluttag i badrummet så kan man på försäkringsbolagets bekostnad hyra en beredare som kopplas in på tvättmaskinens anslutningar och som har en duschslang som man då får använda till nöds.P pilen skrev:Jag skulle nog kolla om det går att lösa provisoriskt med en mindre varmvattenberedare som försörjer badrummet.
Sedan skulle jag försöka få till en deal med försäkringsbolaget. Be dem att få de pengar som de räknar med att det kostar att fixa skadan. Ta dessa pengar som en grundplåt till att fixa alla värmerör och vattenrör då skicket uppenbart inte är det bästa. Är de dåliga på några ställen så är nog resten i samma skick.
Lycka till!
Att rören behövdes bytas är väl ok , men frågan är om man kan dra av något på summan eftersom huset inte är i det skick det var den dag vi skrev papperna .H heimlaga skrev:Om man köper ett gammalt hus med renoveringsbehov så får man räkna med att rören är kaputt och måste bytas. Allt annat är positiva överraskningar.
Fast utan att känna till lagen så tycker jag ändå att rören moraliskt sett borde vara i sådant skick vid överlåtelsen att ni har en hygglig chans att klara er fram till våren......
Det avgörande är vilket skick det var på den dagen ni skrev kontrakt. Vilken besiktning gjorde ni, och vad var bedömningen av dessa rör? Troligen var det så att rören var i dåligt skick. Då kan ni tyvärr förvänta er att detta ska hända, och att ni snarast bör byta ut rören. Det bästa KI kan göra är väl att förhandla med säljaren och försöka få ett mindre bidrag till reparation. Troligen är väl rören så gamla att systemet är avskrivetuseless skrev:
Säljaren ansvarar som sagt var för att skicket inte försämras fram till tillträdesdagen. Dock har dom ju ingen skyldighet att bekosta helt nya rör, utan man gör ett åldersavdrag på eventuell ersättning om det inte går att byta ut till en likvärdig pryl.
På beskrivningen låter det som att anläggningen har en del år på nacken, så den tekniska livslängden är kanske passerad redan? I så fall är det svårt att kräva något av säljaren skulle jag tro.
Visst räknade vi med att rören behövdes bytas men inte innan vi flyttat in . Så frågan är om man är berättigad till mindre summa när vi köper huset eftersom det inte är i det skick det var när vi skrev på pappren ?K klimt skrev:Det avgörande är vilket skick det var på den dagen ni skrev kontrakt. Vilken besiktning gjorde ni, och vad var bedömningen av dessa rör? Troligen var det så att rören var i dåligt skick. Då kan ni tyvärr förvänta er att detta ska hända, och att ni snarast bör byta ut rören. Det bästa KI kan göra är väl att förhandla med säljaren och försöka få ett mindre bidrag till reparation. Troligen är väl rören så gamla att systemet är avskrivet
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Bodde i mitt nuvarande hus i 6 timmar innan det va dags att ringa vvs firman om att byta samtliga rör då va dom ca 55 år gamla tanten jag köpte av hade knappt 1 bars tryck i systemet så när jag ställde upp det så sprutade det överallt
Det är en bra fråga... Tyvärr har jag inget bra svar, men skulle gärna vilja veta vad ni kommer fram till. Någon form av ersättning tycker jag skulle vara på sin plats. Iallafall dom tusenlappar som behövs för att låna/hyra en varmvattenberedare och koppla in den temporärt på ett par tappställen.E elkontakt skrev:
Säljaren ör skyldig att överlämna huset i samma skick som när avtalet skrevs. Funkade vattnet då så ska det göra det vid tillträdet. Ska ni ändå byta kanske ni helldre drar av lite på köpeskillingen. Ge ett rimligt förslag som inte överstiger vad billigast möjliga reparation skulle kosta.
Funkade varmvattnet när ni var på visningen / skrev papperna.. så ska de funka när ni flyttar in. Däremot om de går sönder dagen efter ni köpt, ja då är det troligen ni som får ta hela smällen.
Man kan inte räkna med nya rör osv om allt är gammalt, men lagat och fungerande på ett eller annat sätt är inte alls för mycket begärt (ser det som självklart). Men för en dialog med alla parter och försök lösa det.. ((Det svåra är tidsaspekten här, jul o nyår /helger.. ingen som direkt vill jobba då!)
Se bara till att huset hålls runt 10-15 grader minimum tills ni flyttar in.. så inte bjälklag/golv/väggar får för sig att röra sig för mycket sen när ni flyttar in o höjer värmen (vårt golv reagerade på att de stängde av värmen.. tog ett tag, efter att vi ökat på värmen, innan man märkte svackor/knak/gnirk)
Man kan inte räkna med nya rör osv om allt är gammalt, men lagat och fungerande på ett eller annat sätt är inte alls för mycket begärt (ser det som självklart). Men för en dialog med alla parter och försök lösa det.. ((Det svåra är tidsaspekten här, jul o nyår /helger.. ingen som direkt vill jobba då!)
Se bara till att huset hålls runt 10-15 grader minimum tills ni flyttar in.. så inte bjälklag/golv/väggar får för sig att röra sig för mycket sen när ni flyttar in o höjer värmen (vårt golv reagerade på att de stängde av värmen.. tog ett tag, efter att vi ökat på värmen, innan man märkte svackor/knak/gnirk)
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Rent formellt så har du inte rätt till ersättning för mer än det kostar att åtgärda felet. Och då alltså åtgärd till ungefär lika dålig kvalitet som innan, men fungerande. Man kan möjligen hävda faktiska kostnader för att ex. gå på badhus i väntan på fungerande vatten osv. Men den punkten är nog tveksam.E elkontakt skrev:
Men du har formellt inte rätt till något "ideelt" skadestånd för omaket att sakna varmvatten, bara för faktiska verifierbara kostnader som uppkommer pga. felet.
Jag tror att de flesta någorlunda vettiga säljare skulle gladeligen ge dig en kompensation för problemet, om den låter rimlig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Vad har spretat? Har inte i princip alla talat om säljarens vårdplikt mellan kontraktsskrivning och överlåtelse och/eller påtalat att det inte är en ny anläggning säljaren skulle kunna tvingas erbjuda, utan bara samma sorts gamla slitna system? Eller har jag undermedvetet sållat bort sämre råd?
För egen del skulle jag vilja lägga till frågan att det är viktigt att tänka på om vattenläckan skadat något annat. Har det varit en vattenskada mellan kontraktsskrivning och överlåtelse är hela den skadan säljarens ansvar. Har det däremot varit en länge pågående läcka som förstört något är det sannolikt köparens ansvar då det hade kunnat upptäckas vid en ordentlig besiktning.
Med andra ord: TS, fokusera inte på vattenledningssystemet, det får ni nog inte mycket ersättning för, titta istället på eventuella följdskador.
För egen del skulle jag vilja lägga till frågan att det är viktigt att tänka på om vattenläckan skadat något annat. Har det varit en vattenskada mellan kontraktsskrivning och överlåtelse är hela den skadan säljarens ansvar. Har det däremot varit en länge pågående läcka som förstört något är det sannolikt köparens ansvar då det hade kunnat upptäckas vid en ordentlig besiktning.
Med andra ord: TS, fokusera inte på vattenledningssystemet, det får ni nog inte mycket ersättning för, titta istället på eventuella följdskador.
Jag syftar på juridiska råd i byggforum i allmänhet.
Här pratas det om säljaransvar och prisavdrag etc och det kan man få om fastigheten skadas mellan kontraktsskrivning och tillträde men bara om det skett genom olyckshändelse eller oaktsamhet/vanskötsel av säljaren.
Köper man ett gammalt hus med gamla rör så har man också köpt ett gammalt hus med gamla rör som när som helst kan gå sönder. Ej säljarens ansvar.
Så, nu fick ts ytterligare ett råd..
(För övrigt är forumet är alldeles strålande för att inhämta kunskap och inspiration i allt kring bygg.)
Här pratas det om säljaransvar och prisavdrag etc och det kan man få om fastigheten skadas mellan kontraktsskrivning och tillträde men bara om det skett genom olyckshändelse eller oaktsamhet/vanskötsel av säljaren.
Köper man ett gammalt hus med gamla rör så har man också köpt ett gammalt hus med gamla rör som när som helst kan gå sönder. Ej säljarens ansvar.
(För övrigt är forumet är alldeles strålande för att inhämta kunskap och inspiration i allt kring bygg.)
Stämmer helt med min erfarenhet. Vid besiktning har man säkert noterat att rören är gamla och i dåligt skick. Då är det inte förvånande om de går sönder, och som sägs ovan det är inte säljarens ansvar. Det är säkert lämpligt att köparen kontaktar en kompetent bostadsjurist, men chansen att vinna en process är låg. Däremot kanske köparen kan få ett litet avdrag som good-will, om inte annat för att alla vill få ett bra avslut.H Höök skrev:Jag syftar på juridiska råd i byggforum i allmänhet.
För att lösa ditt akuta problem, som ändå i nuläget är viktigast !.
Vet du exakt vart det läcker ?
Är det kopparrör eller "svarta rör" ?
Är läckaget inne i bjälklaget eller fullt synligt ?.
Är det synligt kopparrör för exempel, så kan du ju själv kapa av den läckande biten och sedan med klämringskopplingar samt ett nytt kopparrör ersätta just den dåliga biten.
Är det svarta rör däremot, så är ju arbetet betydligt jobbigare då det krävs mer kunskap & ev gängmaskiner.
//Jawen
Vet du exakt vart det läcker ?
Är det kopparrör eller "svarta rör" ?
Är läckaget inne i bjälklaget eller fullt synligt ?.
Är det synligt kopparrör för exempel, så kan du ju själv kapa av den läckande biten och sedan med klämringskopplingar samt ett nytt kopparrör ersätta just den dåliga biten.
Är det svarta rör däremot, så är ju arbetet betydligt jobbigare då det krävs mer kunskap & ev gängmaskiner.
//Jawen
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
varför blanda in jurister och lagtexter? Det enklaste är väl att prata med säljaren och komma fram till nåt ? Skulle säljaren vägra så får man ta den juridiska vägen senare.........