Hej på er,

Det har blivit dags att byta ut vår trotjänare, en Husqvarna Regina Culinesse med dubbelugn och glaskeramik från 2005. Den har varit fantastisk, men ugnens mekaniska termostat har alldeles för bred hysteres vilket gör det hopplöst att köra lågtemperaturstekning. Dessutom är lilla ugnen varit trasig en tid nu.

Jag har snöat in på Electrolux eftersom jag absolut vill ha en ordentlig överkokningskant/ram på hällen (vill inte ha en helt plan Bosch där överkok rinner ner på golvet och bakom spisen). Jag vill ha pyrolys (tror jag) , stektermometer som stänger av ugnen, samt SliderTouch (steglös 1-14) för att slippa sitta och stega upp/ner med sega plus/minus-knappar och undermenyer.

Efter mycket letande står valet nu mellan två spår, och jag skulle vilja höra era erfarenheter:

Alternativ 1: Det ekonomiska valet
  • Modell: Electrolux LKI6489SOW
  • Effekt: 9 300 W märkeffekt.
  • Garantier: Standard (3 års reklamationsrätt).
  • Pris: 10 990 kr
Alternativ 2: Det ostrypta valet med max trygghet
  • Modell: Electrolux YIK66890NW (Electrolux hemsida)
  • Effekt: 10 900 W märkeffekt.
  • Garantier: 5 års garanti eller för 1 195 kr få 8 års garanti.
  • Pris: 15 350 kr med 8 års garanti
Tillägg:
Jag vill ha teleskopskenor, jag har det idag i ugnen och jag tror att jag kommer att sakna dessa. Dessa kommer jag beställa separat från Amazon om jag inte får en bra deal när jag beställer spisen.

Mina funderingar och det jag velar kring där jag gärna vill ha era input:
  1. Fläktljudet och utblåset framåt: Jag läser en del recensioner om att ugnens kylfläkt väsnas mycket och blåser ett starkt, ljummet luftflöde rakt framåt (i maghöjd) och sprider matos i rummet istället för upp mot köksfläkten. Vi har ca 4–5 meter till matbordet och en köksbar emellan, så vid matbordet störs vi nog inte – men hur irriterande är det att stå framför spisen och laga mat när ugnen är igång? Påverkar det fläktens osuppfångning mycket?

2. Effekten (9,3 kW vs 10,9 kW): Märker man stor skillnad i vardagen? Jag vill absolut inte ha en spis som börjar "pulsera" och klicka effekten mellan kokzonerna så fort ugnen och två plattor är igång samtidigt. Räcker 9 300 W för att köra "ostrypt" eller är det värt att gå på 10 900 W när man ändå har 3x16A framdraget?

3. Touchpanelen: Hur upplever ni läsbarheten på Electrolux touchkontroller? Någon recension klagade på mörkt grå text på svart botten. Går det att hantera eller blir man tokig i dämpad belysning? Fungerar den okej med fuktiga fingrar?

4. Ugnens precision på låg temp: Är det någon som kör mycket slow-cooking på runt 80–90 °C i dessa ugnar? Håller den elektroniska termostaten tempen stabilt, eller svänger den mycket?
Är det värt att lägga drygt 4 000 kr extra för att få den starkare 10,9 kW-hällen och 8 års totalgaranti direkt från Electrolux, eller är 9 300 W-varianten fullt tillräcklig? Dagens induktionsspisar innehåller ju enormt mycket känslig elektronik, och om något väl går sönder är det säkerligen kretskorten som ryker. Därav lockar tryggheten med 8 års garanti en hel del för att slippa dyra reparationer – istället för att behöva krångla och utnyttja hemförsäkringen med dess självrisker och hårda åldersavdrag efter några år.

Ös gärna på med era erfarenheter av dessa eller liknande modeller (som går att köpa idag)!

Tack på förhand!

Köp den dyrare med 8-års garanti. Det är riktigt bra garantitid.
Matos blåser knappast ut via ugnens kylning. Har aldrig noterat det på mina Bosch i alla fall.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Nu har jag en separat Electrolux-häll sen i vintras men jag har inte märkt något problem med att se symboler och annat på hällen. Dock har vi nog alltid fläktbelysningen igång när vi lagar mat. Vår häll är för övrigt rätt lik den på de två spisarna du väljer mellan, men vi har något fler funktioner.

Försöker man köra booster på två zoner ovanför varandra, ska man få pulsering eftersom strömbehovet då överstiger 16 A på den sidan av hällen. Jag har inte upplevt det som ett problem, om man vill koka upp vatten på två zoner lär man sig att ställa den ena till vänster och den andra till höger. Men det kommer att inträffa även på lägre inställningar i en spis med lägre maxeffekt.

Däremot kan jag inte bedöma om ugnen är lik de du funderar på. Det som jag upplever som problem med vår ugn är att det är svårt att få in ugnstermometern eftersom hålet för det är i överkanten av ugnen, svår att se alltså, samt att det är svårt att läsa texten på ugnens vred vintertid när det är sämre ljus där.

Om jag förstår rätt så har den billigare modellen (LKI6489SOW) effektfördelning på vänster resp. höger sida medans YIK66890NW har en dynamisk styrning över alla där den prioriterar senast inställda zonen och där ugnen prioriteras före hällen.
Någon som har denna modell med "dynamisk" fördelning hur det fungerar i praktiken? AI svar jag har fått är; "Istället för att pulsera strömmen fram och tillbaka (vilket förstör sjudningen), räknar datorn ut exakt hur många watt som finns kvar på fasen. Den sänker sedan den andra zonen till ett fast, lägre värmeläge (t.ex. från läge 12 till läge 8). Kastrullen fortsätter att koka med ett jämnt och konstant flöde utan att klicka eller pulsera." men då förstår jag inte alla pilar i effektfördelningschemat om den endå styr strömmen få vänster respektive höger sida.

1786803148048.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matarese Matarese skrev:
Om jag förstår rätt så har den billigare modellen (LKI6489SOW) effektfördelning på vänster resp. höger sida medans YIK66890NW har en dynamisk styrning över alla där den prioriterar senast inställda zonen och där ugnen prioriteras före hällen.
Någon som har denna modell med "dynamisk" fördelning hur det fungerar i praktiken? AI svar jag har fått är; "Istället för att pulsera strömmen fram och tillbaka (vilket förstör sjudningen), räknar datorn ut exakt hur många watt som finns kvar på fasen. Den sänker sedan den andra zonen till ett fast, lägre värmeläge (t.ex. från läge 12 till läge 8). Kastrullen fortsätter att koka med ett jämnt och konstant flöde utan att klicka eller pulsera." men då förstår jag inte alla pilar i effektfördelningschemat om den endå styr strömmen få vänster respektive höger sida.

[bild]
Jag undrar om alla siffrorna stämmer. De hällar som har en kraftenhet till alla plattor brukar också ha en fas till alla plattor. Och det är mycket sämre än att ha en fas till höger och en till vänster. Det kräver en större säkring och ger en sämre tillgänglig effekt totalt. Det blir ett problem när man lagar stora mängder mat och har flera plattor på hög effekt.

Men det känns som att vad de skriver i manualen inte går ihop. Det viktiga är att den verkligen kan kopplas så att den belastar alla tre faser. Och det brukar tillverkarna vara häpnadsväckande dåliga på att tydliggöra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Matarese Matarese skrev:

[bild]
Alla hällar som matas med två faser och spisar som matas med tre faser, som jag har sett till i verkligheten och i forumet, har haft en fas till vänster sida och en till höger. Om det nu är annorlunda på just den spisen, är det antagligen svårt att hitta så mycket erfarenhet av det i forumet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag undrar om alla siffrorna stämmer. De hällar som har en kraftenhet till alla plattor brukar också ha en fas till alla plattor. Och det är mycket sämre än att ha en fas till höger och en till vänster. Det kräver en större säkring och ger en sämre tillgänglig effekt totalt. Det blir ett problem när man lagar stora mängder mat och har flera plattor på hög effekt.

Men det känns som att vad de skriver i manualen inte går ihop. Det viktiga är att den verkligen kan kopplas så att den belastar alla tre faser. Och det brukar tillverkarna vara häpnadsväckande dåliga på att tydliggöra.
kan det vara så att den dynamiska styrningen för YIK66890NW är om man kör 1-fasmatning, men för 3-fas har den inte en så stor funktion? att "ugnen prioriteras före hällen" går inte ihop om om ugnen kör på en separat fas vid 3-fas. men logiskt om man kör 1-fas matning till spisen. manualen skriver också "Hällen och ugnen är anslutna till en fas.". Databladet säger; "Säkring, A 25;3x16" så manualen beskriver inte 3-fas alternativet.

Husqvarna och Electrolux samma innehåll. samma tillverkare

Matarese Matarese skrev:
kan det vara så att den dynamiska styrningen för YIK66890NW är om man kör 1-fasmatning, men för 3-fas har den inte en så stor funktion? att "ugnen prioriteras före hällen" går inte ihop om om ugnen kör på en separat fas vid 3-fas. men logiskt om man kör 1-fas matning till spisen. manualen skriver också "Hällen och ugnen är anslutna till en fas.". Databladet säger; "Säkring, A 25;3x16" så manualen beskriver inte 3-fas alternativet.
Jag gissar på det. Du har följande två rader:

• Effektgränsen för en sida (vänster eller höger) är 3 680 W.
• Hällens totala effekt överstiger inte 7200W.

Så de två spisarna är nog ganska identiska vad gäller styrning av effekten.

G G.L. skrev:
Husqvarna och Electrolux samma innehåll. samma tillverkare
det finns inga Husqvarnaspisar längre, de fasades ut för 2 år sedan. De som finns kvar är restlager.

A Avemo skrev:
Jag gissar på det. Du har följande två rader:

• Effektgränsen för en sida (vänster eller höger) är 3 680 W.
• Hällens totala effekt överstiger inte 7200W.

Så de två spisarna är nog ganska identiska vad gäller styrning av effekten.
vad jag förstår från manualerna är att den billigare varianten bara ge 3,2kW och den dyrare varianten 3,68kW, dvs den billigare gör att om man kör boost på en zon så får den andra zonen 0W då boosteffeken ligger på 3,2kW, och den dyrare varianten så så finns det 480W kvar. Det jag tänkte på om det någon som har den billigare varianten och upplever detta som ett problem.

BirgitS
Matarese Matarese skrev:
vad jag förstår från manualerna är att den billigare varianten bara ge 3,2kW och den dyrare varianten 3,68kW, dvs den billigare gör att om man kör boost på en zon så får den andra zonen 0W då boosteffeken ligger på 3,2kW, och den dyrare varianten så så finns det 480W kvar. Det jag tänkte på om det någon som har den billigare varianten och upplever detta som ett problem.
Sånt beror ju på hur man lagar mat. Det finns ju de som har en spis i lägenheter där det bara finns en fas och säkringen till spisen är 20 A, dvs. 4600 W totalt. De klarar ju av det också.

Går man tillbaks i tiden till gjutjärnsspisar och åtminstone de första glaskeramikspisarna, så hade de visserligen kring 11 kW total effekt, men största plattan hade max 2300 W och de andra mindre. Ingen boost, ingen fördelning av strömmen mellan plattorna. Det var ju inga problem att laga mat på en sån heller. Men det tog längre tid att koka upp vatten, man kunde bara steka vid högre temperatur på en av plattorna etc.

Generellt så är det ju bra att kunna ta ut mycket effekt, men i praktiken lär inte många ligga och maxa några 11 kW någon längre stund, uppkok, visst då ger man järnet. Har själv en Electrolux spis som kan maxa 11 kW, nöjd i stort, minns ingen modellbeteckning men den är en bra bit över 10 år, har fått norska den (skruva ur propparna) ett par ggr under åren då den inte gått att få igång, sedan OK efter att ha varit strömlös, oklart vad som hänt dessa ggr, säg max 3 ggr.
Jag skulle säga, förvänta dig att den håller 10 år minst, men garanti är väl aldrig fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.