Hej ! rätta mig om jag har fel!
men ska man dra från dvärgbrytare till plint 1 och från noll plint till plint 2 och från plint 5 ut till tex armatur? vad använder man i sådant fall plint 3 och 4a till på kopplingsuret ? mvh
men ska man dra från dvärgbrytare till plint 1 och från noll plint till plint 2 och från plint 5 ut till tex armatur? vad använder man i sådant fall plint 3 och 4a till på kopplingsuret ? mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera först på om det är lämpligt att du gör det här själv.
Har du tillräckliga kunskaper för att göra det?
Att du inte är behörig att göra det är uppenbart.
Tiduret ska ha fast fas in på 1 och nolla på 2
Sen byglar du mellan 1och 4
Tandtråd till lampan från 5
Fas från säkring det stämmer.
Vilken och varifrån beror på hur det ser
ut i din central. Är mot att sätta 2 utgående ledare från en säkring även om det går, blir lite rörigt och svår överskådligt.
Ta hjälp av någon elkunnig så det blir ordentligt gjort
Har du tillräckliga kunskaper för att göra det?
Att du inte är behörig att göra det är uppenbart.
Tiduret ska ha fast fas in på 1 och nolla på 2
Sen byglar du mellan 1och 4
Tandtråd till lampan från 5
Fas från säkring det stämmer.
Vilken och varifrån beror på hur det ser
ut i din central. Är mot att sätta 2 utgående ledare från en säkring även om det går, blir lite rörigt och svår överskådligt.
Ta hjälp av någon elkunnig så det blir ordentligt gjort
Även som behörig bör man väl ta hjälp med installationer om man inte själv klarar av jobbet. Det är ju lika olämpligt att en behörig "famlar i mörkret" som en obehörig. En del av behörighetskraven är ju att den som utför arbetet har adekvata kunskaper, det räcker ju inte med att man har gått någon utbildning för länge sedan.
Ta inte detta personligt Sand1986berg, men om du verkligen är behörig så blir jag mörkrädd. Det är visserligen bra att du frågar när du är osäker men detta borde man rimligen klara av att lista ut själv. Kopplingen är så enkel och kopplingsschemat står där på apparaten. Det går inte att tolka på mer än ett sätt.
Man ska nog inte tro på vad varenda person skriver på forum.
Nog för att jag träffat på rätt kassa elektriker med behörighet. Men så här dåliga kunskaper, det finns bara inte.
Det krävs ju t.ex. 4 års allsidig praktik för att få ut en behörighet, så efter den tiden kan man följa ett schema till ett tidur.
I övrigt har Uffe A svarat föredömligt.
Jag skulle också gjort precis så, använt samma säkring till både last och försörjning av tiduret, dvs byglat 1 och 4 - som får gå till säkringen för detta.
Last mellan 5 och nolla, om omvänd funktion önskas så ska lasten ligga mellan 3 och nolla.
Sand1986berg, om du är in i centralen och lägger in detta, glöm inte att vara observant på ifall du har flera JFB att använda rätt nollskena.
Och glöm inte skyddsjorden ut till lampan. Den bör du dra även ifall det skulle vara en dubbelisolerad armatur du sätter där.
Kasta upp frågor här, gärna med bilder, såfort du känner dig det minsta osäker. Bättre att du frågar på och får det bra, än chansar.
Nog för att jag träffat på rätt kassa elektriker med behörighet. Men så här dåliga kunskaper, det finns bara inte.
Det krävs ju t.ex. 4 års allsidig praktik för att få ut en behörighet, så efter den tiden kan man följa ett schema till ett tidur.
I övrigt har Uffe A svarat föredömligt.
Jag skulle också gjort precis så, använt samma säkring till både last och försörjning av tiduret, dvs byglat 1 och 4 - som får gå till säkringen för detta.
Last mellan 5 och nolla, om omvänd funktion önskas så ska lasten ligga mellan 3 och nolla.
Sand1986berg, om du är in i centralen och lägger in detta, glöm inte att vara observant på ifall du har flera JFB att använda rätt nollskena.
Och glöm inte skyddsjorden ut till lampan. Den bör du dra även ifall det skulle vara en dubbelisolerad armatur du sätter där.
Kasta upp frågor här, gärna med bilder, såfort du känner dig det minsta osäker. Bättre att du frågar på och får det bra, än chansar.
Klicka här för att svara
