5 079 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Kopplingsklämmor för LED + dosdriver i apparatdosa? RK + FK
Om en producent använder sig av en egen benämning på sina "grejer" betyder det inte att det stämmer med den vedertagna terminologin. Skillnaden har i alltid varit diametern på dosorna och när dosorna fick skruvar skiljde även avståndet mellan skruvarna. Att man sedan kan använda apparatdosan som kopplingsdosa är en helt annan sak.
Jag vet hur en standard kopplingsdosa ser ut. Men nu pratade jag om VP-2 dosorna och dom är för 70 dosfräs. Har inte nämnt något om att koppla i någon apparatdosa utan en kopplingdosa. Sen att du använder standard-dosor är inte mitt problem. Läs texten jag länkade till så kanske du lär dig något om VP-2 sortimentet.elmont skrev:Om en producent använder sig av en egen benämning på sina "grejer" betyder det inte att det stämmer med den vedertagna terminologin. Skillnaden har i alltid varit diametern på dosorna och när dosorna fick skruvar skiljde även avståndet mellan skruvarna. Att man sedan kan använda apparatdosan som kopplingsdosa är en helt annan sak.
Men för jösse-namn vägra erkänna att du inte visste om det det går ju inte.
Tur man dragit ut sig ur denna skit-branchen så man slipper sånt här tjabbel var varannan dag. Det är fan inte kunder som tror sig kunna som är värst utan det är fan elektrikern som vägra lära sig använda nytt material eller nytt arbetssätt.
Jo, vissa kopplingsdosor har just det och det var ju precis diamtern som var poängen här... Oavsett om du vägrar kalla det ena eller andra för apparat resp.kopplingsdosa så finns det nu kopplingsdosor med diametern som en apparatdosa, fast med mer utrymme. Då är det väl mer en aktuellt av Pierre att berätta om dessa dosor. Vad var det du ville komma med kommentaren i ditt första inlägg, där du gapar/Versalar om vilken typ av dosor som diskuteras? Framförallt, både roligt och intressant att se hur du, efter att du misstagit dig så pass med utsvävningar om skruvbredd o dyl, vägrar ge dig, utan fortsätter argumentera för din sak.elmont skrev:
Läs om tråden med andra ögon än dina egna nu och du måste väl ändå inse att Pierre ÄGER dig i denna tråd !!??
Det finns en dosa, oavsett namn, som passar perfekt till detta ändamål och han berättar om den, oavsett vad du än vill kalla den...
Om du lär dig vilka begrepp som är vedertagna inom braschen av dom fackmän som arbetar med matrealet så kanske du förstår. Men det är väl ett rätt vanligt beteende i dag att man ger ord nya betydelser och vad det beror på vet jag inte riktigt? Kan det vara att den som "ändrar" betydelsen tror att det ska vara så och det pga av att h*n har hört, läst något.
Mitt "problem" är att när man ändrar betydelsen på ord tappar ordet stor del av sitt värde, man vet helt enkelt inte vad det pratas om och det gäller i allra högsta grad med fackord.
Som ett annat exempel kan jag ta att skriva med versaler, i skriftspråk betyder det att man betonar en sak om man använder stora bokstäver, medan det på vissa delar av internet har fått en helt annan betydelse dvs att man skriker.
Eftersom användning av skrivsättet hos vissa har förändras tror dom att innebörden är en helt annan än vad det i verkligheten är. Är då "felet" skribentens eller läsarens.
Mitt "problem" är att när man ändrar betydelsen på ord tappar ordet stor del av sitt värde, man vet helt enkelt inte vad det pratas om och det gäller i allra högsta grad med fackord.
Som ett annat exempel kan jag ta att skriva med versaler, i skriftspråk betyder det att man betonar en sak om man använder stora bokstäver, medan det på vissa delar av internet har fått en helt annan betydelse dvs att man skriker.
Eftersom användning av skrivsättet hos vissa har förändras tror dom att innebörden är en helt annan än vad det i verkligheten är. Är då "felet" skribentens eller läsarens.
Jag är fullt medveten, har jobbat i "braschen" eller som jag kallar den, branschen i över 20år, har 30st elektriker under mig och har ABL. Kopplingsdosa infälld eller utanpåliggande kan se ut på många olika sätt, eller menar du på fullt allvar att det bara finns en enda kopplingsdosa som begrepp och det är en infälld 80mm med skruvar? Många downlights idag "passar i en apparatdosa" Med det begreppet handlar det bara om att downlighten är anpassad för diametern på denna, därför lägger man till hur djup den måste vara eftersom det kommer finnas vissa apparatdosor som den inte får plats i. Samma sak med grunda takdosor, som ändå heter takdosor.
Hävdar fortfarande att Pierres förslag är det bästa och tycker fortfarande att din kommentar om att vi här diskuterar apparatdosor och inte kopplingsdosor var helt onödig.
I skriftspråk, även före datorernas värld, betonar du genom att stryka under texten. Versaler används inte till detta utan används i ny mening eller först i vissa substantiv. Att skriva ett helt ord med VERSALER är ganska nytt hittepå och används idag av vissa företagsnamn för att synas och för att observera/höja rösten i viss text. Om du exempelvis vill sätta upp en skylt och varna för livsfarlig ström, använder du versaler för att observera/höja rösten om faran, hjälper väl föga att betona faran...
Svaret på din fråga, om du är aktiv i ett forum och använder versaler för att betona, blir alltså att det får nog anses vara skribentens fel, vilket alltså blir du. Prova att betona genom att stryka under nästa gång. Dessutom fans det väl ingen anledning att betona ditt inlägg överhuvudtaget?
Nu tycker jag att du kan släppa detta, på tal om att komma från ämnet i tråden. Jag vet att jag startade, men ibland tycker jag, likt Pierre, att vissa kommentarer här är så onödiga att man i vart fall vill få skribenten att förstå detta. Men du verkar vara en man med hög svansföring, så det kommer väl helt enkelt aldrig ske.
Hävdar fortfarande att Pierres förslag är det bästa och tycker fortfarande att din kommentar om att vi här diskuterar apparatdosor och inte kopplingsdosor var helt onödig.
I skriftspråk, även före datorernas värld, betonar du genom att stryka under texten. Versaler används inte till detta utan används i ny mening eller först i vissa substantiv. Att skriva ett helt ord med VERSALER är ganska nytt hittepå och används idag av vissa företagsnamn för att synas och för att observera/höja rösten i viss text. Om du exempelvis vill sätta upp en skylt och varna för livsfarlig ström, använder du versaler för att observera/höja rösten om faran, hjälper väl föga att betona faran...
Svaret på din fråga, om du är aktiv i ett forum och använder versaler för att betona, blir alltså att det får nog anses vara skribentens fel, vilket alltså blir du. Prova att betona genom att stryka under nästa gång. Dessutom fans det väl ingen anledning att betona ditt inlägg överhuvudtaget?
Nu tycker jag att du kan släppa detta, på tal om att komma från ämnet i tråden. Jag vet att jag startade, men ibland tycker jag, likt Pierre, att vissa kommentarer här är så onödiga att man i vart fall vill få skribenten att förstå detta. Men du verkar vara en man med hög svansföring, så det kommer väl helt enkelt aldrig ske.
Klicka här för att svara