Denna lampkontakt sitter i mina tak på vår nyköpta villa. Den sitter på väggen precis under taket. Det finns flera med samma lösning.
Kontakten är jordad med två hål och en pinne.
Från kontakten går det ut en kabel (till vänster) som hänger lös i taket.
Problemet är när jag kopplar in en lampa till den löshängande kabeln så går det inte stänga av lampan på knappen som är kopplad till uttaget.
Så frågan är:
1. Ska jag ta bort kabeln från uttaget och sätta en propp på den och sätta i uttaget. Isf hur isolerar jag kablarna i dosan?
2. Ser ni nått fel i dosan som gör att den kabeln inte går att ”släcka” med knappen.
Jag har testat uttaget med en propp och då går det släcka med knappen.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, En icke kunnig person :)

• IMG_3500.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en fast fas och en tändtråd, den fasta fasen går till sladden.
Hur ser det ut i andra änden av sladden, hur många ledare sitter det där?

Det ser ut som att någon riktig klåpare har kopplat tändtråden (den svarta) till den grön-gula i kabeln som går åt vänster och sen dragit på svart tejp för att det ska se bra ut... Sätter du en jordad lampa i metall i andra änden och kopplar jorden till den gröngula kommer du få en otrevlig överraskning om du råkar röra i lampan...

Från den kabeln som går ut till vänster och är kopplad till lampan: 3. Blå, brun och grön/gul. Skickar med bild. Jorden är tejpad med svart, men man ser längst in.

• IMG_3502.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Det ser ut som att någon riktig klåpare har kopplat tändtråden (den svarta) till den grön-gula i kabeln som går åt vänster och sen dragit på svart tejp för att det ska se bra ut... Sätter du en jordad lampa i metall i andra änden och kopplar jorden till den gröngula kommer du få en otrevlig överraskning om du råkar röra i lampan...
Ja jag ser det nu med. Tog för givet att den svarta som kommer från höger var jord med, fast var tejpad. Därför det lyser hela tiden kanske? 😅

Det är ett allvarligt fel att koppla gröngul till en spänningsförande ledare. Du bör koppla om det där direkt så det blir korrekt eller koppla ur kabeln tills vidare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G grilla skrev:
Ja jag ser det nu med. Tog för givet att den svarta som kommer från höger var jord med, fast var tejpad. Därför det lyser hela tiden kanske? 😅
Jag gissar att det lyser hela tiden för att du kopplade lampan mellan blå och brun. Brun är fast fas och det är den "Svarta" som styrs av strömbrytaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det låter som jag får ringa en ”vän” så det blir ordning. Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.