Janus82 skrev:
Är en grupp per kopplingsdosa standard idag?
Vårt hus är från -62 så varje grupp försörjer flera kopplingsdosor, främst genom att de sys vidare från dosa till dosa. Den "värsta" gruppen är väl sydd i 4-5 steg innan den tar slut. I en del andra fall (som den grupp jag ska dela) så delas matningen ut i den första dosan i ett stjärnnät.

Den aktuella gruppen som jag tänkte dela upp försörjer idag två sovrum, en hall, ett badrum samt utebelysning. Eftersom jag i samband med renoveringen installerar både elektrisk handdukstork samt en frånluftsfläkt så känns det som att jag kommer att överbelasta den gruppen. Min tanke har varit att dela upp gruppen på hälften men det kanske vore en bättre lösning att dra helt egna matningar till badrummet, utebelysningen och fläkten? I så fall löser det ju mitt problem med att jag inte har plats att "sy vidare" i de kopplingsdosorna, men å andra sidan så ryker hälften av mina bra-att-ha-rör. :confused:
Det är ju precis då man ska använda bra-att-ha-rör, och nu tar ju du inte ens slut på dem så ingen anledning att börja konstra till det med uppdelad matning osv.

Mikael_L
Janus82 skrev:
Är en grupp per kopplingsdosa standard idag?
Vårt hus är från -62 så varje grupp försörjer flera kopplingsdosor, främst genom att de sys vidare från dosa till dosa. Den "värsta" gruppen är väl sydd i 4-5 steg innan den tar slut. I en del andra fall (som den grupp jag ska dela) så delas matningen ut i den första dosan i ett stjärnnät.

Den aktuella gruppen som jag tänkte dela upp försörjer idag två sovrum, en hall, ett badrum samt utebelysning. Eftersom jag i samband med renoveringen installerar både elektrisk handdukstork samt en frånluftsfläkt så känns det som att jag kommer att överbelasta den gruppen. Min tanke har varit att dela upp gruppen på hälften men det kanske vore en bättre lösning att dra helt egna matningar till badrummet, utebelysningen och fläkten? I så fall löser det ju mitt problem med att jag inte har plats att "sy vidare" i de kopplingsdosorna, men å andra sidan så ryker hälften av mina bra-att-ha-rör. :confused:
Nej, i princip ingen begränsning hur många apparat och kopplingsdosor och hur många rör osv som förekommer i en grupp.
Men en god regel är att det endast förekommer en grupp i varje dosa/rör (och vissa fall, kanal).

Och lite häri består problematiken med uppdelad trefasgrupp.

En enfasgrupp från gruppcentralen som följer sin väg bort till sista förbrukaren bereder oss inga problem.
Samma med en ren trefasgrupp, som går samlat från centralen bort till en eller flera trefasförbrukare.

Men sen kommer den märkliga hybriden, en trefasgrupp som plötsligt någonstans delas upp till tre enfasgrupper.
Vad är detta för slags grupp egentligen? Är den en trefasgrupp? Eller är det tre enfasgrupper?
Och hur följer detta en logisk ledningsdragning?
Och hur ska man försäkra sig om att alla som utför arbete eller underhåll på anläggningen ska vara medvetna om att det som -längst ut- verkar vara en enfasgrupp egentligen är en trefasgrupp i början.

Det finns många saker som gör denna uppdelade grupp sämre än att dra separata enfasgrupper.

Jag var kanske lite otydlig igen. Det är alltså hela tiden rena enfasgrupper som jag tänker på med endast en fas/grupp per rör och kopplingsdosa. Mitt dilemma består bara i om det är en acceptabel lösning att dra upp en ny matning från centralen till en kopplingsdosa på vinden och som där delar ut sig till badrum, utebelysning och frånluftsfläkt. Badrummet och utebelysningen har alltså redan varsin kopplingsdosa i bostaden där alla förbrukare för dessa är samlade.

Jag kan tänka mig att det är en bättre lösning att göra som Bo och GK100 föreslår att dra upp varsin matning till badrummet, utebelysningen och frånluftsfläkten. Är det en såpass mycket bättre och mer korrekt lösning att det bör vara den som jag ska välja?

Mikael_L
Vill du och kan du (med avseende på t.ex. belastning) ha allt på samma grupp så är det OK att dra upp en enfasgrupp till en kopplingsdosa på vinden och där dela upp åt olika håll.
Och du kan välja olika förläggningssätt i de olika riktningarna, det kan vara rörinstallation åt ett håll och kabel åt ett annat, det är också OK.

Men dosan på vinden ska ju vara åtkomlig, med det brukar inte vara det minsta svårt att finna en bra plats för en dosa på en kallvind.

Sen är det ju alltid trevligt att man blandar liknande belastningar på samma grupp, och "geografiskt" någotsånär sammanhängande. Inte t.ex. en grupp med cirkulationspumpen och ugnen i köket.
Men detta är många gånger svårt att uppnå i gamla hus, så det blir då och då bara som det blir. Man kan ju inte riva hela huset bara för detta.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Nu gick vi nog i mål tror jag. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.