Du kanske skulle läsa min artikel ;)
Det där med 10 cm handlar om område 1.
Om du har ett kar med kant så sträcker sig inte område 1 utanför karet.
Och 10 cm är inte nog satt utifrån hur hög en karkant brukar vara, utan kraftigt avrundat för att ge marginal i de vanliga fallen.

BirgitS
W Willewonka skrev:
Lite märkligt IOM att tröskeln endast sticker upp nån cm, måste forsa bra med vatten för att tvättmaskinen så få nåt innan det rinner över tröskeln...
Brister röranslutningen bakom tvättmaskinen så strömmar det mycket vatten där.

Mikael_L
W Willewonka skrev:
Lite märkligt IOM att tröskeln endast sticker upp nån cm, måste forsa bra med vatten för att tvättmaskinen så få nåt innan det rinner över tröskeln...
Ja börja med att noga läsa genom den artikeln som är länkad i inlägg #14.

Jag är själv elektriker och jag har liksom inget mer att tillföra än vad som står där. Det är en mycket utmärkt sammanfattning om reglerna, men ännu bättre, även en del resonerande över varför, anledningar, orsaker, verkan.
Det som elektriker i allmänhet kan ha dåligt koll på är just dessa motiveringar. Man vet om någon regel om några cm hit eller dit, men har aldrig ens funderat på anledningarna.

W Willewonka skrev:
Skåpet är precis bredvid duschen, ca 115cm mellan vägg där kabel kommer ut och duschhuvud.
Kabeln i sig berörs inte av områdesindelningarna, det är placeringen av själva uttaget. Så kan du dra kabel lite åt sidan så kan det bli lugnt.
Du borde kanske kasta upp någon bild här på forumet ...

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.