Har ett relativt nytt badrum med en bra plats för en tvättmaskin. Problemet är att elkabeln kommer ut inne i ett överskåp ovanför tvättmaskinen och går bara till hälften av skåpet. Så behövs en kopplingsdosa i skåpet sen vidare till ett eluttag under överskåpet som man i sin tur kopplar in tvättmaskinen i.

Nu till min fråga, får man montera kopplingsdosa och eluttag på/i ett överskåp?
Iom att elkabeln bara kommer ut ur ett vprör så finns ju ingen dragavlastning.

Ska man isf montera en kopplingsdosa i andra rummet för att således få en längre kabel som går bakom täckskivan och eluttaget på kaklet?

Sen är jag sjukt nojig över att borra hål i tätskikt, så får man limma eluttag på kakel med ett riktigt monteringslim?

Är väl medveten om att det behövs behörighet för detta. Men bättre att jag gör rätt om jag ändå vill göra det själv.
Självklart med ip44 uttag i badrummet.

Limma INTE nått uttag på kaklet, det kommer garanterat att lossna, endera släpper limmet på kaklet eller på uttaget eller så "fräter" limmet på uttaget. Borra hålen för skruvarna tryck in lite silikon i hålet, beroende på väggmaterial ev några pluggar och lite mer silikon i plugghålet och skruva dit uttaget. Ta upp hålet i botten på kopplingsdosan och sätt det över rörutloppet, där behövs ingen dragavlastning. Dra kabel från dosan inte heller den behöver dragavlastas (avlastas av klammren ). Se bara till att uttaget inte hamnar i Zon 0 eller 1 min 120cm från dushhuvud (OBS Zoner för el är INTE samma som Zoner för våtrum)

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Limma INTE nått uttag på kaklet, det kommer garanterat att lossna, endera släpper limmet på kaklet eller på uttaget eller så "fräter" limmet på uttaget. Borra hålen för skruvarna tryck in lite silikon i hålet, beroende på väggmaterial ev några pluggar och lite mer silikon i plugghålet och skruva dit uttaget. Ta upp hålet i botten på kopplingsdosan och sätt det över rörutloppet, där behövs ingen dragavlastning. Dra kabel från dosan inte heller den behöver dragavlastas (avlastas av klammren ). Se bara till att uttaget inte hamnar i Zon 0 eller 1 min 120cm från dushhuvud (OBS Zoner för el är INTE samma som Zoner för våtrum)
Nja lossa från kaklet gör det inte, om man inte bänder med en kofot. Men fräta kan det kanske göra även om jag tycker det låter osannolikt.
Har koll på hur man gör när man ska igenom tätskikt men vill helst inte göra det ändå.

Skåpet är precis bredvid duschen, ca 115cm mellan vägg där kabel kommer ut och duschhuvud.

Man får INTE limma kabel och uttag, varken jag eller någon annan yrkesman skulle limma ett uttag. Men tänker du limma så gör du naturligtvis som du vill.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man får INTE limma kabel och uttag, varken jag eller någon annan yrkesman skulle limma ett uttag. Men tänker du limma så gör du naturligtvis som du vill.
Yes uppfattat. Visste inte så därför jag frågade :)

Får är snälla djur , det med att fästa en dosa eller vägguttag göres med vad som helst, skruv eller lim är av underordnad betydelse, bara det sitter fast, sen det med att limma ( smältlim ) en kabel , finns i princip ingen bestämmelse för hur den ska fästas, den ska vara fäst på ett säkert sätt och inte ramla bort från vägg. är det en kortare bit på någon decimeter tvekar jag inte att limma för att inte borra i kaklet

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Nja lossa från kaklet gör det inte, om man inte bänder med en kofot. Men fräta kan det kanske göra även om jag tycker det låter osannolikt.
Har koll på hur man gör när man ska igenom tätskikt men vill helst inte göra det ändå.

Skåpet är precis bredvid duschen, ca 115cm mellan vägg där kabel kommer ut och duschhuvud.
Om det är mindre än 120cm till duschen så kan du inte ha ett uttag där.

BirgitS
H hempularen skrev:
Fast det går väl bra om man har en duschdörr emellan för då räknas det som skyddat. Om jag inte kommer ihåg fel om vad Bo m.fl. brukar skriva. Dock är det ju viktigt att tänka på att tvättmaskinen ska vara upphöjd för att inte hamna i otillåten zon nere på golvet.

H hempularen skrev:
Inte heller om man har en duschvägg mellan? Är ju teoretiskt omöjligt för vattnet att komma dit

H hempularen skrev:
Om det är mindre än 120c
Det med 120 som ett exakt avstånd från en dusch, att då framhålla det utan att veta förutsättningarna på plats och hänvisa något till som är lite tänjbart är kanske inte så bra. Tja 115 är inte fel det heller, som TS säger kanske det är en vägg mellan, då faller 120 direkt., så det med kan och kan är är en på platsfråga

Läst lite olika meningar kring tvättmaskin också, kan den stå på golvet eller måste den upp? Isf hur mycket ?

BirgitS
10 cm upp för att komma ur zon 0.

BirgitS BirgitS skrev:
Måste den upp ?? till zon 0 , Var finns det skrivet o zon i golvnivå, har för mig att en TM har egna fötter som den står på, likaså TT

Jag kanske ödmjukt får hänvisa till min artikel Regler för elinstallationer i badrum
Där finns bilder på hur områdesindelningen ser ut i badrum och lite resonemang till avståndet till uttag.
Detta kommer oförvanskat ifrån SS 436 40 00 via de internationella elinstallationsreglerna IEC 60364-7-701.

Om ett uttag kan monteras under överskåpet beror alltså på om man man nå fram till det stående i duschen, även beroende på om duschen har ett kar eller inte. "Hinder" på vägen i form av dörrar etc kan spela in. Det är lugnast om man ser till att ha goda marginaler, över 120 cm slangvägen från duschhuvudet.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lite märkligt IOM att tröskeln endast sticker upp nån cm, måste forsa bra med vatten för att tvättmaskinen så få nåt innan det rinner över tröskeln...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.