Tänkte skulle dela med mig hur jag gjorde för att "kakla in", eller rättare sagt, förse badkaret med en kaklad front.

Detta eftersom det finns lite olika metoder, och när jag själv frågade runt så fick man flera olika förslag, men aldrig någon "färdig total-lösning".

Start: Badrummet klart, badkaret ställt på plats, inkopplat och klart.

Material: Skiva typ LUX 600x2000x30, fog, fix, spackelremsa, magneter, justerbara fötter.

1) Badkarets höjd överkant var 70 cm. Fronten ska stå på fötter med ett mellanrum mot golv 2-3 cm, varför jag kom fram till att fronten skulle vara 63 cm hög. Således kapades 600-skivan i tre delar som var 63 cm långa. Dessa limmade jag ihop med Casco superset, tejpade med silvertejp för att hålla på plats. Lät torka 1 dygn. Nu hade jag en skiva som var 1800x630 istället.

2) Limmade upp en ram under badkarskanten av samma material. denna ram placerades 3,4 cm in under kanten (så att skiva + mosaik skulle gå 1 mm innanför kanten). P6150718.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lodade ner med vattenpass och ritade linjen efter ramen även på golvet. På golvklinkern limmade jag "klossar" av samma material var 5-7 cm längs med hela linjen med smältlim.

3) Köpte den billigaste klingan jag kunde hitta till cirkelsågen (169 kr)och spårade sedan den stora skivan 2,5 cm djupt var 3:dje cm. Knäckte skivan i alla spår.

4) Skruvade upp "fronten" så som den sedan skulle sitta, dvs kloss an underkant badkarskant, och med 2-3 cm mellanrum till golv. Skruvade med vanliga gipsskruv (57 mm) i alla "golvklossar" och i "ramen" innanför skivan i överkant.

5) Fogade alla skåror med fog. 2,5 tub gick åt. Lät torka i 2 dygn. P5190575.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6) Fäste (självhäftande)spackelremsor (vanliga som man har till skivskarvarna i gipsväggen) Över hela fronten utom längst upp och längst ner, d v s ej över några skruvskallar.

7) Spacklade hela fronten (utomöver skruvskallarna) med kakelfix, 1-2 mm tjockt. Lät torka i 2 dygn.

8) Mätte på 4 ställen (där fötterna ska monteras) exakt höjd från golv, markerade mått och ställe. Ritade en markering utefter skivkanten mot högra väggen.

9) Skruvade ur alla skruvar. Nu hade jag en hård "okaklad" front, exakt formad efter badkaret.

10) Tog bort alla klossar jag limmat mot golvet. Limmet släppte lätt med hjälp av en vass kniv från klinkern, inga spår efter limningen.

10) Vid väggens markering, mätte jag in mig 30 mm, nu vet jag vart skivans kortsidas bakkant hamnar. Här limmade jag en bit LUX med pålimmat hörnjärn. Detta är en infästningspunkt för magneter. P6150717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11) Där jag har markerat för fötter, borrade med 14 mm borr, klutta i lim, och skruvade de i förväg rätt inställda fötterna. Lät torka i dygn.

12) Borrade ut och monterade 3 st magneter. 2 st mot höger kortsida (mitt förberedda väggfäste) och en upptill i mitten, rakt för ett av badkarets förberedda fästen för originalfronten. Vänstra sidan "sticker in bakom" 1 cm anslutande konstruktion, så där behövde jag ingen magnet. I bakarets fästpunkt (vid min magnet) skruvade jag i en vanlig vinkel. Vinkel som magnet fäster i.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


13)Satte fronten plats. Kaklade (mosaik). Fogade dagen efter.

Resultatet är en front som är helt vattentålig och som går att lyfta bort i sin helhet för städning och service. Intrycket är ett "inkaklat badkar". Allt vatten som kommer på golvet, går att raka ner under fronten till brunnen. Klart hela.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Front baksida, magneter i kanten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Front framdragen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klart!.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
leicari369 och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat och smart med magneter!
 
Vansinnigt läckert. d^_^b

Kreativ lösning på problemet med inkaklat badkar och omöjlig rengöring, detta ska jag komma ihåg till nästa renovering. :D
 
Snyggt! Jag gillar vanligtvis inte inkaklade badkar just pga svårt att göra rent och komma åt med fix för avloppet, men det här var ju en suveränt bra idé!
 
Mycket snyggt och praktiskt och mycket jobb. Det blir bäst när man gör det själv och ger det tid :)
 
Sitter och googlar runt efter snygga badkarslösningar som inte är fristående. Det här är klart det snyggaste jag sett ännu! (Ja vet att det är gammal tråd). Undrar vad det är för typ av magneter du använt. Hur reagerar fronten om man t.ex råkar sparka till den? Snyggt jobbat!
 
Tur att man får mejl från Bygga hus när någon kommenterar i tråden...

Tack för berömmet!

Fronten håller för sparkar utan problem, den är lika fin idag som när jag gjorde den för fem år sedan. Magneterna är framtagna för att hålla löstagbara paneler framför kassett vid stambyte. Jag kom över ett antal efter ett sådant på annat håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.