Hej! Köpte en villa från 1988 och skulle byta lampan. Ser inte rätt ut i kopplingen sedan tidigare och kliar mig i huvudet över hur jag ska koppla in den nya

Bifogar bilder.

Vit svart gul/grön och blå kommer från väggen.

• Elektrisk uttag med synliga kablar och brandskada på kakelvägg. Säkerhetsrisk. Behöver eltekniker för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar och kontakter mot kakelvägg, någon utför troligen elinstallation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutom att det ser riktigt hemkopplat ut så är det ju inte felkopplat. Byt allt mot tre Wago och snygga till det.

Stefan N Stefan N skrev:
Förutom att det ser riktigt hemkopplat ut så är det ju inte felkopplat. Byt allt mot tre Wago och snygga till det.

Se där Går inte att släcka på brytaren dock. Står tänt dag ut och dag in. Med dagens priser och vanan att alltid släcka efter sig så retar det gallfeber på mig

Tack för svaret !

Och det ser felkopplat ut, svart och vit ut ur väggen borde inte ligga ihop. Dessutom ska du ha en kopplingsdosa eller ett skyddande skikt över dom trådarna från dom kommer ur väggen till dom hamnar i ett kopplingsutrymme

Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Se där Går inte att släcka på brytaren dock. Står tänt dag ut och dag in. Med dagens priser och vanan att alltid släcka efter sig så retar det gallfeber på mig

Tack för svaret !
Det ser, och verkar, vara felkopplat.
Svart och vit är troligtvis fas resp. tändtråd.
Nu har du kopplat ihop fas och tändtråd, samt kopplat armaturens fasledare till fast fas, så armaturen lyser konstant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.