Håller på och sätter upp några lyktstolpar och märker då att kopplingsplinten inte har möjlighet att ansluta flera kablar för att koppla på nästa stolpe.
Innerdiam på stolpen i nederkant är c:a 75mm. Funderar på att sätta in en kopplingsbox i stolpen och inne i den helt enkelt grena av med några wago-plintar. Vad tror ni om det? Boxen hamnar då en bit upp i stolpen och är ju skyddad så jag ska väl inte behöva någon speciell tätning?
Kopplingsplinten sitter några cm upp i stolpen och boxen skulle då hamna ovanför den.
Innerdiam på stolpen i nederkant är c:a 75mm. Funderar på att sätta in en kopplingsbox i stolpen och inne i den helt enkelt grena av med några wago-plintar. Vad tror ni om det? Boxen hamnar då en bit upp i stolpen och är ju skyddad så jag ska väl inte behöva någon speciell tätning?
Kopplingsplinten sitter några cm upp i stolpen och boxen skulle då hamna ovanför den.
Ska du ha fler än 2st kablar i varje stolpe eller ??M mhacker skrev:Håller på och sätter upp några lyktstolpar och märker då att kopplingsplinten inte har möjlighet att ansluta flera kablar för att koppla på nästa stolpe.
Enligt tillverkaren, Adels-Contact, sitter det två snabbanslutningar - En på framsidan som manövreras med en spak och en på baksidan som manövreras med en skruvmejsel Ø 1,2 mm i hålet.M mhacker skrev:
Anslutningen på framsidan klarar 2 x 0.5 - 2.5 mm² solida kablar, 2 x 0.75 - 2.5 mm² fåtrådiga kablar eller 2 x 1.5 - 2.5 mm² flertrådiga kablar.
Anslutningen på baksidan har två hål. Ett för 1 x 0.5 - 1.5 mm² solid kabel eller 1 x 0.75 - 1.5 mm² fåtrådig kabel och ett för 1 x 0.5 - 2.5 mm² solid kabel eller 1 x 0.75 - 2.5 mm² fåtrådig kabel
Om jag läser databladet rätt...
Du kan med fördel ta bort den plinten och koppla med tex Wago direkt och du behöver ingen box. Viktigast är att hålla allt där så det blir en toppskarvning och givetvis att du använder en av skruvarna där till skyddsjordning.M mhacker skrev:Håller på och sätter upp några lyktstolpar och märker då att kopplingsplinten inte har möjlighet att ansluta flera kablar för att koppla på nästa stolpe.
Jag är ute på utgården i solskenet och städar så jag gör ett litet exempel sen på hur jag menar med några kabelstumpar.
Då ska vi se lite på skillnaden mellan att använda plinten som i sig givetvis går att använda och fungerar bra i rätt miljö som kanske inte alltid är i ett stolprör.
Genom att bocka ledarna redan ut från inkommande kablarna slipper man att ev vatten ställer sig där och i sämsta fall orsakar problem in i kabeländarna. Samma med ledningen upp mot armaturen med naturliga böjen in mot klämmorna. Men viktigast i dessa lägen är toppklämmor med ensidig ingång typ Wago, U-båt osv så varken fukt eller bös och insekter mm kan få fäste som det lätt kan bli med originalplinten med uttag åt båda håll, polerna ihop i samma block och monterad nära och på en plåt.
Här kan man låta myrorna bygga rejält, spindelväv fånga allsköns bråte och tom en hel del vatten fara förbi utan större risk för kortslutningar, jordfel.
I princip är detta sättet kutym vid avgrening i tex gatljusstolpar med klämmor per pol utförda som U-båt med flera hål och för grövre area. Allt luftigt och lättarbetat under luckan jämfört med olika fasta plintar som även i dessa fall funnits med samma större sannolikhet för fel som TS plint kan ge.
Bara ett litet tips och exempel som kanske kan vara till nytta för någon mer osäker och ovan på den eltekniska banan i stort och smått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genom att bocka ledarna redan ut från inkommande kablarna slipper man att ev vatten ställer sig där och i sämsta fall orsakar problem in i kabeländarna. Samma med ledningen upp mot armaturen med naturliga böjen in mot klämmorna. Men viktigast i dessa lägen är toppklämmor med ensidig ingång typ Wago, U-båt osv så varken fukt eller bös och insekter mm kan få fäste som det lätt kan bli med originalplinten med uttag åt båda håll, polerna ihop i samma block och monterad nära och på en plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kan man låta myrorna bygga rejält, spindelväv fånga allsköns bråte och tom en hel del vatten fara förbi utan större risk för kortslutningar, jordfel.
I princip är detta sättet kutym vid avgrening i tex gatljusstolpar med klämmor per pol utförda som U-båt med flera hål och för grövre area. Allt luftigt och lättarbetat under luckan jämfört med olika fasta plintar som även i dessa fall funnits med samma större sannolikhet för fel som TS plint kan ge.
Bara ett litet tips och exempel som kanske kan vara till nytta för någon mer osäker och ovan på den eltekniska banan i stort och smått.
Klicka här för att svara