D Dilato skrev:
Planpackningen eller oringen ska ligga inne i botten på muttern och täta mot slang kopplingen och röret.

Packningen komprimeras när man drar åt muttern och det blir tätt.

Som på den här vattenkranen.
[bild]
[bild]
D Dublin skrev:
Precis, lossa slangklämman så att du får lös den gröna delen. Kolla sen om den går att skruva på röret, dvs passar verkligen gängorna? Jag misstänker att det kan vara problem här som någon försökt lösa med gängtejp.
Har släppt mer på klämman, men lyckas inte får bort den gröna delen, sitter som fan.

Du lossar slangklämman helt, sen vrickar/vrider/drar du i/ på slangen så lossar den.

Det som sitter under slangklämman är ett standard diskmaskinsutlopp där änden är en semiflexibel gjuten gummiände.

M Martino Peking skrev:
Ja, det finns ju ingen packning eller oring. Kanske mäta och se ifall man ska köpa en och prova?
Du kan tillverka en egen packning av valfri mjölk/ juice Tetra Pak (dom tål vatten), en sax är allt du behöver.

Det är ju bara en rund pryl med hål i mitten som tål vätska och kan komprimeras lite.
Blir den för tunn klipper till man flera och stackar på varandra.

Kork, gummiduk, innerslang från bil, cykel ....tjock plastpåse....

D Dilato skrev:
Du lossar slangklämman helt, sen vrickar/vrider/drar du i/ på slangen så lossar den.

Det som sitter under slangklämman är ett standard diskmaskinsutlopp där änden är en semiflexibel gjuten gummiände.
Det sitter en packning i den gröna delen, som har gängor. Får inte loss den gröna delen, men förstår inte poängen.

• IMG_20260527_172921.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gummipackningen verkar skadad av att man dragit för hårt.
Byt den så funkar det nog.

• Älska
Agge571
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den gummipackningen verkar skadad av att man dragit för hårt.
Byt den så funkar det nog.
Jag hittade en annan gammal packning under diskhon som passade, men upptäckte nu att det inte är där problemet ligger. Det läckande vattnet kommer precis från under klämman, så det är väl inte tätt där. Ser konstigt ut tycker jag, med slang som ser mosad ut. Jag blir så matt...

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
M Martino Peking skrev:
Jag hittade en annan gammal packning under diskhon som passade, men upptäckte nu att det inte är där problemet ligger. Det läckande vattnet kommer precis från under klämman, så det är väl inte tätt där. Ser konstigt ut tycker jag, med slang som ser mosad ut. Jag blir så matt...
Som sagt, få bort slangen från slangfästet, det går garanterat men du kan få ta i ordentligt.
Ofta behöver man få in typ en tunn mejsel eller liknande mellan gummislangsfästet och själva fästet för att lirka loss ..

Så här blir det när klantarslen drar åt för kung och fosterland helt i onödan...😠

D Dilato skrev:
Som sagt, få bort slangen från slangfästet, det går garanterat men du kan få ta i ordentligt.

Så här blir det när klantarslen drar åt för kung och fosterland helt i onödan...😠
Även om jag får bort den gröna delen, så ser slangen för smal ut för plaspipen på röret. Gissar på att det är därför de gjort så, för att slangen är för smal för röret?

Redigerat:
M Martino Peking skrev:
Även om jag får bort den gröna delen, så ser slangen för smal ut för plaspipen på röret. Gissar på att det är därför de gjort så, för att slangen är för smal för röret?
Helt rätt, slangen kan aldrig träs över gängorna, men det är inte heller avsikten.

Det du har är helt logiskt, anslutningen för slangen är en normal slanganslutning med lekande mutter där man sedan ansluter en slang på räfflad pipa.

Problemet är att man har fuckat upp det genom att använda våld för ett få det tätt istället för att använda hjärnan.

Worts case: ta in en rörmokare som löser det på en kvart.

Fråga någon vän, oftast har man någon i bekantskapskretsen som är bekväm med och kan sånt här.
.
Silicon på tub är univeraltätningsmedlet..

Fairlane
Hyresrätt?
Kanske läge att felanmäla?

Fairlane Fairlane skrev:
Hyresrätt?
Kanske läge att felanmäla?
Diskmaskinen lämnades av tidigare hyresgäster. Den ingår tyvärr inte i lägenheten.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Farstatjej90
Har du rengjort ytan ordentligt på avloppsdelen där packningen ska täta?🤔

965698-750b5cad9a9a7eab41fb456cf4292e55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som kopplingen är sprucken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.