Har ne poolpump i källaren, märkte efter uppstart i år att golvet blir blött runt omkring den och tror mig ha isolerat läckaget till baksidan av röret som jag ringat i med rött på bilden nedan.
Det är ett dropläckage, men tillräckligt snabbt för att bli en lite pöl på golvet på vägen till golvbrunnen, så känner jag behöver fixa det, om än inte akut.
Hur fungerar dessa kopplingar? Är det limmade rör?
Det är ett dropläckage, men tillräckligt snabbt för att bli en lite pöl på golvet på vägen till golvbrunnen, så känner jag behöver fixa det, om än inte akut.
Hur fungerar dessa kopplingar? Är det limmade rör?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det mesta på bilderna är limmad PVC och ser korrekt ut med rätt delar. Men biten upp från pumpen till T-röret är inte bra verkar vara något hopkok typ slang däremellan. Så skaffa rätt delar så du kan ansluta mot pumpen med plast och limma mot T-röret upptill. Bäst kanske att skaffa nytt för övre delen också om det inte går få loss delen neråt.
Hur standardiserade är denna typ av rör?GK100 skrev:
Det mesta på bilderna är limmad PVC och ser korrekt ut med rätt delar. Men biten upp från pumpen till T-röret är inte bra verkar vara något hopkok typ slang däremellan. Så skaffa rätt delar så du kan ansluta mot pumpen med plast och limma mot T-röret upptill. Bäst kanske att skaffa nytt för övre delen också om det inte går få loss delen neråt.
De verkar vara ca 70 mm diameter när jag mäter med tumstocken.
Jag gissar att "slangen" första biten är för att lättare få allting att passa ihop, men om man lägger till ett par 45 graders böjar borde det väl gå att läsa med styva rör. Har inte jobbat med denna typ av rör innan, men limmat en del centraldammsugarrör.
Men ditt förslag är då att byta ett hela L formade sektionen mellan pumpen och filtret, för jag gissar att det är kört att dela på de limmade kopplingarna utan jag får gå på där det är skruvat.
Jag är mest fundersam över ovansidan av T-et, där temperaturgivaren sitter, det känns som att där är ett gäng kopplingar och övergångar i olika storlek och material, har du någon aning om vad jag ska leta efter där?
Det är inte jätte mycket vatten som läcker ut, finns ingen möjlighet att bara försöka täta på utsidan av kopplingen mellan slangen och T:ET där läckade verkar komma ifrån? Provade att kladda lite PVC lim jag hade kvar från dammsugarrören, det hjälpte i alla fall inte...
Installationen är ca 10 år gammal, gjorde av tidigare ägare, märkte av visst läckage förra säsongen också men har annars varit tät i ganska många år.
Allt ser ut som prylarna jag köpte av Folkpool för några år sedan, så du borde kunna hitta vad du behöver från dem.
Den grå lite räfflade slangen som är limmad i röret har jag också, men alla de sitter med den typen av skruvkoppling med rött vred som du har till vänster i första bilden. Även om slangen är väldigt styv, så är inte tanken att limma ett stelt rör med en flexibel slang.
Den grå lite räfflade slangen som är limmad i röret har jag också, men alla de sitter med den typen av skruvkoppling med rött vred som du har till vänster i första bilden. Även om slangen är väldigt styv, så är inte tanken att limma ett stelt rör med en flexibel slang.
För att göra en lång historia kort. Är det inte akut och du kan leva med en enklel lösning. Så ska skaffa en bit gummiduk 1 mm tjock, linda den 5 varv med minst 10 cm överlapp på slangen och T-stycket, samt en slangklammer på T-stycket och 2 st på slangen, med ca 5 cm mellan.A ajn82 skrev:Hur standardiserade är denna typ av rör?
Jag gissar att "slangen" första biten är för att lättare få allting att passa ihop, men om man lägger till ett par 45 graders böjar borde det väl gå att läsa med styva rör. Har inte jobbat med denna typ av rör innan, men limmat en del centraldammsugarrör.
Men ditt förslag är då att byta ett hela L formade sektionen mellan pumpen och filtret, för jag gissar att det är kört att dela på de limmade kopplingarna utan jag får gå på där det är skruvat.
Jag är mest fundersam över ovansidan av T-et, där temperaturgivaren sitter, det känns som att där är ett gäng kopplingar och övergångar i olika storlek och material, har du någon aning om vad jag ska leta efter där?
Det är inte jätte mycket vatten som läcker ut, finns ingen möjlighet att bara försöka täta på utsidan av kopplingen mellan slangen och T:ET där läckade verkar komma ifrån? Provade att kladda lite PVC lim jag hade kvar från dammsugarrören, det hjälpte i alla fall inte...
Installationen är ca 10 år gammal, gjorde av tidigare ägare, märkte av visst läckage förra säsongen också men har annars varit tät i ganska många år.
De är standardiserade i serien tex 20, 25, 32, 40, 50. 63, 75, 90, 110 mm. Anslutningen för tempgivaren går att göra med standardförminskningar och sist övergång till rörgängan inga konstigheter där.A ajn82 skrev:Hur standardiserade är denna typ av rör?
Själv hade jag fixat det korrekt men läcker det lite och inte blivit värre går det ju också med bonnlösningar som jonaserik skriver eller testa med lim utvändigt, Var det Tangit-U du använde till dammsugaren passar det bra här också är det bara trycklöst och torrt kan det gå bra.
Jodå, den typen av slang och hårda rör och rördelar kan kombineras hur man vill.Hep skrev:
De limmas på samma sätt. (noggrann rengöring, ej vrida på plats)
Som @GK100 säger så är det standardprylar man kombinerar för att få den koppling man vill ha. Använda gängtejp till temperaturgivaren.
Det finns ett antal välsorterade webbutiker som har allt som behövs till bra priser.
Som bonnlösning kan nog även vulktejp funka...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Man kan limma dem. Man kan också använda kopplingar avsedda för flexibla rör.jbr skrev:
När jag köpte ett komplett kit var det inte tänkt att man skulle limma slang mot rör. Jag följde beskrivningen. Mina kopplingar läcker inte. TS läcker. Om det beror på att man limmat ett flexibelt rör med ett lim som efter härdning är stenhårt och stelt vet jag inte, men jag kommer fortsätta med kopplingar i den typen av övergång.
Ja precis, de kan både limmas och användas med andra typer av kopplingar.Hep skrev:
Man kan limma dem. Man kan också använda kopplingar avsedda för flexibla rör.
När jag köpte ett komplett kit var det inte tänkt att man skulle limma slang mot rör. Jag följde beskrivningen. Mina kopplingar läcker inte. TS läcker. Om det beror på att man limmat ett flexibelt rör med ett lim som efter härdning är stenhårt och stelt vet jag inte, men jag kommer fortsätta med kopplingar i den typen av övergång.
Att limma dem är en godkänd metod.
Jag vet inte om dina och TS erfarenheter utgör tillräckligt underlag för att empiriskt avgöra huruvida limning av slang är bra eller ej men om vi ska gå vidare där så kan jag bidra med att samtliga limfogar som jag har gjort med slang är täta. 😉
Bör vara sådan här slang.
https://fluidra.bynder.com/m/3ac136...let_pvc-uflexiblehosecepexflex_EN_2021_12.pdf
https://fluidra.bynder.com/m/3ac136...let_pvc-uflexiblehosecepexflex_EN_2021_12.pdf
Går den limma både in och utvändigt? Risken är ju om den rör sig lite att yttre "skinnet" släpper eller brister lite och läcker från insidan rördelen man limmat mot.jbr skrev:
Ja precis, de kan både limmas och användas med andra typer av kopplingar.
Jag vet inte om dina och TS erfarenheter utgör tillräckligt underlag för att empiriskt avgöra huruvida limning av slang är bra eller ej men om vi ska gå vidare där så kan jag bidra med att samtliga limfogar som jag har gjort med slang är täta. 😉
Är man ute efter flexibel anslutning borde normal slang mot nipplar och klammer vara bättre. Men som sagt det ska ju vara rätt material i slangen här och noggrant montage så för all del. Dock inget jag själv skulle välja i mina anläggningar.
Det funkar säkert i de flesta fall och TS problem kan ju bero på något helt annat. Jag vet bara vad det stod i instruktionen jag fick med till sån slang och den kändes rimlig.jbr skrev:
Ja precis, de kan både limmas och användas med andra typer av kopplingar.
Jag vet inte om den går att limma invändigt men å andra sidan vet jag inte heller om där är någon vanlig tillämpning där behovet finns..?GK100 skrev:
Går den limma både in och utvändigt? Risken är ju om den rör sig lite att yttre "skinnet" släpper eller brister lite och läcker från insidan rördelen man limmat mot.
Är man ute efter flexibel anslutning borde normal slang mot nipplar och klammer vara bättre. Men som sagt det ska ju vara rätt material i slangen här och noggrant montage så för all del. Dock inget jag själv skulle välja i mina anläggningar.
Fördelen med rör är väl att installationen blir "självbärande" när den fixeras. Det ser också prydligt ut.
Slang å andra sidan är förlåtande i och med sin flexibilitet. Den tar upp vibrationer från pumpen och även markrörelser vilket gör att den kan grävas ner.
Installationen måste oftast fixeras i fler fästpunkter.
Rör limmas mot hårda rördelar.
Slang limmas mot hårda rördelar alt. används med klämringskopplingar.
Det är möjligt att tvärsnittsarean är något mindre hos slangen men tror det i så fall är marginellt.
Den instruktionen är givetvis korrekt.Hep skrev:
Jag opponerade mig mot: så är inte tanken att limma ett stelt rör med en flexibel slang. - Det är inte korrekt.
För övrigt är ventilerna med rött vred i bild ett som du refererar till också limmade...
Redigerat:
Jag hänger inte längre med i vad du menar. För mig är det en dum idé att limma en flexibel slang med ett ickeflexibelt lim, som är det vanliga att limma pvc-rör med. De som sålde en sån slang till mig höll tydligen med. Att du skriver att det är en ”godkänd” metod säger inget så länge du inte berättar vem som bestämmer vad som är godkänt och inte. Fast vi kan nog släppa det. TS skiter nog i det och ingen vinner på internet.
Ventilen med röda vredet är säkert limmat, om du säger det. Jag har liknande ventiler som skruvas ihop med slangar och tätar med o-ring. Jag tittade väl slarvigt och trodde det var liknande. Om den är limmad mot pvc-rör så är det ju helt normalt.
Ventilen med röda vredet är säkert limmat, om du säger det. Jag har liknande ventiler som skruvas ihop med slangar och tätar med o-ring. Jag tittade väl slarvigt och trodde det var liknande. Om den är limmad mot pvc-rör så är det ju helt normalt.