A
Har kopplat ihop men ej vågat dra ihop detta då min hjärna nu slutat fungera efter en lång dag. Därför gör jag (mycket olikt mig själv :D) en extra säkerhetskoll här.

Har jag tänkt rätt? (förutom att jag svängt om färgerna på min fantastiska illustration!)

• Illustration av ledningskopplingar till en ljusbrytare och färdigkopplad ljusbrytare mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Nej, du har tänkt fel.

Blå och gul/grön ska inte alls in på strömbrytaren, utan bara kopplas ihop för sig.

Men, nu kan det finnas anslutningar på strömbrytaren som är märkta B eller X, som endast är typ en kopplingsklämma utan kontakt med något annat i strömbrytaren, och dessa kan du alltså använda för att just koppla ihop g/g med g/g resp blå med blå.

På dina bilder ser det ut som att gulgrön kan vara korrekt, men blå är absolut helt fel inkopplat.

Själv föredrar jag att koppla ihop g/g och blå med separata toppklämmor bakom brytaren för att minska risken för sådana här misstag. :)

• Gilla
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
Ja det kommer att funka, men det är lite konstigt kopplat de blå borde du lägga på det andra X-et
och det är onödigt med en kors-brytare, men det funkar

• Gilla
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
Som redan påpekats, flytta de blå i brytaren till det andra X:et så är du hemma.

• Gilla
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
A
kändes lite fel därav min fråga :D

Tack! jag flyttar upp till andra X!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.