Hej!

Vad händer om man i en kopplingsplint lyckas koppla fas-nolla nolla-fas, och kopplar in?

Hittade en lampa med otroligt lång sladd. Två kablar, en nolla och en fas. Kortade sladden, men när jag skulle koppla ihop igen så visade det sig att kablarna från armaturens håll (som jag kapade) inte var märkta på något sätt. På andra sidan sitter det en vanlig lamppropp och från den in i kopplingsplinten är det en blå och en brun kabel i vanlig ordning. Finns det några risker med att testa sig fram?

• Gilla
FMagnus
  • Laddar…
E
Det kommer naturligt att man vill ha tändtråd en i botten, därför kan du bara sumra ut detta, håll en proben på gängor och den tråd det piper mot kan du ha som neutralledare.

Nej, i fallet med en lampa som har stickpropp finns inga risker med att förväxla nolla och fas. Eftersom man i Sverige kan vända stickproppen 180 grader så kan fas och nolla byta plats ändå. Det är dock av yttersta vikt att du inte blandar ihop en eventuell gul/grön ledare eftersom den är en skyddsledare (jord). Det verkar dock som att du inte har någon sådan i ditt fall så då är allt OK.

Om man som i din rubrik däremot kopplar ihop fas och nolla (t.ex. på inkommande matning) så har man skapat ett mycket säkert fel eftersom det i alla lägen kommer att (eller åtminstone ska) innebära att säkringen går per omgående, men det var tydligen bara i rubriken det var så ;)

E
F fb35523 skrev:
Nej, i fallet med en lampa som har stickpropp finns inga risker med att förväxla nolla och fas. Eftersom man i Sverige kan vända stickproppen 180 grader så kan fas och nolla byta plats ändå. Det är dock av yttersta vikt att du inte blandar ihop en eventuell gul/grön ledare eftersom den är en skyddsledare (jord). Det verkar dock som att du inte har någon sådan i ditt fall så då är allt OK.

Om man som i din rubrik däremot kopplar ihop fas och nolla (t.ex. på inkommande matning) så har man skapat ett mycket säkert fel eftersom det i alla lägen kommer att (eller åtminstone ska) innebära att säkringen går per omgående, men det var tydligen bara i rubriken det var så ;)
Inga risker?
Men om du kopplar tändtråden på gängor och lampan går sönder, Ragnhild 89 tar fram sin stege och skruvar ut lampan en bit och blottlägger lampans gängor.
Sedan i med en ny.
Hade det inte ändå varit trevligt att ha spänningen i botten när det nu bara är 5 sekunders extra jobb?

Testade lampan och den fungerade. Hade den gjort det om jag kört nolla-fas fas-nolla?

E
Ö Östgöte89 skrev:
Testade lampan och den fungerade. Hade den gjort det om jag kört nolla-fas fas-nolla?
Ja, det funkar oavsett riktning.

E El-Löken66 skrev:
Ja, det funkar oavsett riktning.
Absolut Östgöte89. Du kan lugna ner dig och vara stolt över ditt jobb. Det var till och med lagligt eftersom detta (till skillnad från hundratals andra inlägg här där man vill veta hur man gör trots att "kompisen" har full behörighet och ska utföra installationen...) var ett jobb som blev rätt utfört och inte krävde elbehörighet.

E El-Löken66 skrev:
Inga risker?
Men om du kopplar tändtråden på gängor och lampan går sönder, Ragnhild 89 tar fram sin stege och skruvar ut lampan en bit och blottlägger lampans gängor.
Sedan i med en ny.
Hade det inte ändå varit trevligt att ha spänningen i botten när det nu bara är 5 sekunders extra jobb?
"kablarna från armaturens håll (som jag kapade) inte var märkta på något sätt." Visst kan det vara något säkerhetshöjande att ha det så som du beskrev men du kan inte lita på en bytare av detta slag ändå och kontakten ska vara urdragen om man är det minsta osäker. Är det alltid så att lamptillverkare kopplar på det sättet? I OP:s fall kunde man inte avgöra utan mätning vilken ledare som var vilken, och det kanske vore överkurs att begära en mätning. Det finns ju ingen som helst garanti att föregående kopplare tagit sig omaket att bestämma vilken ledare som är vilken.

PS Jag blev ju tvungen att mäta på en lampa och den första jag hittade var en IKEA Årstid. Den bryter bottenblecket, inte gängorna. Inte för att jag tycker att det är rätt, men så var det i alla fall.

Redigerat:
Blir förvirrad ju mer jag läser!

Hittade bruksanvisning (bild). Misstänker alltså att jag kan ha kopplat L till N och N till L. Har ingen multimeter. Om det nu blivit fel (50% risk) vad är det värsta som kan hända?

Lampan sitter i ett jordat takuttag. Lampproppen är 2-pol. Spelar ingen roll va?

• Instruktionsbild för anslutning av kablar till en kopplingsplint med steg 1 till 3 och varningar om jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Ö Östgöte89 skrev:
Blir förvirrad ju mer jag läser!

Hittade bruksanvisning (bild). Misstänker alltså att jag kan ha kopplat L till N och N till L. Har ingen multimeter. Om det nu blivit fel (50% risk) vad är det värsta som kan hända?

Lampan sitter i ett jordat takuttag. Lampproppen är 2-pol. Spelar ingen roll va?
Nä, sov du vidare, som sagt så har du inte gjort ett sämre jobb än någon annan.
Nästa tillfälle du kopplar lampor kan du lägga det så tändtråd hamnar på L.

Nej, det gör inget att uttaget är jordat.

• Gilla
Östgöte89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.