Ska till vardagsrummet snickra ihop elementskydd. Bilden nedan visar tänkt design, slog ihop en liten prototyp för att se att det vi ritat på inte kändes tokigt väl på plats (bortse från den gamla fönsterbrädan som ligger under samt att höjden är lite off)
Plan är:
Övriga tankar/tips att beakta?
Väl medveten om elementskydds påverkan på radiatorernas avgivna effekt, så håller gärna tråden till frågorna ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plan är:
- Ribbor av 21x33 planhyvlat (furu?). Geras 45° och sätts ihop tvärt om
- Längsgående list 21x15 i botten samt bakkant (fästmetod mot vägg TBD), trekantslist i vinkeln
- Målas i väggfärg. Hade nån tanke på att köra ek och pigmentera likt golvet, men det blir för mycket ek i rummet
Övriga tankar/tips att beakta?
Väl medveten om elementskydds påverkan på radiatorernas avgivna effekt, så håller gärna tråden till frågorna ovan.
Lite beroende på "hammaren" på spikpistolen så skulle du kunna göra ett test med att slå stiftet framifrån, typ 5 mm in i ribban och sedan blöta för att svälla virket bakom stiftet... Men jag förstår inte riktigt varför du inte skulle kunna stifta bakifrån i hörnet?
(och skulle det behövas boostas med flödet kan man sätta datorfläktar undertill som drivs av en usbladdare, nervoltningen från 12 till 5 volt gör det väldigt tyst)
(och skulle det behövas boostas med flödet kan man sätta datorfläktar undertill som drivs av en usbladdare, nervoltningen från 12 till 5 volt gör det väldigt tyst)
Testade runt lite när jag gjorde prototypen, både skjutit framifrån/uppifrån och bakifrån i olika ordning och kombinationer, men finner det svårt att få skarven tät och att hålla ihop snyggt. Även om jag tex drar ihop bitarna ordentligt med tving innan skjut. Vill gärna slippa fylla med snickerispackel eller likn. med tillhörande slipning innan målning då det totalt blir mellan 150 och 200 ribbor...VidarH skrev:
Lite beroende på "hammaren" på spikpistolen så skulle du kunna göra ett test med att slå stiftet framifrån, typ 5 mm in i ribban och sedan blöta för att svälla virket bakom stiftet... Men jag förstår inte riktigt varför du inte skulle kunna stifta bakifrån i hörnet?
Kanske ska testa med en lite större dimension på spik och se om det nyper bättre?
Bra tips med datorfläktar!
Så här gjorde jag.
Tog en 45*45 regel och sågade den som en hörnnlist och girade ihop dem som en ram. Sågade sedan ribbor och hyvlade sedan ner ribborna till typ 8 mm *15mm och spikade ihop med spikpistol, fick klippa spiken på baksidan då den gick igenom fäste upp skyddet med vinkel beslag
Monterade dem en bit upp från golv skönt att komma åt under när man ska dammsuga
Tog en 45*45 regel och sågade den som en hörnnlist och girade ihop dem som en ram. Sågade sedan ribbor och hyvlade sedan ner ribborna till typ 8 mm *15mm och spikade ihop med spikpistol, fick klippa spiken på baksidan då den gick igenom fäste upp skyddet med vinkel beslag
Monterade dem en bit upp från golv skönt att komma åt under när man ska dammsuga
Klicka här för att svara