Halloj, fick ta över en kompressor som enligt uppgift funkat felfritt , Den har en halvautomatisk YD start enligt bild eftermonterad , den startar fint med tryckvakten urkopplad men med tryckvakt inkopplad enligt bild ( var så när jag fick den ) så löser en fas på säkringsskåpet.

Det är en ABAC med 10hp motor och har avsäkrat 20A och den startar som sagt fin med tryckvakten urkopplad.

Så rådfrågar här om någon som är kunnig kan vägleda så jag i a f kan utesluta det ena eller andra, sökt på nätet men hittade bara om inkoppling utan Y/D start-

• Elkopplingsschema för en halvautomatisk YD-start till en kompressor, visar kopplingsdetaljer och komponenter inklusive tryckvaktsinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tryckvakten urkopplad antar jag att den aldrig stänger utan fortsätter att pysa. Det skall vara kopplat så att den stänger bara i D-läget och inte i Y-läget. Kanske du skall flytta manövern till U2-V2. Men det är en gissning eftersom jag inte vet hur den fungerar.

Jag hittar inte så mycket information om YD-starten. Men om jag inte missförstår något så är det manuell växling mellan Y och D-läge. Är det ingen tryckströmbrytare på kompressorn? Om det finns en tryckströmbrytare så borde det vara en helautomatisk YD-start så att den fungerar även när tryckströmbrytaren slår till och inte bara första starten.

S swedjeep skrev:
Halloj, fick ta över en kompressor som enligt uppgift funkat felfritt , Den har en halvautomatisk YD start enligt bild eftermonterad , den startar fint med tryckvakten urkopplad men med tryckvakt inkopplad enligt bild ( var så när jag fick den ) så löser en fas på säkringsskåpet.

Det är en ABAC med 10hp motor och har avsäkrat 20A och den startar som sagt fin med tryckvakten urkopplad.

Så rådfrågar här om någon som är kunnig kan vägleda så jag i a f kan utesluta det ena eller andra, sökt på nätet men hittade bara om inkoppling utan Y/D start-
Som du ritat in den är det inte konstigt om säkringar löser det blir kortslutet mellan två faser. Frågan är vad du försöker göra med tryckvakten? Med din manuella Y/D kan du i princip bara välja att du startar manuellt varje gång och vakten kan stoppa vid uppnått tryck.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A
Hej

Varför är en tryckvakt en inkopplad mellan L1 och L2 på motorskyddets huvudkontakter?

Edit: Glömde uppdatera innan jag skrev. Redan noterat i tråden.

A Avemo skrev:
Med tryckvakten urkopplad antar jag att den aldrig stänger utan fortsätter att pysa. Det skall vara kopplat så att den stänger bara i D-läget och inte i Y-läget. Kanske du skall flytta manövern till U2-V2. Men det är en gissning eftersom jag inte vet hur den fungerar.

Jag hittar inte så mycket information om YD-starten. Men om jag inte missförstår något så är det manuell växling mellan Y och D-läge. Är det ingen tryckströmbrytare på kompressorn? Om det finns en tryckströmbrytare så borde det vara en helautomatisk YD-start så att den fungerar även när tryckströmbrytaren slår till och inte bara första starten.
Med tryckvakten "urkopplad" så går den hela tiden till säkerhetsventil öppnar vid 11 bar men tryckvakten ska stänga/bryta vid 10. Det är korrekt att det är manuell växling mellan Y och D, Tryckvakt = tryckströmbrytare, olika benämning samma funktion,,,,,,, Men efter att läst på så håller jag med i att det inte kommer funka med en halvautomatisk Y/D i praktiken,

Stora kompressorer med Y/D start brukar vara kopplade så att de har en elstyrd avlastningsventil som gör att kompressorn alltid startar utan mottryck. Sedan stängs avlastningsventilen en kort tid efter att motorn växlat över till delta-koppling. Att Y/D-starta något som kräver ett högt startmoment (som en kompressor som startar med mottryck) är en dålig idé då startmomentet i Y-läge är lågt.

Den automatiska Y/D starten brukar således kompletteras med ett extra tidrelä för styrning av avlastningen.

Det finns säkert finurliga pneumatiska lösningar på detta också.

S swedjeep skrev:
Med tryckvakten "urkopplad" så går den hela tiden till säkerhetsventil öppnar vid 11 bar men tryckvakten ska stänga/bryta vid 10. Det är korrekt att det är manuell växling mellan Y och D, Tryckvakt = tryckströmbrytare, olika benämning samma funktion,,,,,,, Men efter att läst på så håller jag med i att det inte kommer funka med en halvautomatisk Y/D i praktiken,
Jag missförstod vad du menade med tryckvakt. Baserat på hur den var inkopplad förutsatte jag att det var en magnetventil som skulle släppa luften ur tryckröret när tryckströmbrytaren slog ifrån. Jag tänkte inte tanken att någon kopplat en tryckströmbrytare för att kortsluta motorfaserna. Det tycks som att den som valt YD-start och kopplat in allt hade bristfällig förståelse för vad han gjorde.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tack alla för input, beställde en helautomatisk Y/D start istället komplett där jag (elektrikern) får lägga in brytande krets för tryckvakten och ev om det behövs ett tidrelä för avlastning på magnetventilen vid uppstart .... kan använda den befintliga halvautomatiska (manuella) till vedklyven istället :o) Vart ett par tusen men då är det komplett med låda :o)

• Helautomatisk Y/D-start med brytare och reläer i en kontrollenhet.
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.