Tänkte göra om strömbrytaren i badrummet till en "smart" (wifi/tuya) och dessutom fixa om den till en dimmer samtidigt. Min fråga är hur ska jag koppla den till wifi/dimmer modulen, är det ens möjligt och göra det jag vill?

Såhär ser det ut nu:
Strömbrytare i vägg med synlig kabel och kopplingsplint, redo för omkoppling till dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eluttagshål i vägg med synliga elektriska kablar och rör, i ett pågående installationsprojekt för en smart strömbrytare.
Skapa konto

Öppet vägguttag med elektriska kablar i ett hål redo för att installera en smart strömbrytare och dimmermodul.
Skapa konto

Wifi/dimmer modulen jag vill installera:
Wi-Fi dimmermodul för smart hem, märkt med tekniska specifikationer och anslutningsportar.
Skapa konto

Som har dessa specs:
Input Voltage: 90V~250V
Wiring: Live wire and Neutral wire
Max. Load Power: 150W(LED)
WiFi Standard 2.4GHz 802.11 b/g/n
App Name: Tuya Smart/Smart Life
Work Life: 100,000 times for operation

JanneJanne123
Förutom att någon verkar ha gnagt av kaklet och också fyllt dosan med fix ser det ut att gå. Du behöver en nolla för att dummern skall fungera och det KAN den blå ledningen du har i dosan vara. För att veta säkert behöver du dock mäta.

H hoggy32 skrev:
Tänkte göra om strömbrytaren i badrummet till en "smart" (wifi/tuya) och dessutom fixa om den till en dimmer samtidigt. Min fråga är hur ska jag koppla den till wifi/dimmer modulen, är det ens möjligt och göra det jag vill?

Såhär ser det ut nu:
[bild]
[bild]
[bild]

Wifi/dimmer modulen jag vill installera:
[bild]

Som har dessa specs:

Men...hur fasen har brytaren suttit fast då? :geek:

G GoGetLost skrev:
Skulle gissa på klor

K _Fredrik_ skrev:
Skulle gissa på klor
Ja, då lär de vara borttagna nu för det sitter inga klor där nu :thinking:

G GoGetLost skrev:
Hahaha, kanske borde tagit bild längre ifrån, men det är 2 hål diagonalt utanför hålet som syns på bild. Så den sitter fast med två skruvar

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Förutom att någon verkar ha gnagt av kaklet och också fyllt dosan med fix ser det ut att gå. Du behöver en nolla för att dummern skall fungera och det KAN den blå ledningen du har i dosan vara. För att veta säkert behöver du dock mäta.
Tackar, ska kolla upp nollan och fixa när jag väl får hem dimmer modulen. Förresten, om jag sätter in en vanlig modul ingen dimmer, då behöver jag ingen nolla? Räcker det med två kablarna som sitter i nu?

JanneJanne123
De flesta modulerna kräver nolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.