Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Jag har ett lågvoltssystem på stickpropp som jag vill kunna dimra.
Lågvoltssystemet består i ordning från strömkälla av stickpropp, transformator, grenkontakt och belysningsarmatur med kablar mellan dessa fyra.
Stickproppen får jag sätta i ett vägguttag som skall vara kopplat till en dimmer. Vägguttaget har konventionella kopplingspunkter för jord, nolla och fas.
Dimmern har enligt fotot. Det är X L L N.
Vilka kablar skall jag koppla mellan vilka kopplingspunkter i vägguttaget och i dimmern?
Lågvoltssystemet består i ordning från strömkälla av stickpropp, transformator, grenkontakt och belysningsarmatur med kablar mellan dessa fyra.
Stickproppen får jag sätta i ett vägguttag som skall vara kopplat till en dimmer. Vägguttaget har konventionella kopplingspunkter för jord, nolla och fas.
Dimmern har enligt fotot. Det är X L L N.
Vilka kablar skall jag koppla mellan vilka kopplingspunkter i vägguttaget och i dimmern?
Redigerat:
För det första, är transformatorn dimbar?
Står det i pruduktanvisningen att den får dimmas på 230V-sidan?
Vilken inspänningsområde har transformatorn?
I anvisningen för dimmern står det hur man kopplar dimmern till en lampa.
Hur skulle du då koppla in ett vägguttag istället för lampan?
Rita och skriv hur du funderar hur det ska kopplas så kan någon säga om du tänker rätt eller fel.
Rita och skriv hur du funderar hur det ska kopplas så kan någon säga om du tänker rätt eller fel.
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Enligt den info jag fick när jag köpte lågvoltssystemet skulle den kunna dimras. Det är denna produkt: MITO Furniture Spot 5 st inkl. drivdon och fördelare | LED | Dimbar som jag köpt hos PlusLed.
Tolkar jag dig rätt att inget vägguttag behövs utan att jag istället kunde kapa lågvoltssystemets sladd till stickproppen och koppla samman kablarna från dimmern och sladden i en kopplingsdosa?
Bifogar schema här efter bästa förmåga.
Tolkar jag dig rätt att inget vägguttag behövs utan att jag istället kunde kapa lågvoltssystemets sladd till stickproppen och koppla samman kablarna från dimmern och sladden i en kopplingsdosa?
Bifogar schema här efter bästa förmåga.
Generellt tycker jag man ska undvika att dimra ett väggutag. Skulle det komma någon (läs: min fru) och stoppa i en dammsugare eller brödrost i det uttaget senare lär dimmern gå sönder.
Jag lärde mig det den hårda vägen... 🙃
Jag lärde mig det den hårda vägen... 🙃
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Det är ett enkeluttag 2,6 meter upp från golvet och inne i ett hyllfack. Stickproppen till lågvoltssystemet kommer alltid att sitta i och fler platser finns inte i uttaget.Müssli skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Så här skrev supporten hos PlusLed innan jag köpte.Demmpa skrev:
För det första, är transformatorn dimbar?
”
Anslutning från strömkälla till driver
Ja, du kan föra en vanlig strömkabel från din strömkälla till din egen dimmer och sedan vidare till vårt drivdon. Det fungerar helt normalt i den här typen av installation.”
Där står alltså inget om koppling via ett vägguttag emellan, men jag tolkar det som att den kan dimmas på 230V-sidan.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Kanske. I princip kan man göra så. Men kabeln med stickpropp behöver då anslutas direkt till en anslutningsdosa. Den kabeltypen är oftast inte godkänd att dra ex. genom ett elrör. I dosan där den ansluts måste det finnas en dragavlastning, Om någon drar i kabeln så får det inte vara kopplingarna som tar upp kraften.J Josephine Baker skrev:
En anslutningsdosa som: https://www.jula.se/catalog/el-och-.../utanpaliggande-dosor/anslutningsdosa-400432/
Har inbyggd dragavlastning för den utgående anslutningskabeln.
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Stickpropp, transformator och grenkontakt med tillhörande kablar emellan kommer att ligga i samma hyllfack och inte dras genom rör.H hempularen skrev:Kanske. I princip kan man göra så. Men kabeln med stickpropp behöver då anslutas direkt till en anslutningsdosa. Den kabeltypen är oftast inte godkänd att dra ex. genom ett elrör. I dosan där den ansluts måste det finnas en dragavlastning, Om någon drar i kabeln så får det inte vara kopplingarna som tar upp kraften.
En anslutningsdosa som: [länk]
Har inbyggd dragavlastning för den utgående anslutningskabeln.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Jag förutsättter att du har fått en installationsanvisning till dimmern. Tolka den och följ den. Är det något i den beskrivningen som känns otydligt så ställ frågor här.
Du skrev i färsta inlägget
I elsammanhnag pratar man ofta om "Fas". det är den ledare som leder ström från elcentralen. Ex. till en strömbrytare. På engeska benämns "fas" som "Live", alltså en spänningssatt ledare den är "live". Symbolen "L" står för "Live". Symbolen "N" står för Neutral. Samma på engelska. Alltså den ledare som leder ström tillbaka till elcentralen.
En vanlig brytare har normalt ingen anslutning för N, brytarens funktion är ju att koppla ström från en Fasledare (L) till en tändtråd som leder ström till lampan. Det behövs bara fas och tändtråd vid brytaren. Lampan däremot har en N anslutning som går direkt tillbaka till elcentralen, utan att passera brytaren. Många dimrar behöver Neutral (N), för att kunna leda ström från fas igenom styrelektroniken i dimmern till N. Den finns alltså för dimmersn egen strömförbrukning. Alternativt kan dimmern få sin egen strömförbrukning genom att "stjäla" lite ström som går mot lampan, den får alltså sin förbindelse med Neutral via lampan. Det fungerar dock ofta dåligt, LED lampan drar så lite ström, att den extra strömmen som dimmern släpper förbi dimmerfunktionen ställer till med problem.
Det är inte ett "X", det är en sinussymbol med en pil igenom. Det indikerar att dte är den reglerbara utgången från dimmern. En dimmer reglerar växelström. Sinussymbolen är en symbol för växelström. Den snedställda pilden symboliserar att den är reglerad.J Josephine Baker skrev:
I elsammanhnag pratar man ofta om "Fas". det är den ledare som leder ström från elcentralen. Ex. till en strömbrytare. På engeska benämns "fas" som "Live", alltså en spänningssatt ledare den är "live". Symbolen "L" står för "Live". Symbolen "N" står för Neutral. Samma på engelska. Alltså den ledare som leder ström tillbaka till elcentralen.
En vanlig brytare har normalt ingen anslutning för N, brytarens funktion är ju att koppla ström från en Fasledare (L) till en tändtråd som leder ström till lampan. Det behövs bara fas och tändtråd vid brytaren. Lampan däremot har en N anslutning som går direkt tillbaka till elcentralen, utan att passera brytaren. Många dimrar behöver Neutral (N), för att kunna leda ström från fas igenom styrelektroniken i dimmern till N. Den finns alltså för dimmersn egen strömförbrukning. Alternativt kan dimmern få sin egen strömförbrukning genom att "stjäla" lite ström som går mot lampan, den får alltså sin förbindelse med Neutral via lampan. Det fungerar dock ofta dåligt, LED lampan drar så lite ström, att den extra strömmen som dimmern släpper förbi dimmerfunktionen ställer till med problem.
Funkar inte ett sådan dimmer då?
https://www.elbutik.se/product.html...cUAG7mt3UL0lbxzI-sTu9a_eGaLY41aBoC51sQAvD_BwE
Alternativt en sån här?
https://www.bauhaus.se/dimmer-gelia...-yt3QbrLnTGPmH7p7Ug6IlfUXC56LjtBoCNWgQAvD_BwE
u1WAu6ZX7qkHj88Vn4h7Tcuj&gclid=CjwKCAiAzZ_NBhAEEiwAMtqKy9w308BSB6BEiCGvW2CtvFcUAG7mt3UL0lbxzI-sTu9a_eGaLY41aBoC51sQAvD_BwE
https://www.elbutik.se/product.html...cUAG7mt3UL0lbxzI-sTu9a_eGaLY41aBoC51sQAvD_BwE
Alternativt en sån här?
https://www.bauhaus.se/dimmer-gelia...-yt3QbrLnTGPmH7p7Ug6IlfUXC56LjtBoCNWgQAvD_BwE
u1WAu6ZX7qkHj88Vn4h7Tcuj&gclid=CjwKCAiAzZ_NBhAEEiwAMtqKy9w308BSB6BEiCGvW2CtvFcUAG7mt3UL0lbxzI-sTu9a_eGaLY41aBoC51sQAvD_BwE
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Så här ser schemat ut som följde med dimmern. Kan symbolen för lampan översättas med vägguttag?H hempularen skrev:Jag förutsättter att du har fått en installationsanvisning till dimmern. Tolka den och följ den. Är det något i den beskrivningen som känns otydligt så ställ frågor här.
Det är inte ett "X", det är en sinussymbol med en pil igenom. Det indikerar att dte är den reglerbara utgången från dimmern. En dimmer reglerar växelström. Sinussymbolen är en symbol för växelström. Den snedställda pilden symboliserar att den är reglerad.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Ja
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Det där schemat är kanske lite onödigt komplicerat, Det visar hur dimmern kan användas i en trappkoppling. Där du har två "brytare" som styr samma lampa, den ena av brytarna är här då dimmern. Du ser i överkant av schemat en brytare (trappomkopplare) som kan växla så att den kopplar L til len av de två s.k mellantrådar som går mellan de två omkopplarna i en trappkoppling. Din dimmer har exakt samma funktion, den kan koppla den ena eller den andra L tråden till utgående mot lampan. Bara att den då dessutom reglerar utgången, till skillnad mot en vanlig trappomkopplare.
Jag gissar att man visar den här lite onödigt komplicerade kopplingen (om du ni inte vill ha trappkoppling), för att dimmern kan användas i en trappkoppling.
Men om vi antar att du bara vill ha en enkel inkoppling, utan trappfunktion så tänk bort den där andra brytaren, se den som att L går konstant igenom den till en av mellantrådarna, som du kopplar mot en av L anslutningarna på din dimmer. Den andra mellantråden klan man då skippa. Alltså L från huset direkt till en av L anslutningarna på dimmern.
Jag gissar att man visar den här lite onödigt komplicerade kopplingen (om du ni inte vill ha trappkoppling), för att dimmern kan användas i en trappkoppling.
Men om vi antar att du bara vill ha en enkel inkoppling, utan trappfunktion så tänk bort den där andra brytaren, se den som att L går konstant igenom den till en av mellantrådarna, som du kopplar mot en av L anslutningarna på din dimmer. Den andra mellantråden klan man då skippa. Alltså L från huset direkt till en av L anslutningarna på dimmern.
Medlem
· Västra Götaland
· 12 inlägg
Så då kopplar jag alltså så här i vägguttaget?H hempularen skrev:
Blå tråd till nolla.
Brandgul tändtråd till fas
Ingen jord
I
Och i dimmer det som skall vidare till vägguttaget?
Blå tråd till N
Brandgul tändtråd till X (heter inte så😊)
Inkommande ström till dimmer?
Blå tråd till N
Brun tråd till samma L som ovan
Ingen jord