Mikael_L Mikael_L skrev:
Och för guds skull, byt tillbaka till det gamla uttaget tills vidare och vad du än gör, anslut absolut inget till uttagets skyddsjord-plint före du alldeles 100% säkert vet att det är en skyddsjordsledare.

Själv satt jag ström på hela plåttaket på ett hus för att jag antog (på relativt goda grunder, men ändock helt fel) att en röd ledare i en matning till ett rum var skyddsjord.
Men när jag mätte så verkade något lite skumt, så jag kände att jag behövde undersöka det djupare, och det visade sig att det kom från en dosa i badrum och taket blev strömförande så fort någon satt på taklampan i badrummet.
Och jag hade ändå tur, för hade det suttit en konventionell gammal glödlampa i badrummet hade jag troligen inte märkt felet vid den mätning jag gjorde.

Så jag är numera mycket bestämd med att man verkligen verkligen måste ta reda på vad en ledare går till innan den kopplas in, och allra viktigast med skyddsjord. Och att bara mätning med mätinstrument skulle räcka är inte sant, i alla fall inte alltid. Men det är ett bra hjälpmedel dock.

edit:
Detta skriver jag för att belysa allvaret i att chansa det minsta med kopplingarna.
En liten undran;
Var plåttaket kopplat till en jordledning från en ”vanlig” gruppledning? Ska inte det kopplas till en PUS?
Eller spänningssatte du stora delar av anläggningens jord?

Mikael_L
Det jag kopplade in var en rökgasfläkt, och skorstenen var plåtklädd.

Jag ska ärligt talat säga att jag är inte helt säker på att hela plåttaket blev strömförande, men minst metallhöljet på fläkten, den torde ju haft elektrisk kontakt med plåten på skorstenen, ganska troligt i alla fall.
Och sen kan plåten på skorstenen mycket väl haft kontakt med takplåten sen.

Men jag gick ju inte direkt upp och la handen på för att kolla ... :crysmile:

Jäkligt smart sätt att kanske få fåglarna att sluta sitta på skorstenen o skita ner.

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.