Vi håller på att byta uttag i köket till Renova Schneider. Se bild.

I uttaget finns 3 olika färger = blå, svart och brun.
hur kopplar jag på den svarta?
Blå = N och brun = L men vart ska den svarta sitta?

tacksam för hjälp!

• Öppet eluttag med synliga blåa, svarta och bruna kablar; fråga om anslutning av svarta kabeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni jordade uttag i köket som inte är anslutet till jord?

Tror faktiskt det är läge för en elektriker här.

• Gilla
Traknagg
  • Laddar…
Har du något foto på hur det satt i det gamla uttaget? Innan du började byta menar jag

Det går inte att säga någbonting utifån färgerna.

Har det suttit ett uttag där tidigare?

I så fall är troligen någon av dina trådar en skyddsjord, kopplar du den fel så dör någon. Du kan inte vara säker på att vare sig blå eller brun är vad du tror att de är.

Du måste ta reda på vilken fnktion resp. tråd har. Antingen genom mätning, eller genom att följa den bakåt i kedjan till elcentralen.

Kontakta behörig elektriker

• Gilla
Traknagg
  • Laddar…
Mikael_L
S Sofiehp87 skrev:
I uttaget finns 3 olika färger = blå, svart och brun.
hur kopplar jag på den svarta?
Blå = N och brun = L men vart ska den svarta sitta?
Varför antar du att, citat "Blå = N och brun = L" ?
Är det bara en gissning, eller har du mätt och/eller följt hela vägen var ledarna går?

Det duger nämligen inte att gissa här.

Men i vilket fall, så måste det dras fram skyddsjords-ledare vid detta byte av uttag.

Så börja med att köpa en kartong gul/grön FK, eller, om det är utanpåliggande el, " lämplig kabel med skyddsjord i samt klammer.
Sen tar du under tiden då du väntar på paketet reda på vad de tre ledarna går till.

Det kan vara en jord med fel färg. De andra kan också vara något annat än det ser ut att vara. Koppla inte in något alls utan att veta.
Vad man kan veta är att det är fel, det behövs grävas mätas och grävas djupare i elanläggningen. Du behöver någon som kan det där.

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Det kan vara en jord med fel färg.
Då måste den ledarna bytas, så TS kan ändå beställa hem en kartong med gul/grön FK.

Gulgrön får inte användas till något annat än skyddsjord
Skyddsjord måste vara märkt gulgrön i hela sin längd (även inne i kabel).

Reglerna är väldigt enkla och solklara här.

Jag tror inte att TS är rätt person för jobbet.

Mikael_L
Och för guds skull, byt tillbaka till det gamla uttaget tills vidare och vad du än gör, anslut absolut inget till uttagets skyddsjord-plint före du alldeles 100% säkert vet att det är en skyddsjordsledare.

Själv satt jag ström på hela plåttaket på ett hus för att jag antog (på relativt goda grunder, men ändock helt fel) att en röd ledare i en matning till ett rum var skyddsjord.
Men när jag mätte så verkade något lite skumt, så jag kände att jag behövde undersöka det djupare, och det visade sig att det kom från en dosa i badrum och taket blev strömförande så fort någon satt på taklampan i badrummet.
Och jag hade ändå tur, för hade det suttit en konventionell gammal glödlampa i badrummet hade jag troligen inte märkt felet vid den mätning jag gjorde.

Så jag är numera mycket bestämd med att man verkligen verkligen måste ta reda på vad en ledare går till innan den kopplas in, och allra viktigast med skyddsjord. Och att bara mätning med mätinstrument skulle räcka är inte sant, i alla fall inte alltid. Men det är ett bra hjälpmedel dock.

edit:
Detta skriver jag för att belysa allvaret i att chansa det minsta med kopplingarna.

Redigerat:
Röd är väldigt vanlig som tändtråd och jord i äldre anläggningar. Den kan man definitivt inte bara anta att den är jord.

TS behöver besvara frågorna i #2-#4. Det finns inte mycket att spinna vidare på utan dessa svar. Och det finns ingenting som tyder på att TS inte klarar av att byta dessa uttag.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Röd är väldigt vanlig som tändtråd och jord i äldre anläggningar. Den kan man definitivt inte bara anta att den är jord.
Om det var en spinn på mitt inlägg, så var den röda jag hittade en matning från våningen under till ett par sovrum på övervåningen. Det är ju inte så vanligt att man drar tändtrådar mellan våningar (förutom vid en trappa), och jag tror inte att den där röda jag hittade ursprungligen varit tändtråd, utan att den var troligtvis inkopplad av någon som pillrat mellan ursprungsinstallationens tid och att jag var där, och bara hejvilt lagt ihop alla röda han hittade i dosan.

Men det spelar ju ingen roll, det var hursomhelst illa gjort av mig, och lektionen gick in ordentligt, ANTA ALDRIG NÅGOT. Kontrollera!
Det var lite magont efteråt, när jag tänkte på hur det kunnat bli.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har tagit in en elektriker som ska titta på det under dagen så att det blir ordentligt och rätt gjort. Tack allihopa för era svar!

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Klokt(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.