Hej! Skulle sätta på förhöjningsringen på uttaget, men nu funkar det inte. Tycker jag har kopplat exakt som det var. Som ni ser finns det el i övre uttaget men inte i undre. Det går dock inte att koppla en lampa i övre, den får ingen ström (lampan lyser inte, och ”pennan” ger ingen signal. Vidare ser det ut som en jord (grön kabel) men det är ett ojordat uttag. Det är brun kabel som är strömförande. Det är ju inte riktigt korrekt dosa i väggen som ni ser så ett visst intryck av abrovink ger det hela. Vad göra (förutom det uppenbara att kontakta en elektriker)?
Är insatsen trasig, och ska jag i så fall byta till jordad eller ojordad? Det är blandat jordat/ojordat i lägenheten.

• Dubbeluttag med förhöjningsring på väggen, övre uttag fungerar inte korrekt. Golvbräda och sladdar syns i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en grön insats från ett eluttag med synliga kablar i en ojordad dosa i väggen.
    Skapa konto
  • Person testar elektriskt uttag med spänningspenna, ljus indikerar ström i övre uttag, kablar och nätverksenhet synliga bredvid.
    Skapa konto
  • Ojordad vägguttag med en spänningsprovare i det nedre uttaget, internetbox till vänster, träpanelgolv.
    Skapa konto
A
Det här kanske kan hjälpa:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...el/byta-vagguttag/byta-ett-ojordat-vagguttag/

Du har skruvat loss dosan från väggen. Det hade du inte behövt göra. Det sitter klackar på två av skruvarna i dosan som spänner fast i väggskivorna men en verkar saknas helt. Då måste nog dosan bytas.

Är alla övriga uttag i rummet ojordade? Satt det ett ojordat uttag där innan? Då ska det nya uttaget också vara ojordat som det du har nu är

Redigerat:
ta ett foto på uttaget framifrån utan locket.

• Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det här kanske kan hjälpa:
[länk]

Du har skruvat loss dosan från väggen. Det hade du inte behövt göra. Det sitter klackar på två av skruvarna i dosan som spänner fast i väggskivorna men en verkar saknas helt. Då måste nog dosan bytas.

Är alla övriga uttag i rummet ojordade? Satt det ett ojordat uttag där innan? Då ska det nya uttaget också vara ojordat som det du har nu är
Tack! Anledningen att jag skruvade bort allt var för att jag trodde det skulle sitta en förhöjningsring, men det behövs nog inte, problemet är att dosan i väggen inte sitter fast, därav ”faller” den ut från väggen. Vad är den gröna sladden till för, trodde det var jord? Vad kopplar jag den till om jag har ett ojordat uttag?

Så här ser det ut under locket. Brun övre höger, blå övre vä, jord nedre vä (”L”). Verkar finnas en liten skada på isoleringen brun kabel, och verkar finnas glapp - hö ner lyste till (på baksidan) men inte nu längre

• Vägguttag med avlägsnat lock som visar interna elektriska anslutningar och kablar.
    Skapa konto
  • Wow
Nilstyko
  • Laddar…
Uttaget du köpt är ju ett ojordat uttag..

Nej det är fortfarande det gamla ojordade som sitter där, jag har inte bytt

Bästa svaret

Jag tror mig kunna se felet...

Det ser ut som om du kopplat in ledarna på X terminalerna istället för L och N

Detta är visserligen ett ingrepp du får lov att göra på egen hand (byta uttag) men felkopplingen gör mig lite orolig för din säkerhet.

Det är dessutom inte tillåtet med jordat och ojordat i samma rum... i så fall är det en slarvpelle till elektriker som varit framme

jag hade rekommenderat kontroll så det inte finns några otrevliga överraskningar gömda i din installation.

• Elektrisk vägguttagsterminal med kopplade ledare på X-terminaler istället för L och N, potentiellt felkopplad.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K KenNo skrev:
Jag tror mig kunna se felet...

Det ser ut som om du kopplat in ledarna på X terminalerna istället för L och N

Detta är visserligen ett ingrepp du får lov att göra på egen hand (byta uttag) men felkopplingen gör mig lite orolig för din säkerhet.

Det är dessutom inte tillåtet med jordat och ojordat i samma rum... i så fall är det en slarvpelle till elektriker som varit framme

jag hade rekommenderat kontroll så det inte finns några otrevliga överraskningar gömda i din installation.
Ah! Jag har kopplat exakt som det var, MEN jag kan ju ha vänt den upp och ner, i så fall skulle brun o blå gå till L redo N, och jord till X. Skulle det funka? Uttagen i hallen där denna sitter är ojordade, men ändå finns det en grön.

Det är inte roligt att bara få ris.. så du ska få lite ros också.

Många elektriker kommer att hävda att det inte spelar någon roll hur man vänder uttaget, eftersom man kan vända på stickproppen.

För en som jobbat mycket med kontroll är din montering uppskattad, eftersom det finns uttagstestade som förutsätter att fasen är till vänster och nollan till höger, om man inte vill lägga sig på golvet eftersom man måste hålla instrumentet upp och ner.

• Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
T Tolvan Tolvansson skrev:
Ah! Jag har kopplat exakt som det var, MEN jag kan ju ha vänt den upp och ner, i så fall skulle brun o blå gå till L redo N, och jord till X. Skulle det funka? Uttagen i hallen där denna sitter är ojordade, men ändå finns det en grön.
Brun till L och blå till N och gulgrön till X, korrekt.

uttaget räknas inte som "jordat" för att det finns jord i dosan.

det är först "jordat" när det sticker ut jord terminaler ur brunnen och denna är inkopplad.

har han dragit fram jordkabel i dosan så tar jag tillbaka allt ont jag sagt om elektriker... bra framtidssäkring i så fall

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kopplade som du sa, och nu funkar det, tack! Tack och tack också för omtanken!
Jag tog för givet att man sätter uttaget så man kan läsa men då vet jag det. Uttaget går på samma säkring som kylen som står på andra sidan väggen, så det är väl därför det finns en jord. Borde jag därmed byta till jordat uttag, eller blir det fel när det andra uttaget i rummet är ojordat?

eller blir det fel när det andra uttaget i rummet är ojordat?
Du får inte ha blandat i ett och samma rum, så lämna det ojordat.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kopplade som du sa, och nu funkar det, tack! Tack och tack också för omtanken!
Jag tog för givet att man sätter uttaget så man kan läsa men då vet jag det. Uttaget går på samma säkring som kylen som står på andra sidan väggen, så det är väl därför det finns en jord. Borde jag därmed byta till jordat uttag, eller blir det fel när det andra uttaget i rummet är ojordat?
Nu ska det tilläggas att jag sitter på kontor I Norge och har inte skruvat i sverige i någon större utsträckning på senare tid.

Men om jag minns rätt måste alla uttag i ett rum vara antingen jordade eller ojordade, det är inte tillåtet att blanda.

Bakgrunden till detta är att det under en tid förekom vad man kallar "isolerad miljö" i sverige. Tanken var då att utrymmen skulle vara utformade på ett sådant sätt att man inte skulle kunna komma åt jord samtidigt som man kom åt en fas.

Detta spack då många gånger eftersom folk kom åt vatten elementen som i princip hade bra kontakt med jord.

Men filosofin bakom denna miljö gjorde det förbjudet att införa jord i utrymmet eftersom filosofin då sprack.

Min rekommendation är att du låter det vara som det är tills dessa att du har en elektriker hemma, och du kan då passa på att får uttagen jordade och testade på ett korrekt sätt.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Ännu en tråd där man felaktigt använder en "elpenna" och på så vis drar helt fel slutsats.

• Gilla
Nilstyko och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.