Ska installera en laddbox och har landat i att det måste vara smidigast att sätta en jordfelsbrytare i fasadskåpet och uttaget på sidan av skåpet. Det är 50 % grönt bidrag i år så tar det via elektriker. Dock verkar det mesta i skåpet vara plomberat. Kan random elektriker lösa ett uttag eller måste nätägare kopplas in?
En auktoriserad installatör kan vid behov bryta plomberingen som han meddelar nätägaren och då kommer dom och sätter nya plomberingar. Du har rätt bra om plats i ditt skåp så det ska inte vara några problem. Det finns vissa områden i skåpet som ska vara "rena" så att nätägaren kan bruka dom som denne önskar. Men allt det här vet en installatör så för dig ska det inte vara nått problem bara du använder dig av en auktoriserad firma.
Tack elmont. Kan du hjälpa mig att reda ut de olika delarna i skåpet också? Köpte huset för några år sedan och har inte varit inne i skåpet tidigare.E elmont skrev:En auktoriserad installatör kan vid behov bryta plomberingen som han meddelar nätägaren och då kommer dom och sätter nya plomberingar. Du har rätt bra om plats i ditt skåp så det ska inte vara några problem. Det finns vissa områden i skåpet som ska vara "rena" så att nätägaren kan bruka dom som denne önskar. Men allt det här vet en installatör så för dig ska det inte vara nått problem bara du använder dig av en auktoriserad firma.
Om jag får spekulera lite så kommer matningen underifrån och går upp till en gammal huvudbrytare som inte längre ska användas då den sätter elmätaren ur spel. Ovanför huvudbrytaren finns de tre huvudsäkringarna samt även här någon form av brytare. Till höger är elmätaren men vad är det högst upp till vänster? En ensam plomberad 25A, vad kan den ha för funktion? Sedan sticker det ut några kablar mitt i som är taffligt tejpade. Ska se om de är strömförande i morgon. Måste ha suttit något där tidigare men där kablarna nu är kapade.
Det syns på enlinjeshemat på lådan uppe till vänster hur ledningarna går, och det är lådan nere till vänster som har inkommande och ska vara plomberad. Lådorna uppe till vänster sitter efter mätaren och behöver inte plomberas. Ska man in och jobba i anläggningen kan man skruva ur huvudsäkringarna, men vill man bara bryta för att vara säker på att ingen ström förbrukas kan man ta brytaren på mätaren.
Klicka här för att svara