Hej ! Jag skulle vilja sätta på en lamp-propp till de här kablarna i taket. Normalt sätt brukar det vara 3 st, och då är det enkelt, men nu är det 4 st. Vilka tre ska jag använda och vad ska jag göra med den fjärde?!
Det är en blå, en svart, en brun och en gul-grön kabel.
(jag är såklart ingen elektriker så säg gärna till om det här övergår befogenheterna för vad en lekman får göra)
Det är en blå, en svart, en brun och en gul-grön kabel.
(jag är såklart ingen elektriker så säg gärna till om det här övergår befogenheterna för vad en lekman får göra)
Ser ju ut för att vara en skyddsjordad kronkoppling d.v.s. gjord för att tända en taklampa med flera lampkretsar, men kan ju ha andra funktioner också. Vilken tråd, som går till vad måste man mäta sig till. Har du en dubbel strömbrytare, som styr taklampan?
Tack för svaret!
Det finns bara en strömbrytare.
Det finns bara en strömbrytare.
Ja då får man leta och mäta. Tänkbara alternativ är bl.a. en f.d. kronkoppling , att det finns ett extra lamputtag på annan plats i taket, förberett för kronkoppling m.fl. andra möjliga alternativ.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det går inte att säga nånting utifrån färger. Det ger en antydan till vad det kan vara, men är anläggningen okänd så kan man inte använda färgerna som grund för hur det ska kopplas.S Stefan526341 skrev:
När satt senaste en fungerande lampa där?
Hur var den inkopplad?
Har det skett något underhåll av anläggningen, t.ex skyddsjordning av alla uttag i rummet?
Är vägguttagen i rummet ojordade eller skyddsjordade?
Har strömbrytaren en eller två vippor?
Är det en eller två strömbrytare som styr lampan?
Finns det en JFB som skyddar rummet?
Svaren på dessa frågor och mätning kan räcka för att kunna koppla. Det viktiga är att få klarhet ifall den grön/gula är en skyddsledare, och som behöver användas. Sedan behöver man identifiera nollan. Därefter kan tändtråden mätas fram. Annars får du titta bakom strömbrytaren/strömbrytarna och i kopplingsdosan som ska finnas på väggen någonstans (kan vara flera).
Klicka här för att svara