Ska koppla in en taklampa via en sockerbit, men när jag öppnade skyddslocket i taket blev jag lite konfunderad över sladdarna. Taklampan styrs av en enkel strömbrytare som också styr en annan taklampa i samma rum, dvs en och samma strömbrytare styr två uttag. Min fråga nu är att när jag öppnade locket i taket kom där in två sladdar ( en blå och en svart) från vänster och 5 sladdar från höger ( en blå, två helgröna och två svarta). Är den gröna jord?
De sitter ihop färgmässigt, men vilken sladd ska man koppla in sockerbiten för den nya lampan på? Och varför är där så många sladdar, pga hopkopplingen med den andra lampan i rummet?
De sitter ihop färgmässigt, men vilken sladd ska man koppla in sockerbiten för den nya lampan på? Och varför är där så många sladdar, pga hopkopplingen med den andra lampan i rummet?
Nej grön är inte jord utan tändtråd.
Antar följande: blå = nolla, svart = fas & grön = tändtråd (bruten fas), MEN för att veta så måste man (du eller någon annan) mäta fram vad som är vad.
Från vänster är det antingen inkommande eller utgående fas & nolla.
Från övrehögra (blå, svart, grön) fas till strömbrytare och vidarekoppling till uttag (eller eventuellt inkommande), nolla till uttag (eller eventuellt inkommande), grön tändtråd från strömbrytaren.
Från nedre högra (blå, grön) tändtråd och nolla till andra lampan.
Edit!
Den lampa du ska koppla in ska kopplas in på blåa och gröna trådarna
Antar följande: blå = nolla, svart = fas & grön = tändtråd (bruten fas), MEN för att veta så måste man (du eller någon annan) mäta fram vad som är vad.
Från övrehögra (blå, svart, grön) fas till strömbrytare och vidarekoppling till uttag (eller eventuellt inkommande), nolla till uttag (eller eventuellt inkommande), grön tändtråd från strömbrytaren.
Från nedre högra (blå, grön) tändtråd och nolla till andra lampan.
Edit!
Den lampa du ska koppla in ska kopplas in på blåa och gröna trådarna
Redigerat:
Tack, kan jag då ta vilken av de blåa och gröna som helst? Exempelvis de nedre högra och sätta i sockerbiten? Bryter jag inte strömmen till det andra uttaget där det redan finns en lampa idag. Är det något som kan gå kopplas fel?
Nu ser jag att jag skrev lite fel i föra inlägget (bytte bl.a. plats på strömbrytare och andra lampan). (Satt med mobilen, sitter nu vid datorn)
Här kommer rätta texten:
Från övrehögra (blå, svart, grön) fas till vidarekoppling till uttag (eller eventuellt inkommande), nolla till andra lampan och uttag (eller eventuellt inkommande), grön tändtråd till andra lampan.
Från nedre högra (svart, grön) fas & tändtråd till/från strömbrytaren.
-------
Det bästa du kan göra (om du inte vill använda riktigt lamputtag) är att byta ut dom två röda torixarna (blå & grön tråd) till två t.ex. Wago 222. Dom trådar som sitter ihop idag ska fortsättningsvist vara ihop, det du ska göra är att lägga till trådarna från nya lampan (blå mot blåa, brun mot gröna) till befintliga trådar. Genom att använda Wago 222 så blir det enkelt att koppla ur lampan framöver.
Här kommer rätta texten:
Från övrehögra (blå, svart, grön) fas till vidarekoppling till uttag (eller eventuellt inkommande), nolla till andra lampan och uttag (eller eventuellt inkommande), grön tändtråd till andra lampan.
Från nedre högra (svart, grön) fas & tändtråd till/från strömbrytaren.
-------
Det bästa du kan göra (om du inte vill använda riktigt lamputtag) är att byta ut dom två röda torixarna (blå & grön tråd) till två t.ex. Wago 222. Dom trådar som sitter ihop idag ska fortsättningsvist vara ihop, det du ska göra är att lägga till trådarna från nya lampan (blå mot blåa, brun mot gröna) till befintliga trådar. Genom att använda Wago 222 så blir det enkelt att koppla ur lampan framöver.
Ok så då ska alla blåa trådar in i en Wago och alla gröna in i en Wago? Och därefter koppla in lampans sladd i respektive Wago?
Menar du att det är enklare att koppla in ett lamputtag? Ska då också alla blåa och gröna trådar in i lamputtaget?
oavsett vilket ska jag inte alls röra de svarta trådarna om jag förstått det rätt?
är det något som kan gå fel om jag kopplar in detta och är noggrann och drar åt ordentligt?
Menar du att det är enklare att koppla in ett lamputtag? Ska då också alla blåa och gröna trådar in i lamputtaget?
oavsett vilket ska jag inte alls röra de svarta trådarna om jag förstått det rätt?
är det något som kan gå fel om jag kopplar in detta och är noggrann och drar åt ordentligt?
Genom att sätta ett lamputtag så behöver man bara göra jobbet en enda gång oberoende hur många gånger man byter lamparmatur.stein82 skrev:Ok så då ska alla blåa trådar in i en Wago och alla gröna in i en Wago? Och därefter koppla in lampans sladd i respektive Wago?
Nu ser jag det, det är ingen takdosa du har där utan det är en kopplingsdosa, med andra ord så är det inte säkert att det går att sätta lamputtag i kopplingsdosan, om det går så är det bara ett lamputtag utan krok som får/bör monteras.
Sedan så är det egentligen behörighetskrävande att koppla i/ur en fast monterad lampa, samma sak gäller för (de)montage av lamputtag, men att koppla i/ur en lampa via lamputtag får vem som göra.
Och återigen, att bara titta på trådarnas färg säger ingenting om det är fas/tändtråd/nolla/skyddsjord, för att veta så måste man mäta. Mellan fas & skyddsjord/nolla är det ca 230VAC, mellan aktiv tändtråd och nolla/skyddsjord är det ca 230VAC, mellan avstängd tändtråd och nolla/skyddsjord är det mellan ca 0-100VAC, mellan fas och aktiv tändtråd är det 0VAC, mellan fas och avstängd tändtråd är det mellan 0-230VAC beroende av många orsaker.
Klicka här för att svara