Har sökt lite på forumet, men hittar inget svar som pasar min situation exakt.
Har en spis kopplad till detta uttag i köket:
Och funderar på att koppla in ett vanligt grenuttag med för plats för både diskmaskinen och spisen. Nu undrar jag om detta är en bra ide.
De två första säkringarna på bilden:
Verkar båda vara kopplade till spisen. Eftersom om jag stänger av en av dem, så funkar inte spisen. Har testat andra uttag i köket, händer inget med dem inte ens fläkten, bara spisen.
Tänker eftersom den är kopplad till två säkringar, att det kan vara möjligt att koppla in nått mer. Någon som har en aning?
Har en spis kopplad till detta uttag i köket:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och funderar på att koppla in ett vanligt grenuttag med för plats för både diskmaskinen och spisen. Nu undrar jag om detta är en bra ide.
De två första säkringarna på bilden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar båda vara kopplade till spisen. Eftersom om jag stänger av en av dem, så funkar inte spisen. Har testat andra uttag i köket, händer inget med dem inte ens fläkten, bara spisen.
Tänker eftersom den är kopplad till två säkringar, att det kan vara möjligt att koppla in nått mer. Någon som har en aning?
Dom säkringarna går bara till spisen , verkar som att den är kopplad 2 fas , i dagens läge med unduktionsspisar som är 2 fasiga tas ugnen ut på 3 : fasen , men inte något annan förbrukning ,så det blir nog till att dra fram en ny ledning till diskmaskinen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Kan du undvika så är det bra. Man brukar inte nalla ström från spisledningen utan spis, häll och ugn ska ha sin egen gruppledning. Så se över möjligheten att dra fram en ny grupp först.M Mg123 skrev:
Om du med grenuttag menar ett löst skarvsladdställ så finns det nog inget att köpa heller. Du har ett perilexuttag där om jag inte ser fel.
Och som svar på frågan... Nej, det är inte en bra idé. Mycket bättre om du kan hitta någon annan matning till DM. Bäst är att dra fram en egen grupp.
För övrigt går det inte att sätta en vanlig grendosa där, det blir i så fall ett extra uttag som man tar ut från en av faserna i perilexkontakten.
För övrigt går det inte att sätta en vanlig grendosa där, det blir i så fall ett extra uttag som man tar ut från en av faserna i perilexkontakten.
Ja, det är enbart spis. En vanlig electrolux, likt denna:T Tobbe_3 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade precis och såg att kabeln är av typ perilex och kopplad till ett perilexuttag enligt vad några andra nämnde. Visste inte vad det var innan, men känns nu som att det kanske inte var så enkelt som jag trodde. Får nog hitta en annan lösning, eller kontakta en el-fackman.
Det är som sagt en vanlig spis, den tredje har ingen påverkan när jag stänger av den. Kanske finns där för framtida bruk.NetNut skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det är troligen så att du har tre faser till perilexuttaget. Spisen utnyttjar två eller alla tre.
Det är inte en bra lösning att koppla vidare från perilexuttaget till ett uttag för diskmaskinen, men det görs som nödåtgärd i en del fall. Men det är då om situationen gör det orimligt att dra fram en separat matning från centralen till DM.
Men oavsett vilket så måste det till någon form av fast installation här, grenkablar för perilex finns inte att köpa. Låt elektrikern avgöra vilket som blir bästa lösningen.
Man skall också komma ihåg att spisen dra jättemycket ström, diskmaskinen tar mycket ström. Om de kombineras på samma säkring så är risken stor att säkringen löser ut ifall båda är igång samtidigt.
Det är inte en bra lösning att koppla vidare från perilexuttaget till ett uttag för diskmaskinen, men det görs som nödåtgärd i en del fall. Men det är då om situationen gör det orimligt att dra fram en separat matning från centralen till DM.
Men oavsett vilket så måste det till någon form av fast installation här, grenkablar för perilex finns inte att köpa. Låt elektrikern avgöra vilket som blir bästa lösningen.
Man skall också komma ihåg att spisen dra jättemycket ström, diskmaskinen tar mycket ström. Om de kombineras på samma säkring så är risken stor att säkringen löser ut ifall båda är igång samtidigt.
Ja, ugnen gick igång.BirgitS skrev:
Tack för det utförliga svaret!H hempularen skrev:Det är troligen så att du har tre faser till perilexuttaget. Spisen utnyttjar två eller alla tre.
Det är inte en bra lösning att koppla vidare från perilexuttaget till ett uttag för diskmaskinen, men det görs som nödåtgärd i en del fall. Men det är då om situationen gör det orimligt att dra fram en separat matning från centralen till DM.
Men oavsett vilket så måste det till någon form av fast installation här, grenkablar för perilex finns inte att köpa. Låt elektrikern avgöra vilket som blir bästa lösningen.
Man skall också komma ihåg att spisen dra jättemycket ström, diskmaskinen tar mycket ström. Om de kombineras på samma säkring så är risken stor att säkringen löser ut ifall båda är igång samtidigt.
Klicka här för att svara
