Byggahus.se

Spis och diskmaskin kopplad till samma uttag

1. M
    Medlem · 78 inlägg

Mg123

Medlem
    Har sökt lite på forumet, men hittar inget svar som pasar min situation exakt.

Har en spis kopplad till detta uttag i köket:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170831_162305-1.jpg

Och funderar på att koppla in ett vanligt grenuttag med för plats för både diskmaskinen och spisen. Nu undrar jag om detta är en bra ide.

De två första säkringarna på bilden:
    20170905_091535-1.jpg

Verkar båda vara kopplade till spisen. Eftersom om jag stänger av en av dem, så funkar inte spisen. Har testat andra uttag i köket, händer inget med dem inte ens fläkten, bara spisen.

Tänker eftersom den är kopplad till två säkringar, att det kan vara möjligt att koppla in nått mer. Någon som har en aning?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Dom säkringarna går bara till spisen , verkar som att den är kopplad 2 fas , i dagens läge med unduktionsspisar som är 2 fasiga tas ugnen ut på 3 : fasen , men inte något annan förbrukning ,så det blir nog till att dra fram en ny ledning till diskmaskinen

3. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Möjligt är det nog. Men det är inget förstahandsval.

Är det enbart en spis ( ingen häll med fristående ugn.)?
    Ta en bild på spisens märkning, märkplåt och inkopplingsalternativ.

4. NetNut
    Medlem · skåne · 1 160 inlägg

NetNut

Medlem
    Det är nog tre säkringar till spiskontakten då nästa säkring till höger har samma nummer som de första två. De två första använder spisplattorna och den tredje är troligtvis kopplad till ugnselementen.

• Laddar…
  5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Kan du undvika så är det bra. Man brukar inte nalla ström från spisledningen utan spis, häll och ugn ska ha sin egen gruppledning. Så se över möjligheten att dra fram en ny grupp först.

Om du med grenuttag menar ett löst skarvsladdställ så finns det nog inget att köpa heller. Du har ett perilexuttag där om jag inte ser fel.

• Laddar…
  6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Och som svar på frågan... Nej, det är inte en bra idé. Mycket bättre om du kan hitta någon annan matning till DM. Bäst är att dra fram en egen grupp.

För övrigt går det inte att sätta en vanlig grendosa där, det blir i så fall ett extra uttag som man tar ut från en av faserna i perilexkontakten.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · 78 inlägg

Mg123

Medlem
    Ja, det är enbart spis. En vanlig electrolux, likt denna:
    remote.jpg.png

Kollade precis och såg att kabeln är av typ perilex och kopplad till ett perilexuttag enligt vad några andra nämnde. Visste inte vad det var innan, men känns nu som att det kanske inte var så enkelt som jag trodde. Får nog hitta en annan lösning, eller kontakta en el-fackman.

Det är som sagt en vanlig spis, den tredje har ingen påverkan när jag stänger av den. Kanske finns där för framtida bruk.

8. B
    Medlem · Stockholms län · 23 820 inlägg

BirgitS

Medlem
    Provade du om ugnen gick igång när du drog ut den tredje säkringen?

9. H
    Moderator · Stockholm · 44 278 inlägg

hempularen

Moderator
    Det är troligen så att du har tre faser till perilexuttaget. Spisen utnyttjar två eller alla tre.

Det är inte en bra lösning att koppla vidare från perilexuttaget till ett uttag för diskmaskinen, men det görs som nödåtgärd i en del fall. Men det är då om situationen gör det orimligt att dra fram en separat matning från centralen till DM.

Men oavsett vilket så måste det till någon form av fast installation här, grenkablar för perilex finns inte att köpa. Låt elektrikern avgöra vilket som blir bästa lösningen.

Man skall också komma ihåg att spisen dra jättemycket ström, diskmaskinen tar mycket ström. Om de kombineras på samma säkring så är risken stor att säkringen löser ut ifall båda är igång samtidigt.

10. M
    Medlem · 78 inlägg

Mg123

Medlem
    Ja, ugnen gick igång.

Tack för det utförliga svaret!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.