Skulle behöva lite hjälp med att koppla in en ny spis.
El fram till uttag är nydragen av elektrikern med 3 fas och nolla.
Men hur ska spis och kontakt kopplas.
Vilken färg på kontakt ska var på spis?

• Kablar till spisanslutning visas, med olika färgade trådar lösa framför anslutningsterminaler. En hand håller i kabeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsschema för elektrisk inkoppling med olika spänningar på spis, med anslutningsdetaljer för 230V, 400V 3N och 400V 2N.
    Skapa konto
En bättre begagnad spis menar du? Den kabel som sitter är är kopplad för enfas. Den tar du bort, och du tar bort de två byglarna mellan plint 1-2-3. (Bygeln mellan 4-5 låter du vara kvar. Du ska koppla enligt alternativet "400 V 3N~",.

Hur den nya kabeln ska kopplas in går inte att sägas med säkerhet då jag inte ser den andra änden. Men du ska koppla de tre fasledarna till plint 1, 2 och 3, nollan till plint 4 eller 5 och skyddsjord till plint 6.

Det är liten utmaning att ansluta en mjuk ledare under en skruvskalle. Jag vet inte vad jag ser på bild, men kanske bäst att du klipper bort och skalar fram ny fin koppar. Den kan tvinnas lätt motsols sett från ledaränden och läggas som ett U under skruven. Du behöver alltså skala fram typ 2 cm. Du har alla chanser att göra ett bättre jobb än den förre klanten!

Precis, spisen är 2 år gammal induktion och själva kabeln äe en perilex som satt på en gammal spis.

• Perilex-kontakt med synliga ledningar på en mörk yta, använd för äldre spis.
    Skapa konto
Om du litar på att den är rätt kopplad så är då brun, svart och grå fasledarna. Det spelar ingen roll i vilken ordning du ansluter dem.

Så det här blir rätt kopplat?

• Elektriska ledningar kopplade till en rad av skruvplintar i en apparatlåda.
    Skapa konto
Du har inte följt mina anvisningar...

Byglat mellan 4-5 och blå på någon av do. Jord på jord och fas på 1-2-3 ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.