Har ett självdragshus från 50 talet med radonsug pga markradon.

Ventilationen i huset behöver ses över då huset blivit "för tätt" på grund av nya fönster/dörrar och bortplockad oljepanna. Radonsugen verkar inte heller så effektiv då vi har strax över 200Bq i värden på nedervåningen.

Renoverar just nu ett rum i källaren och ska sätta uppreglat golv på oisolerad betongplatta, har förstått att man då borde ha mekaniskt ventilerat golv. Då vi redan planerar att sätta FX ventilation på övervåningen (pga luftkvalitet, inte radon) så funderar jag på att om det inte går att koppla ihop rören från det ventilerade golvet i källaren med rören från FX ventilationen på övervåningen så jag kan köra samma fläktmotor samt slippa en extra fläkt + extra vägg genomföring?

FX-system är typ alltid FLVP (frånluftsvärmepump).

Ska ni satsa på FTX-system så bör hela huset vara med inklusive källaren.
Den mesta av frånluften bör tas från källaren, då slitter man "källarlukt" i resten av huset.

Vi har bara passivt ventilerat uppreglat golv, än så länge bara i ett rum i källaren.

Demmpa Demmpa skrev:
FX-system är typ alltid FLVP (frånluftsvärmepump).

Ska ni satsa på FTX-system så bör hela huset vara med inklusive källaren.
Den mesta av frånluften bör tas från källaren, då slitter man "källarlukt" i resten av huset.

Vi har bara passivt ventilerat uppreglat golv, än så länge bara i ett rum i källaren.
Har tyvärr inte plats för att dra FTX system så blir bara FX på övervåningen.

Funderingen var mer om jag kan koppla på golvventilationen med ett FX system?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.