2 979 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Koppla om.elpatron till D koppling
Försök göra ett omtag. I första inlägget skriver du att kontaktorn slår ifrån. I inlägg #7 skriver du att du får felkod F6. I inlägg #12 skriver du att kontaktorn drar även när elpatronen är avstängd i menyn. Försök ge en lite mer heltäckande bild av felet. Och återge gärna precis vad manualen skriver om felkod F6. Och som sagt. D-koppla inte elpatronen.I I. I skrev:Nej nej jag tänkte koppla om till D för att se om det kommer upp snabbare i värme då 230*3=690 nu är den kopplat på 400. Sen kan den dra mindre el på D om den får jobba på 230 i varje element eller tänker jag fel. Flödesfel vad kan det vara då? Kan det vara termostat? Jag undrar varför kontaktorn drar elpatromen även om jag ej kör på elpatron?
Detta säger felkod f6, jag undrar varför kontakorn drar även när jag kopplat ut elpatron helt från kontaktorn. Och även om den står i läge 0 alltså avstängd så drar den kontaktorn. Samma felkod kommer oavsett om jag kopplat ur eller om den är inkopplad och avstängd.A Avemo skrev:Försök göra ett omtag. I första inlägget skriver du att kontaktorn slår ifrån. I inlägg #7 skriver du att du får felkod F6. I inlägg #12 skriver du att kontaktorn drar även när elpatronen är avstängd i menyn. Försök ge en lite mer heltäckande bild av felet. Och återge gärna precis vad manualen skriver om felkod F6. Och som sagt. D-koppla inte elpatronen.
Om patronen är kopplad till kontaktorn påverkar inte om kontaktorn slår till eller ej, det som styr kontaktorn är en manöverkrets som bara indirekt påverkas av patronens värme. Troligen har du ett flödesproblem ev av att en cirkpump inte fungerar eller för att nått filter sitter igen. MEN vad du INTE ska göra är att koppla om patronen till D, det ger garanterat problem.
Vad står i "läge 0"? Någon fysisk brytare? Någon mjukvaruinställning?I I. I skrev:
Återigen.
Exakt vilken modellbeteckning är det på utedelen respektive innedelen?
Har du manualen i elektronisk form? Lägg gärna upp den på forumet.
Hej här kommer manual över elschemat på inne och utedel. Det står indoor på ena och outdoor på den andra.Demmpa skrev:
Det har ingen betydelse av fabrikat på VP. Alla är nästan lika med elpatron. Enligt schemat har du 2 element ( kanske 2 patroner ) svårt att se fysiskt. Det är även 2 st termostater (elektroniska givare ). Blir till att mäta på överhettningsskydden, Temostat1 och 2 är ÖHS om det är spänning ut på termostat 1 , så är det elementet inkopplat och värmer. För den stora patronen så måste kontaktor vara dragen.
Men jag undrar varför den dra kontaktornnäven om jag har vreden på 0. Jag vill bara kunna köra på luft exempel utan att elpatron går igång men den drar kontaltorn direkt när den startar. I ordning så startar först cirkulationspump sen drar relä och sen kontaktorn men återigen varför drar kontaktorn om jag ej vill köra på elpatronen. Kan det vara termostaten som är trasig då. Hur ska jag mäta över överhettningsskydd?
Läger 0 är termostaterna, det finns 2 st, 1 st på 1,7kw och 1 st på 6kw och båda är då på läge 0 vilket är avstängd läge enligt manualen. Asså ökar man den till den temp man vill ha ut så startar den och klickar till i termostaten, men jag undrar varför den drar kontaktorn direkt vid start och varför den larmar för f6 vid ca 36c tappvarmvatten och va 18 c radiator vatten då stängs det av och larmet kommer upp.
Klicka här för att svara