Tänkte bara kika om nån här har koll på om detta är komplicerat att göra?
Självklart förstår jag att det kanske inte är så lätt att veta, då man inte vet hur kablarna är dragna... men nån kanske ändå har ett litet hum :)

Se bifogad bild: 20151112_103111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, det borde inte vara några problem; vilken elektriker som helst ska klara av det.

Yes, det du vill ha är rent praktiskt en enklare koppling än den gamla med trapp funktion.

Antagligen behövs inte ens några trådar dras om, utan bara öppna apparaterna och koppla om skulle jag tro utan att ens lagt ngn tankeverksamhet på det.

För att få ihop det där rent tekniskt behövs det antagligen bara dras en extra tändtråd. Men i det fallet skulle man använda mellantrådarna i din trappkoppling som fas och tändtråd, vilket jag inte tycker om.

För att göra det rätt borde det dras en extra tändtråd, och dras nya trådar till den ena brytaren. Skillnaden i kostnad för dig kommer inte bli många hundra, men då har du en koppling som är korrekt istället för en som bara fungerar.

Förutsatt att alla rör och dosor är fräscha och åtkomliga, så borde inte det där ta mer än en timma för en elektriker. Du klarar att göra det själv om du vill.

• Gilla
PO_
  • Laddar…
Tack för era svar :)
Ville mest kolla att det inte var något komplicerat (vilket det inte verkar vara)
Då är det dags att ta en livlina (ringa en vän - som är elektriker)

Stort tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.