Hej! Ska koppla in en ny lampa jag köpt men blir förvirrad (ska tilläggas att jag inte är elektriker haha). Se mina bilder, vad ska jag göra för att tända denna lampa?

• Två oskyddade, färgade elkablar hänger från taket redo för inkoppling av lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsplint med fyra terminaler märkta N, jord, 1 och 2, med anslutna blå, gul, och bruna kablar på rosa bakgrund.
    Skapa konto
Den blå, kopplas till blå (N) i lampan. Den vita är tändtråd, och kopplas till brun (1) på lampan.
Nu kan man aldrig lita helt på färger. Men att det är något annat än tändtråd och nolla i trådarn, är nästan helt osannolikt.
Koppla som jag säger så bör det fungera.

Redigerat:
Tack för svar. Ja här är framsidan av lampan

• Framsidan av en lampa med tre synliga ljuskällor på en rund bas.
    Skapa konto
Ska jag skarva tändtråden (genom en Wago ex v) och vidare ut med två tåndtrådar till L1 och L2?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack, kollade igen. Redigerade svaret lite, då det ju bara finns en ledig plats.

Nej, när jag kopplar blå till blå och vit till L1 tänds bara en lampa. Jag antar att jag ska skarva då? Vill egentligen inte bara chansa.

S
M Morgan Ahlebom skrev:
Ska jag skarva tändtråden (genom en Wago ex v) och vidare ut med två tåndtrådar till L1 och L2?
Så hade jag gjort. Eller kopplat om de bruna på lampan så det ser likadant ut som blå i lampan så det räcker med en kabel. Märkligt att de har delat upp faserna

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Stort tack för era snabba svar!

• Gilla
Simno
  • Laddar…
S Simno skrev:
Märkligt att de har delat upp faserna
Det är väl en klassisk kronkoppling där man kan tända i tre steg, en lampa, två lampor eller alla tre.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Det är väl en klassisk kronkoppling där man kan tända i tre steg, en lampa, två lampor eller alla tre.
Tänkte faktiskt inte på det, men lite udda ändå på en sån liten lampa kan tyckas

Den blåa som kommer från taket ser rätt skadad ut. Är den tillräckligt lång för att klippa bort den skadade biten?

• Gilla
Morgan Ahlebom
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Den blåa som kommer från taket ser rätt skadad ut. Är den tillräckligt lång för att klippa bort den skadade biten?
Ja, tack för att du påpekade. Ett resultat av att jag borrade precis bredvid (strömmen var av!). Det gick bra att skala bort den skadade biten och koppla i lampan.

• Gilla
sprucetwig
  • Laddar…
S Simno skrev:
Tänkte faktiskt inte på det, men lite udda ändå på en sån liten lampa kan tyckas
Lite udda just idag kanske men jättevanligt förr. Innan vi började använda dimmers och dimbara ljuskällor

• Gilla
Simno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.