Håller på och renoverar och byter ut en sänglampa som monterats av tidigare ägare.
Bakom befintlig lampa finns bara ett flexrör med fas, neutral och jord. Jorden hängde lös bakom armaturen och var ej kopplad.
Jag ska nu byta ut lampan mot en ny. Den nya är dubbelisolerad och har märket med två fyrkanter i varandra. Jag förutsätter att jag inte ska koppla in jorden till denna.
Nya lampan är dock förberedd med stickpropp. Räcker det att kapa denna. Och skarva med wago + dra över kopplingen med eltejp för att "behålla" dubbelisoleringen?
Se bilder nedan.
Bakom befintlig lampa finns bara ett flexrör med fas, neutral och jord. Jorden hängde lös bakom armaturen och var ej kopplad.
Jag ska nu byta ut lampan mot en ny. Den nya är dubbelisolerad och har märket med två fyrkanter i varandra. Jag förutsätter att jag inte ska koppla in jorden till denna.
Nya lampan är dock förberedd med stickpropp. Räcker det att kapa denna. Och skarva med wago + dra över kopplingen med eltejp för att "behålla" dubbelisoleringen?
Se bilder nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Den lampan ser inte ut att vara dubbelisolerad. Jag ser enkelisolerade ledare som går in i röret mot lamphållaren. Är det en ny armatur? Den bör reklameras.
Den är ju dessutom försedd med sladd och stickpropp så den är inte avsedd för fast anslutning. Det innebär i princip att CE-märkningen faller på den.
Jag tror det är väldigt ovanligt med sänglampor som ansluts fast till trådar som kommer ut ur ett rör, då du blir kanske tvungen att tänja på reglerna lite.
Då får du också försöka ansluta skyddsledaren till godset på ett bra sätt. Det bästa stället brukar vara röret som leder mot lamphållaren. Försök att få in en gaffel där som skyddsledaren kan anslutas till.
Den är ju dessutom försedd med sladd och stickpropp så den är inte avsedd för fast anslutning. Det innebär i princip att CE-märkningen faller på den.
Jag tror det är väldigt ovanligt med sänglampor som ansluts fast till trådar som kommer ut ur ett rör, då du blir kanske tvungen att tänja på reglerna lite.
Då får du också försöka ansluta skyddsledaren till godset på ett bra sätt. Det bästa stället brukar vara röret som leder mot lamphållaren. Försök att få in en gaffel där som skyddsledaren kan anslutas till.
Kan det vara en led lampa som drivs av en driver ( den svarta boxen) så det är inte 230 volt i enkelledarna till själva ljuskällan?
Om TS tar en bild med monteringsbygeln bortplockad kanske det klarnar...
Om TS tar en bild med monteringsbygeln bortplockad kanske det klarnar...
Det sitter en plastisolering i röret ut till lampan.
Jag ser den muffen i öppningen.D Daniel 109 skrev:
Det är väl bara ett skavskydd som går max en eller två cm in i öppningen.
Typ en sån här
https://www.elbutik.se/product.html/isolerinsats-e27
Den är ny (Markslöjd Ciro) har köpt 3 st och samtliga ser likadana ut. Jag hade svårt att hitta några passande vägglampor som gick att ansluta direkt tyvärr.Bo.Siltberg skrev:
Den lampan ser inte ut att vara dubbelisolerad. Jag ser enkelisolerade ledare som går in i röret mot lamphållaren. Är det en ny armatur? Den bör reklameras.
Borde gå att få in gaffel. Får testa senare. Men behövs det? Om vi tänker att det ska vara korrekt utfört av Markslöjd då med korrekt dubbelisolering?
Det stämmer bra!D Dilato skrev:
Dimbar GU10. Svarta boxen är driver.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allt är då lungt, både Daniel och jag hade rätt, det finns både ett skavskydd och extra isolerstrumpa, och det är dessutom lågspänning ut i röret i fråga.
Du kan klippa kabeln och koppla med dina wago, jorden låter du vara precis som du tänkt.
Du kan klippa kabeln och koppla med dina wago, jorden låter du vara precis som du tänkt.
Nej det stämmer inte.
Det står ju på den att det är en dimer.
Det står ju på den att det är en dimer.
Mitt fel, jag som gjorde en tankevurpa med driver/dimmer.D Daniel 109 skrev:
Står på den att det är en dimmer som du säger.
Står även följande:
"I/P: 220-240V~, 50/60Hz, 0.8A
O/P: For tungsten filament lamp, 25-150W
O/P; For LED driver 3-25W"
Sitter en vanlig GU10 dimbar LED i sockeln.
Jag gissar att det är den här lampan.
https://markslojd.com/sv/products/barcelona-vaggspot-vit
Den har dimmer.
Det jag kommenterade var föjande.
Vilket visserligen är lågspänning. Men jag gissar att det inte var vad du menade.
https://markslojd.com/sv/products/barcelona-vaggspot-vit
Den har dimmer.
Det jag kommenterade var föjande.
Ljusskällan är en GU10 230VA Apoptos skrev:
Vilket visserligen är lågspänning. Men jag gissar att det inte var vad du menade.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Strumpan som syns på senare bilder räddar Markslöjd. Det har varit bedrövligt annars. Finns den verkligen på första bilden? Om inte så måste lampan skyddsjordas.A Apoptos skrev:
Men du behöver antingen fortfarande skyddsjorda lampan eller isolera de ledare som kommer ut ur slangen. Skyddsslang/ krympslang, plus en isolerad kopplingsplint.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden