Jag har nyss målat om ett rum och tog då bort lampknappen. När jag ska koppla in den igen får jag ingen ström i uttaget i taket. Jag får utslag när jag mäter mellan tändtråd och fas (strömmen avslagen men multimeter piper när brytaren är på och är tyst när den är av).
Fasen funkar som den ska eftersom det finns andra uttag efter denna som funkar när jag slår på strömmen, alltså måste det vara något fel i tändtråden tänker jag, men det enda jag har gjort är ju koppla ur och koppla in igen.
Någon som har bra tips på vad som kan vara fel?
Andra bilden är bara för att man ska se där två trådar som är fasledare går in i samma.
Fasen funkar som den ska eftersom det finns andra uttag efter denna som funkar när jag slår på strömmen, alltså måste det vara något fel i tändtråden tänker jag, men det enda jag har gjort är ju koppla ur och koppla in igen.
Någon som har bra tips på vad som kan vara fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra bilden är bara för att man ska se där två trådar som är fasledare går in i samma.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
E etompau skrev:
Jäklar vad snabbt svar
Koppla loss ledarna från brytaren och ohm-mät brytaren, då får du direkt besked om den är hel.
Du bör ändock byta den, då fjäderbelastningen av plint mot ledare nu är osäker.
Svårt att göra fel med en sådan här brytare, fas in på "L", tändtråd ansluts till "pil ut".
"fel i tändtråden" har svårt att se att det skulle vara orsaken. Felen är ofta självorsakade. Kolla dina grejor lite bättre.
Svårt att göra fel med en sådan här brytare, fas in på "L", tändtråd ansluts till "pil ut".
"fel i tändtråden" har svårt att se att det skulle vara orsaken. Felen är ofta självorsakade. Kolla dina grejor lite bättre.
Ska göra det. Tack för hjälpen! Mest av allt ville jag få bekräftelse på att jag inte fått hjärnsläpp och satt fel sladd på fel ställe.E etompau skrev:Koppla loss ledarna från brytaren och ohm-mät brytaren, då får du direkt besked om den är hel.
Olzz0n skrev:
E etompau skrev:Koppla loss ledarna från brytaren och ohm-mät brytaren, då får du direkt besked om den är hel.
Mätte nyss motstånd till 0,0 på brytaren. Ska ändå prova byta. Men finns det någon annan teori om vad det skulle kunna vara om det nu mot förmodan inte är brytaren?
Har du kopplat ihop den svarta och den bruna kabeln och då lyser lampan? GÖR detta med försiktighet.. OM lampan lyser när du låter den svarta och bruna ledarna får kontakt är det brytaren som är fel.. om lampan inte lyser är det något annat.. tex att en propp gått sönder eller att lampan gått sönder eller att du har avbrott på en kabel,
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Om det bara är här vid brytaren du varit inne och kopplat, inte vid lamputtaget, eller någon kopplingsdosa. Då kan det i princip bara vara att kopplingarna är trasiga.
Hur har du kontrollerat att där inte är ström fram till uttaget? Det är inte bara ett gammalt kronuttag, där man kan vända kontakten på 3 sätt varav 2 är fel?
Hur har du kontrollerat att där inte är ström fram till uttaget? Det är inte bara ett gammalt kronuttag, där man kan vända kontakten på 3 sätt varav 2 är fel?
Har inte kopplat någon annanstans i denna krets. Vet att det är ström pga att när brytaren är borta (och sladdarna tejpade) har jag ingen ström på större delen av övervåningen när jag slår på strömmen, men det har jag med brytaren kopplad.H hempularen skrev:Om det bara är här vid brytaren du varit inne och kopplat, inte vid lamputtaget, eller någon kopplingsdosa. Då kan det i princip bara vara att kopplingarna är trasiga.
Inget kronuttag heller då det är ett mindre sovrum med ett enda lamputtag och ingen plats i rummet för fler..
Menar du att eluttagen är kopplade via brytaren? Låter inte bra.Olzz0n skrev:
Har inte kopplat någon annanstans i denna krets. Vet att det är ström pga att när brytaren är borta (och sladdarna tejpade) har jag ingen ström på större delen av övervåningen när jag slår på strömmen, men det har jag med brytaren kopplad.
Inget kronuttag heller då det är ett mindre sovrum med ett enda lamputtag och ingen plats i rummet för fler..
Exakt det jag menar. Jag tycker inte heller det känns proffsigt, men någonstans antar att jag gränsen går för de flesta och att inte hempulare är så dumma att de kopplar golvvärme i badrum själva osv (vilket också ligger på denna fasen efter brytaren) och att det med den logiken ändå är ett proffs som gjort detta någon gång och att det då är ok?J Jocke Best skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden