Hej!
Frågar här innan jag lyckats elda ner huset.
Från början var det i vänstra hålet en dubbel lampknapp som gick till taklampan samt fönsterlampan. I högra hålet fanms det ett uttag.
Jag vill nu separera den dubbla lampknappen till en dimmer i vänstra (taklampan) och en vanlig lampknapp i högra (fönsterlampan).
Min fråga är nu, hur skall jag koppla in den vanliga lampknappen till höger? Samt har jag kopplat dimmern rätt?
Huset är från -93.
Mvh Björne
Frågar här innan jag lyckats elda ner huset.
Från början var det i vänstra hålet en dubbel lampknapp som gick till taklampan samt fönsterlampan. I högra hålet fanms det ett uttag.
Jag vill nu separera den dubbla lampknappen till en dimmer i vänstra (taklampan) och en vanlig lampknapp i högra (fönsterlampan).
Min fråga är nu, hur skall jag koppla in den vanliga lampknappen till höger? Samt har jag kopplat dimmern rätt?
Huset är från -93.
Mvh Björne
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Hur var det kopplat tidigare?
Så som beskriver, borde detta varit totalt 3 trådar (matande fas, tändtråd till resp. lampa). Men du har 4 trådar. Något stämmer inte.
Är det möjligen så att ex. taklampan kan tändas från en annan brytare också, trappkoppling?
Edit: jag glömde uttaget. Du har en neutral till det också. Antalet trådar stämmer.
Så som beskriver, borde detta varit totalt 3 trådar (matande fas, tändtråd till resp. lampa). Men du har 4 trådar. Något stämmer inte.
Är det möjligen så att ex. taklampan kan tändas från en annan brytare också, trappkoppling?
Edit: jag glömde uttaget. Du har en neutral till det också. Antalet trådar stämmer.
Tänker inte ersätta rätt av. Utan det jag vill är att ta bort eluttaget i högra hålet. Och separera på dubbellampknappen i varsit hål. Där ena är dimmer och andra är en enkel lampknapp.E etompau skrev:
Då lär du få hämta fasen från dimmern och dra över den till högra dosan, koppla den till brytaren och sedan tändtråd (vit ?) till brytaren.B ByggBjörnen skrev:
N får isoleras.
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Det går inte att se hur du kopplat dimmern.
Om den blåa gick till uttaget (är du absolut säker?). Så är det neutralledare, den skall inte användas nu (om inte dimmern behöver neutral, vissa LED dimmers behöver det). Troligen gick den vita ledaren till gamla brytaren? Och du hade troligen stump från brytaren till uttaget?
Om den blåa gick till uttaget (är du absolut säker?). Så är det neutralledare, den skall inte användas nu (om inte dimmern behöver neutral, vissa LED dimmers behöver det). Troligen gick den vita ledaren till gamla brytaren? Och du hade troligen stump från brytaren till uttaget?
Vita ledaren gick till gamla brytaren exakt! Sen var det precis så. Det gick en stump från brytaren till uttaget.H hempularen skrev:Det går inte att se hur du kopplat dimmern.
Ok tack. Tänkte att det skulle typ vara så. Men skall jag då ta fasen från samma hål (L) från dimmern? Eller använda det andra L:et?E etompau skrev:
Klicka här för att svara