2 569 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Koppla lampa. Taklösa 4 kablar
Ett bra första steg vore att mäta upp ledarna. Krontändningens ledare borde rimligtvis ändra spänning beroende av strömställare på vägg etc.
Se om du kan rycka försiktigt i ledare för att få reda på var de går.
Om du mäter mellan skyddsjord, nolla och fas så borde deras spänningsnivå ligga i samma ordning. Dvs om du mäter spänning mellan fas till nolla vs fas till skyddsjord borde den senare ge större spänning. Undantaget helt obelastad nolla.
Det kan vara bra att mäta så man vet hur det rimligtvis skall kopplas för även elektriker kan göra fel. Men i denna situationen är nog en elektriker värd kostnaden.
Se om du kan rycka försiktigt i ledare för att få reda på var de går.
Om du mäter mellan skyddsjord, nolla och fas så borde deras spänningsnivå ligga i samma ordning. Dvs om du mäter spänning mellan fas till nolla vs fas till skyddsjord borde den senare ge större spänning. Undantaget helt obelastad nolla.
Det kan vara bra att mäta så man vet hur det rimligtvis skall kopplas för även elektriker kan göra fel. Men i denna situationen är nog en elektriker värd kostnaden.
Tack för alla svar,
Jag fick råd av en bekant som är elkonsult. Av att döma på bilderna så är detta en anslutningdosa så han sa att det är inget märkligt att det är sådär många sladdar överallt. Han sa att det ska absolut inte vara någon jordad oanslutet. Han sa att jag ska ta bort stumpen i den gulgröna wago och sätta in den ena gulgröna. Sedan ta den andra gulgröna (den som har haft tejp) och fästa i lamputtaget som ska till lampan. Då är alla jordade sladdar ihopkopplade och ska inte vara någon fara. Han nämnde såklart att även om man kan anta att gulgrön är jordad så behöver det såklart inte vara det. Men med tanke på att någon har haft lampa där innan och att det är halshuggning på att använda gulgrön till något annat än jord så borde det vara rimligtvist säkert. Har även kontaktat förra ägarna ifall de visste något och om de kan bekfräfta färgerna där.
Jag fick råd av en bekant som är elkonsult. Av att döma på bilderna så är detta en anslutningdosa så han sa att det är inget märkligt att det är sådär många sladdar överallt. Han sa att det ska absolut inte vara någon jordad oanslutet. Han sa att jag ska ta bort stumpen i den gulgröna wago och sätta in den ena gulgröna. Sedan ta den andra gulgröna (den som har haft tejp) och fästa i lamputtaget som ska till lampan. Då är alla jordade sladdar ihopkopplade och ska inte vara någon fara. Han nämnde såklart att även om man kan anta att gulgrön är jordad så behöver det såklart inte vara det. Men med tanke på att någon har haft lampa där innan och att det är halshuggning på att använda gulgrön till något annat än jord så borde det vara rimligtvist säkert. Har även kontaktat förra ägarna ifall de visste något och om de kan bekfräfta färgerna där.
Vad är en elkonsult?🤔L Ludvig Dahlström skrev:Tack för alla svar,
vet inte exakt vad det är för utbildning, är väl slags ingejör men är ingen 5 årig utbildning utan nog något mer yrkesrelaterat.
Här är det nog bättre med någon som har handgriplig erfarenhet än teoretisk..
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Som sagt det är en tänkbar, rätt sannolik gissning att gulgrön är jord. Men det duger inte. Man måste VETA innan man kopplar. En felkopplade skyddsjord innebär att lampan blir spänningsförande.. Dödsolyckor har inträffat pga. sådana felaktiga antaganden.
Jag har personligen varit med om en sådan incident, ingen dog, bara en liten stöt. Men jag själv var några cm från att få en väldigt kraftig strömgenomgång. I det fallet var det en tändtråd som en riktig elektriker misstog för jord. Så maskinen ifråga blev bara strömförande om man tände taklampan i nästa rum.
Jag har personligen varit med om en sådan incident, ingen dog, bara en liten stöt. Men jag själv var några cm från att få en väldigt kraftig strömgenomgång. I det fallet var det en tändtråd som en riktig elektriker misstog för jord. Så maskinen ifråga blev bara strömförande om man tände taklampan i nästa rum.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Du bör kontakta förra ägaren och fråga varför det ser ut så här. Du kanske inte får några svar men du kan åtminstone göra klar för denne person att det inte är ok att lämna lösa sladdar i taket så här.L Ludvig Dahlström skrev:
Jag hittar ingen fråga ifall du har jordade vägguttag i rummet. Rummet ska i sin helhet ha antingen jordade eller ojordade uttag, och det gäller både vägguttag och lamputtag. I ett ojordat rum ska du alltså inte ansluta skyddsjordsledaren till din armatur. Dessa regler gäller per rum.
En lös grön/gul ledare skulle jag under inga omständigheter koppla in någonstans utan kontroll. Kanske är det en tändtråd. Det är vad förra ägaren bör kunna svara på. Jag ser ingen rimlig förklaring till att det ser ut som det gör, utan det verkar vara en medveten och felaktig handling. En kontroll gör du genom att titta i angränsande till dess att du får en bild av hur det är kopplat och om den där lösa grön/gula verkligen är skyddsjord.
lampan är nog installerad. i lamparmaturern hade jord kopplats i en dosa för att sedan stanna där. Dvs bara brun och blå gick vidare. Jag installerade alltså bara in den vita med brun och blå med blå. Den gulgröna lösa kopplade jag tillbaka till sockerbiten med resterade gulgröna. Lampan funkar och lampan är inte strömförande (jag har testat).
alternativt är det möjligt att jag ska koppla vidare den gulgröna från armaturen till den gulgröna i takdosan?
alternativt är det möjligt att jag ska koppla vidare den gulgröna från armaturen till den gulgröna i takdosan?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nä då kanske det är bättre att hålla den ojordad istället. Men sannolikheten för att någon skulle ha kopplats gulgrön till något annat än jord är nog inte så troligt. De förra ägarna sa att att de hade kopplat som jag också, utan några bekymmer. Deras var dock inte en metallampa utan av tyg.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
90% räcker inte när det finns en skyddsledaren med i spelet, 100 % krävs.L Ludvig Dahlström skrev:
Ja det är ytterst osannolikt att någon grön/gul ledare har använts till t.ex tändtråd. Men samtidigt finns ingen rimlig förklaring till att någon har klippt loss den från toppklämman. Så det är något lurt här.L Ludvig Dahlström skrev:
Det finns ingen anledning för dig att inte reda ut detta, dvs du vill inte riskera olyckor. Det får ta den tid det tar.
Att lampan lyser betyder inte att det rätt.L Ludvig Dahlström skrev:
Det finns inga val här. Det framgår ingenting i tråden om vad för slags lampa du har, och vi har fortfarande inget svar på om du har jordade eller ojordade uttag i rummet. Så möjliga kombinationer ärL Ludvig Dahlström skrev:
- Dubbelisolerade lampa: Ingen skyddsjord ska anslutas till lampan.
- Lampa avsedd att skyddsjordas & ojordade vägguttag i rummet: Ingen skyddsjord ska anslutas till lampan.
- Lampa avsedd att skyddsjordas & jordade vägguttag i rummet: Skyddsjord ska anslutas till lampan.
Lampan är inte dubbelisolerad då från lampan går det jordad sladd till en socketbit och därefter går det bara blå och brun till en stickpropp. Jag skarvade den dock för hade ingen stickproppsutagg i för taket.
Uttagen i rummet är jordade.
jag ska koppla om så att jord blir anslutet.
Uttagen i rummet är jordade.
jag ska koppla om så att jord blir anslutet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden