Hej, jag har tidigare bara kopplat ihop stickpropp med egna kablar till ny armatur och tycker mig ha koll på det även om det kan vara pilligt.

Men nu, köpte ny taklampa igår och de skickade med stickproppen enligt foto, men jag fattar inte hur jag ska göra för att få ihop dom? Tacksam för snabbt respons om möjligt 🙏

• Elkontakt med sladdar och en vit stickpropp på ett mönstrat tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stickpropp för taklampa med två skruvar och kopplingspunkter synliga.
    Skapa konto
  • Stickproppsanslutning med tre kablar: gul, blå och brun, samt en hand som håller i själva stickproppen.
    Skapa konto
D
Antingen tar du bort den vita fyrkantiga saken eller så måste du skarva med en lämplig kabel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D datja skrev:
Antingen tar du bort den vita fyrkantiga saken eller så måste du skarva med en lämplig kabel.
Tack för svar! ”Lämplig kabel”? Skulle det kunna vara kabel som jag kapar från en (också jordad) stickpropp med kablar?

(Kan inte använda den jag isf skulle skarva ifrån eftersom den är för grov för att få plats inuti lampans grunda kabelkåpa, därav att det är viktigt att kunna använda just den på bilden).

D
Z Zeldamamman skrev:
Tack för svar! ”Lämplig kabel”? Skulle det kunna vara kabel som jag kapar från en (också jordad) stickpropp med kablar?

(Kan inte använda den jag isf skulle skarva ifrån eftersom den är för grov för att få plats inuti lampans grunda kabelkåpa, därav att det är viktigt att kunna använda just den på bilden).
Enklast om du köper en sån här

https://www.kjell.com/se/produkter/belysning-lampor/lampkontakter/lamppropp-med-kabel-jordad-p39389

Viktigt att jorden hamnar rätt. De andra två spelar ingen roll.

• Gilla
Zeldamamman
  • Laddar…
D datja skrev:
Enklast om du köper en sån här

[länk]

Viktigt att jorden hamnar rätt. De andra två spelar ingen roll.
Ja, den skulle ju passa, tack!

De jag har hemma och den i exemplet nedan är några mm för djup för att platsa.

D Dilato skrev:
ikea, 30 kronor
[länk]
Varmt tack för svar, det är sådana jag har hemma men modellen är för stor för lampans grunda kåpa - men jag fick tips ovan om en variant som ser ut att funka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.