Byggahus.se

Koppla jordad lampa till tvådelaruttag

1. E
    Medlem · 25 inlägg

ErikB3

Medlem
    Hej!
    Först vill jag bara säga att jag vet att man behöver speciell behörighet för att pula med el-ledningar men att betala tusentals kronor för en sån här sak känna inte så lätt gjort.

Jag har kopplat in ett taklock där det tidigare bara var en sockel och den var ojordad, och nu har jag ett ojordat taklock och undrar om det går att använda en jordad lampa och bara strunta i att koppla in dem gröngula sladden i kontakten och köra på eller om det är ett stort nej på att göra så!

Tacksam för all hjälp och jag hade givetvis betalt elektriker om jag hade bytt lampor och socklar på fler lampor här hemma än bara just denna i garderoben.

• Laddar…
  2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 920 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Välkommen till forumet!

Vad exakt är det du har gjort? Har du tagit bort en porslinssockel och satt dit ett uttag? Eller är detta en sådan dörrlampa som tänds när du öppnar dörren (apropå garderob)?

Generellt kan man säga att det är allt eller inget med jord. Om rummet är torrt och det inte finns vattenburna element är det ok med ojordade uttag. Då ska alla uttag, inklusive lamputtag, vara ojordade. I det fallet är det ok att koppla in en jordad lampa i ett ojordat uttag.

Om det finns något som är jordat i rummet ska allt vara jordat, även lamputtagen. I det fallet ska du absolut inte koppla in en jordad lampa i ett ojordat uttag (som inte ska finnas i utrymmet).

En garderob är lite av ett särfall då det är ett så litet utrymme men man får vara pragmatisk med risken. Om det är en porslinssockel du har tagit bort, varför gjorde du det? Det är en utmärkt armaturtyp som är godkänd både i ojordade och jordade miljöer då den vanligen är dubbelisolerad. Dubbelisolerade armaturer (och andra grejer) känns igen på symbolen med dubbla kvadrater i varandra (eller europlugg på bruksföremål). De kan användas i alla typer av utrymmen.

En bild på det du har gjort hjälper mycket.

3. A
    Medlem · Stockholms län · 9 430 inlägg

Avemo

Medlem
    Om det är ett rum där alla uttag inklusive lamputtaget är ojordade är allt i sin ordning och du får koppla in även en jordad lampa.

4. E
    Medlem · 25 inlägg

ErikB3

Medlem
    Hej, tack för ett utförligt svar.

Från början var det som du säger en porslinssockel som jag tog bort för att jag intr visste hur jag skulle fästa den nya lampan då jag aldrig sett en sån tidigare eller fäst en lampa i liknande.

1:a bilden visar när jag skruvat bort lampsockeln men porslinssockeln sitter kvar, 2:a på den jag satte nya sockeln jag satt upp nu och vill fästa lampan in och 3:e på lampan samt kontakten jag vill sätta upp!

Tack för hjälpen!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    received_10213621760205698.jpeg
    20170906_214544.jpg
    received_10213621758685660.jpeg

5. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 036 inlägg

Demmpa

Husägare
    Jag tycker att jag kan urskilja en jordtråd i dosan innanför portslinssockeln, samt att det hänger en oskalad FK-trådände i dosan.
    Då kommer automatiskt följande fråga:
    I rummet som garderoben finns i, är vägguttagen jordade? Är lamputtagen jordade?

Om vägguttagen och/eller lamputtaget i rummet där garderoben finns är jordade så har du monterat fel lamputtag i garderoben.

6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 920 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det där ser rätt nybyggt ut med tanke på Wago773 i dosan. Målarkludden har varit framme så alla trådar är nu vita men undrar om inte en av de där är en gulgrön skyddsjordsledare? T.ex. den som ligger löst. När är lägenheten byggd? Om det är efter 1991 så är uttagen garanterat jordade överallt och du får inte sätta upp ojordade uttag.

Det måste säkerställas att skyddsjorden faktiskt är kopplad i centralen. Äger du en multimeter? Eller känner du någon som gör? Du måste mäta att den har kontakt med elcentralen. När du har konstaterat att det är skyddsjord och att den har kontakt är det bara att skruva in den i rätt plint på uttaget (den märkt med lilla jordsymbolen, du måste köpa ett nytt uttag). Mätningen är en enkel resistensmätning mellan misstänkt jordledare och centralens kapsling (om den är av metall) eller ett eluttags jordbleck (sämre, men öppna inte centralen om den är av plast).

Eller så struntar du i det och skruvar tillbaka den utmärkta porslinssockeln. Det är ett förråd. Om du vill ha något roligare än den normala globen finns lite andra varianter att köpa. Du kan inte sätta en normal lampa på porslinssockeln, den är inte till för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.