Är det någon som vet varför man i Holland har separat Nolla för varje "FAS" till el-centralen ?????
Är det 2-polig brytning i säkringen ?
Eller matas fastigheten med 2 "Faser" med 230V mellan sig, men ingen ligger på jord potential, som man har i vissa delar i Norge, USA, Canada
Finns det någon bra förklaring på olika elsystem i världen ?
Tydligen är det ganska unikt det Svenska/Finska systemet med 3-Faser ända in i en liten lägenhet. Å andra sidan klarar vi oss på 16A till en hel villa, när man i USA säkrar med 100-200A till en lite större villa.
Vissa länder har tydligen gott om koppar och aluminium till kablar.
Är det 2-polig brytning i säkringen ?
Eller matas fastigheten med 2 "Faser" med 230V mellan sig, men ingen ligger på jord potential, som man har i vissa delar i Norge, USA, Canada
Finns det någon bra förklaring på olika elsystem i världen ?
Tydligen är det ganska unikt det Svenska/Finska systemet med 3-Faser ända in i en liten lägenhet. Å andra sidan klarar vi oss på 16A till en hel villa, när man i USA säkrar med 100-200A till en lite större villa.
Vissa länder har tydligen gott om koppar och aluminium till kablar.
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
Jag kan rekommendera den här: https://www.byggahus.se/forum/threads/nya-spisbibeln.217948/
Sen om den svarar på din fråga mäter jag vara osagt. Ang säkringsström så skiljer sig USA även på så vis att de har 110V, vilket innebära dubbla strömmen för samma effektuttag.
I tvåfas-system så tar heller inte strömmarna ut varandra som trefas gör (med symmetriska laster), vilket gör att du generellt behöver mer koppar för samma effekt.
Sen om den svarar på din fråga mäter jag vara osagt. Ang säkringsström så skiljer sig USA även på så vis att de har 110V, vilket innebära dubbla strömmen för samma effektuttag.
I tvåfas-system så tar heller inte strömmarna ut varandra som trefas gör (med symmetriska laster), vilket gör att du generellt behöver mer koppar för samma effekt.
Spisbibeln svarar inte på den frågan. Om jag ska killgissa lite ang NL så handlar det om att an inte vill sätta en större avsäkring som man gör i t.ex GB.
Återkommer om elsystemet i världen när jag sitter vid datorn. I korthet handlar det om historiska skäl och att varje elverk var en egen liten värld med egna standarder initialt.
Japan är nog det lustigaste landet med avseende på elsystem. Halva landet kör 50 Hz, andra halvan kör 60 Hz.
Återkommer om elsystemet i världen när jag sitter vid datorn. I korthet handlar det om historiska skäl och att varje elverk var en egen liten värld med egna standarder initialt.
Japan är nog det lustigaste landet med avseende på elsystem. Halva landet kör 50 Hz, andra halvan kör 60 Hz.
Hela världen kör med trefas i elnäten. Så någon tvåfas existerar inte när det gäller elmatningar. Jag kan tyvärr inte det Holländska systemet. Men en möjlig gissning är att det bara finns en fas. Drar man då ut flera fasledningar måste de ha separata nollor för att inte få överström i nollan.
Från FLUXIOD Daniel 109 skrev:
Det är faktiskt lite bättre i USA än vad vi föreställer oss. Men annorlunda, givetvis.
Beträffande säkringar och spänning så är tvåfas 2x120V det vanligaste. Man får då 230 V till stora förbrukare som torktumlare och spisar. Det finns även trefassystem med 208 V systemspänning.
Vanligast till villor är 2x120V och då blir huvudsäkringarna därefter, 75A är ganska normalt.
Vad gäller säkerhet så skulle jag nog vilja hävda att USA i mycket ligger före Sverige.
JFB är det krav på likaså Arc Fault Circuit Interrupter (AFCI), vilken bryter om det blir överslag (gnistor) någonstans i installationen.
Vidare är PVC-rör inte tillåtna i kommersiella byggnader, utan där är de väl jordade pansarrör som gäller.
Alla elinstallationer måste vidare inspekteras av byggnadsnämnden innan väggar spikas igen, det är i princip omöjlig att fuska med installationen i ett nybygge.
Sedan kan man ha synpunkter på det estitiska utvändigt, men inomhus är ameirkanska installationer som regel väldigt prydliga och väl dolda.
Som sagt tidigare beror de olika elsystemen i världen på att det inte fanns standarder i början. Sen har flera olika system utvecklats parallellt. I USA hade man länge likströmssystem (Edison) medan "uppstickaren" Westinghouse förespråkade trefas AC (pga Tesla, som jobbade åt Westinghouse). Man kan läsa artikeln "War of the Currents" på wikipedia för mer historia och länkar.
Likspänningssystem fanns på många andra platser också. Nackdelen var att man innan kraftelektroniken kom inte kunde transformera likspänning effektivt. Detta ledde till att man var tvungen att ha väldigt grova kablar och således var tvungen att ha generatorstationerna nära förbrukarna. Därav kraftstationer mitt inne i staden.
Ang skillnaden mellan 120 och 230 V så anser amerikanerna att den lägre spänningen bidrar till säkerhet då det krävs mindre för att uppnå isolering. Man kan helt enkelt inte lika lätt få en stöt genom huden. Detta utnyttjas på t.ex. byggarbetsplatser i UK där man har elverktyg gjorda för 110V som matas från en isolertrafo som ger 2x55V vilket sänker beröringsspänningen ytterligare.
Det amerikanska systemet är för övrigt inte ett tvåfassystem (in i vanliga hus). Det är ett "split phase"-system där man har två faser 180 grader mot varandra. Därför får man 120 V fas-nolla och 240 V fas-fas. Man har också en del udda kopplingar för att leverera både en- och trefas, sk high-leg delta.
Amerikanerna är i vissa avseenden före oss i säkerhet (JFB, AFCI) men i andra hopplöst efter (de spektakulärt usla stickpropparna och allmänt rapplig elmateriel, lösa kablar i väggar). Huruvida installationer ska inspekteras eller inte kan jag inte säga något om men mitt intryck är att det skiljer sig mycket från stat till stat. Jag vet inte heller om det gäller privatbostäder. Har du någon källa på det?
Riktigt udda blir det i Norge med sitt IT-nät och som sagt Japan där halva landet köpte grejer från Tyskland (AEG) och hamnade på 50 Hz och andra halvan köpte från USA (GE) och hamnade på 60 Hz. Båda näten verkar dock ligga på 100V.
Wikipedia har flera bra artiklar för vidare läsning.
Likspänningssystem fanns på många andra platser också. Nackdelen var att man innan kraftelektroniken kom inte kunde transformera likspänning effektivt. Detta ledde till att man var tvungen att ha väldigt grova kablar och således var tvungen att ha generatorstationerna nära förbrukarna. Därav kraftstationer mitt inne i staden.
Ang skillnaden mellan 120 och 230 V så anser amerikanerna att den lägre spänningen bidrar till säkerhet då det krävs mindre för att uppnå isolering. Man kan helt enkelt inte lika lätt få en stöt genom huden. Detta utnyttjas på t.ex. byggarbetsplatser i UK där man har elverktyg gjorda för 110V som matas från en isolertrafo som ger 2x55V vilket sänker beröringsspänningen ytterligare.
Det amerikanska systemet är för övrigt inte ett tvåfassystem (in i vanliga hus). Det är ett "split phase"-system där man har två faser 180 grader mot varandra. Därför får man 120 V fas-nolla och 240 V fas-fas. Man har också en del udda kopplingar för att leverera både en- och trefas, sk high-leg delta.
Amerikanerna är i vissa avseenden före oss i säkerhet (JFB, AFCI) men i andra hopplöst efter (de spektakulärt usla stickpropparna och allmänt rapplig elmateriel, lösa kablar i väggar). Huruvida installationer ska inspekteras eller inte kan jag inte säga något om men mitt intryck är att det skiljer sig mycket från stat till stat. Jag vet inte heller om det gäller privatbostäder. Har du någon källa på det?
Riktigt udda blir det i Norge med sitt IT-nät och som sagt Japan där halva landet köpte grejer från Tyskland (AEG) och hamnade på 50 Hz och andra halvan köpte från USA (GE) och hamnade på 60 Hz. Båda näten verkar dock ligga på 100V.
Wikipedia har flera bra artiklar för vidare läsning.
Redigerat:
Leif: USA har inte tvåfas, det har ingen annan heller. USA har i allmänhet enfas med mittpunktsjordning. Eller ren 110V enfas.
Håller med om att USA:s stickproppar är ett elände. Kopplade mycket teleprylar via Elsunds trafo som just hade dessa kontakter på sekundärsidan. Till slut fick man in tekniken för att få tråden att sitta kvar under skruven.
Är inte Japans delade elsystem en rest från andra världskriget och segrarmakten USA?
Är inte Japans delade elsystem en rest från andra världskriget och segrarmakten USA?
Nej, det är mycket äldre än så. Man köpte i de dominerande (Tokyo/Osaka) städerna helt enkelt från olika leverantörer. Detta var på tiden innan man hade regionala eller nationella nät så det var inget problem då. Sen har det väl levt kvar för att man inte velat ta kostnaden för att standardisera det.E etompau skrev:Håller med om att USA:s stickproppar är ett elände. Kopplade mycket teleprylar via Elsunds trafo som just hade dessa kontakter på sekundärsidan. Till slut fick man in tekniken för att få tråden att sitta kvar under skruven.
Se artikeln här, under rubriken Electricity.
Se också denna artikel för bakgrund till olika nätfrekvenser.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Ämnet flyttat från byggmaterial.
/moderator
/moderator
Men har någon en förklaring till Nederländernas speciella koppling med dubbel matning av Nollan?
Den är till ständig förvirring vid varje installation av en häll.
Den är till ständig förvirring vid varje installation av en häll.
Mitt tidigare svar är en sannolik orsak.D Daniel 109 skrev:
Då är det samma förhållande som i Svenska Miljonprogrammet där fortfarande många lägenheter bara har 1-Fas 25A som matning.D Daniel 109 skrev:
Säkrar man 2 matningar till en häll med 16A bör kanske nollan vara 2x2.5 mm² eftersom fasläget är samma och totalströmmen kan uppgå till 32A i Nollan = 4mm²
Alla gamla matningar till 1-Fas spisar är 4mm² !
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
9- Vånings hus där hälften har uppgraderat till 3-Fas 16A, resten ligger kvar på 1-Fas 25A
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är en häll säkrad med 2st 16 A ska nollan vara 2,5mm2 för då är hällen utrustad med 230V förbrukare och kan då i vissa fall belasta nollan med 16 A. Någon häll som drivs med 400V har jag aldrig sett och jag tvivlar på att det finns.
Nu läste du inte ursprungsfrågan va?